قبور سنتی فاز اول آرامستان باغ رضوان ۳ طبقه می شوند

تاکنون ۱۲۳ هزار نفر از مؤمنین و مؤمنات اصفهان در آرامستان باغ رضوان آرمیده اند، این در حالی است که فاز سوم این آرامستان ظرفیت دفن ۱۶۰ هزار متوفی را دارد و با توجه به پیش بینی های انجام شده تا ۴۰ سال آینده هیچ مشکلی برای دفن متوفیان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری اصفهان درسال ۱۳۶۳ با این باور که حفظ و نگهداری تخت فولاد به عنوان سومین آرامستان جهان تشیع که گنجینه ای گرانبها از معاریف، ابرار، ونوابغ روزگاران پیش درآن آرمیده اند، اقدام به  احداث آرامستان جدیدی بنام «باغ رضوان» کرد.

آرامستان باغ رضوان شهرداری اصفهان  در۱۲ کیلومتری شرق شهر اصفهان قرار دارد وخدمات دفن اموات مسلمین در زمینی بامساحتی بالغ بر۱۲۰۵هکتار عرضه می شود.

خدمات سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان به عنوان یکی ازسازمان های تابعه شهرداری اصفهان، مشتمل بر اموراجرائی و فرهنگی مردم در هنگام ازدست دادن وابستگان و پس ازآن می باشد.

این سازمان همچنین متولی ارائه خدمات مربوط به حمل، کفن و دفن و ارائه خدمات پس از خاکسپاری اموات، در شهر اصفهان است و زمینه ساز تسلی خاطر بازماندگان، ترحیم متوفیات و تذکر و تنبه زائران قبور مومنین و مومنات می باشد.

۱۸۰ هکتار فضای سبز در آرامستان باغ رضوان وجود دارد که سدی در برابر ریزگردها است و به پاکیزگی هوا کمک زیادی می کند.

امروز این آرامستان درمقام یکی از زیباترین و مجهزترین آرامستان های کشور شهرت و جایگاه برتری را به خوداختصاص داده است.

آرامستان باغ رضوان در ۳ فاز که قطعات ۱ تا ۴۵ در فاز یک به مساحت ۵۰ هکتار، قطعات ۵۰ تا ۶۶ در فاز۲ به مساحت ۳۵ هکتار و قطعات ۷۰ تا ۹۰ در فاز ۳ به مساحت ۵۰ هکتار است، ارایه خدمات می کند.

وجود ۳۰ هزار قبر سنتی در آرامستان باغ رضوان

مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: آرامستان باغ رضوان سال ۶۳  با مساحتی در حدود ۱۲۰۵ هکتار، در شرقی ترین نقطه اصفهان افتتاح شد و تاکنون ۳ فاز آن به بهره برداری رسیده است.

محمد پرورش با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲۳ هزار نفر از مؤمنین و مؤمنات در این آرامستان آرمیده اند، ادامه می دهد: فاز سوم آرامستان باغ رضوان ظرفیت دفن ۱۶۰ هزار متوفی را دارد و با توجه به پیش بینی های انجام شده  تا ۴۰ سال آینده با هیچ مشکل دفنی در شهر مواجه نخواهیم شد.

وی می افزاید: فاز ۳ آرامستان باغ رضوان به گونه ای طراحی شده که امکانات عمومی و رفاهی آن بهتر از فازهای ۱ و ۲ است و فضای خدمات عمومی، فضای سبز و پارکینگ ها بهتر تعبیه شده اند.

مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان تصریح می کند: در فاز اول آرامستان باغ رضوان که قطعات ۱ تا ۴۵ می باشد، با توجه به کمبود جا و تقاضاهای زیاد مردم که خواهان داشتن حفره ای  در کنار اقوام و بستگان خود بودند، از سال اواخر  گذشته ساخت قبور سه طبقه را آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه طرح تبدیل قبور سنتی در فاز یک آرامستان باغ رضوان به قبور سه طبقه در شورای شهر به تصویب رسیده است، اظهارمی کند: در حال حاضر ۳۰ هزار قبر سنتی در این آرامستان وجود دارد و افرادی که سند قبور سنتی در فاز یک باغ رضوان را دارند می توانند نسبت به تبدیل قبور به ۳ طبقه اقدام کنند.

کاشت ۱۵ هزار اصله درخت در فاز ۳ و بلوار رضوان

پرورش در ادامه با اشاره به طرح های توسعه آرامستان باغ رضوان اظهارمی کند: در آرامستان باغ رضوان ۱۸۰ هکتار فضای سبز وجود دارد و ما در واقع میراث دار این اقدام بزرگ از گذشتگان هستیم.

وی اضافه می کند: در دو سال گذشته توسعه فضای سبز در فاز ۳ و بلوار رضوان انجام و طی آن ۱۵ هزار اصله درخت کاشته شده است.

مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: سعی ما به وجودآوردن یک دیوار سبز در ورودی باغ رضوان از سمت بلوار رضوان بود تا نمای زیبایی برای شهر و شهروندان داشته باشیم که خوشبختانه این مهم محقق شده است.

وی یادآور می شود: در سالن تطهیر باغ رشوان، صرفه جویی آب در دستور کار قرار گرفت و در صدد کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب برآمده ایم.

راه اندازی دفتر خدماتی سازمان آرامستان باغ رضوان در غرب شهر اصفهان

پرورش خبر خوشی هم برای شهروندان اصفهانی داشته و خاطرنشان می کند: به زودی دفتر خدماتی سازمان آرامستان باغ رضوان در غرب شهر اصفهان واقع در بزرگراه شهید خرازی، چهارراه دکتر باهنر راه اندازی خواهد شد که در این دفتر خدماتی همچون ثبت درخواست جهت خرید قبور، پیش خرید قبور، خرید سنگ و خدمات مربوط به ارایه مجوز نصب سنگ دفتر، ارایه می شود.

وی تاکید می کند: این اقدام در کاهش ترافیک و تسهیل عبور و مرور شهروندان تاثیر زیادی خواهد داشت.

مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده در این آرامستان، می گوید: از سال گذشته به منظور ارتقای بستر فرهنگی سازمان، سیستم صوت در فاز ۲ آرامستان باغ رضوان راه اندازی شد و تا یک ماه آینده فاز ۱ که ۱۵۰ هکتار است نیز به  سیستم صوت مجهز خواهد شد و این بستر فرهنگی است که ادعیه و پیام های فرهنگی را به مردم اطلاع رسانی کنیم

وی با بیان اینکه پس از راه اندازی سیستم صوت در فاز ۱، کل سطح آرامستان به سیستم صوت مجهز می شود، ادامه می دهد: این سیتم مدیریت برنامه و زمان بندی دارد.

اجرای طرح سطح بندی مداحان و قاریان

مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان همچنین به اجرای طرح سطح بندی مداحان و قاریان اشاره و تصریح می کند: این اقدام با برگزاری فراخوان، سلسه جلسات آموزشی و در نهایت برگزاری آزمون انجام و مداحان و قاریان در رده های ۱، ۲ و ۳ کدبندی شدند.

وی با بیان اینکه امسال اجرای طرح ارتقای سطح برای مداحان در دستور کار قرار گرفته است، می گوید: آزمون ارتقای سطح قاریان و مداحان بعد از ماه صفر برگزار خواهد شد.

پرورش خاطرنشان می کند: نظارت مستمر بر فعالیت مداحان و قاریان انجام و پس از برگزاری مجالس از خانواده متوفی نظرسنجی انجام می شود تا چنانچه ایرادی در فعالیت مداح یا قاری قرآن وجود داشت، برطرف شود.

کد خبر 322104

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.