شهرضا در جایگاه دوم تولید عسل در استان/ بازارهای جهانی میزبان محصولات دامی شهرضا

شهرضا – شهرستان شهرضا از مهمترین قطب‌های تولید محصولات دامی در استان اصفهان است، کیفیت و مرغوبیت محصولات دامی این شهرستان زمینه حضور در بازارهای جهانی را نیز فراهم کرده است اما در کسب این دستاورد نظارت و کمک‌های مسئولان دامپزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، در فرهنگ اوستایی آمده است، فریدون نخستین کسی بوده که در پزشکی و دامپزشکی تبحر داشته، زیرا پادزهر مارگزیدگی را ساخت و فیل را هم اهلی کرد.

در زمان ساسانیان، پادشاهان نیز به کار دامپزشکی علاقه نشان می‌دادند به طوری که هرمز پسر شاپور دامپزشک بزرگی بود و در شناخت بیماری‌ها و درمان آن تسلط کامل داشت. بهرام، برادر هرمز نیز چهارمین پادشاه ساسانی بود که به حرفه دامپزشکی عشق می‌ورزید.

برای درک بیشتر اهمیت توجه به بیماری‌های دامی همین بس که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، از میان ۱۷۰۹ عامل بیماری‌زای شناخته شده، ۸۳۲ عامل یعنی ۴۹ درصد و از میان ۱۵۶ بیماری نوپدید شناخته‌ شده در انسان، ۱۱۴ مورد آن یعنی ۷۴ درصد از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند.

از جمله مهم‌ترین و خطرناک‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به هاری، جنون گاوی،‌ سل، تب مالت، سیاه‌ زخم، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، کیست هیداتید، لیشمانیوز، تب خونریزی‌دهنده کریمه، کنگو و تب دره ریفت اشاره کرد که در دهه اخیر خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بهداشت جامعه انسانی و اقتصاد جهان وارد کرده است.

بر همین اساس تامین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی و پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دام و طیور از اهداف اصلی تشکیل سازمان دامپزشکی کشور است.

دکتر حمیدرضا امیری – رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا در این باره اظهار کرد: دامپزشکی به عنوان یکی از ارکان اساسی در تأمین بهداشت غذایی و امنیت آن و مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام و نگهداری از منابع دامی کشور محسوب می‌شود که  بعد از صنعت نفت دومین صنعت و منبع اقتصادی و اشتغال کشور است.

وی در ادامه در تشریح وضعیت منابع دامی شهرستان شهرضا بیان کرد: جمعیت دام سبک این شهرستان شامل گوسفند و بز حدود ۲۰۰ هزار رأس است که از این تعداد ۵۰ هزار رأس مربوط به جمعیت دام عشاری است که در فصل بهار و اوایل تابستان در شهرستان حضور دارند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرضا همچنین جمعیت دام سنگین این شهرستان را بین ۱۸ تا ۱۹ هزار رأس ذکر کرد و افزود: تعداد این احشام بر اساس میزان پروراربندی انجام شده متغیر است.

امیری با اشاره به وجود ۱۷۰ واحد پرورش مرغ در شهرستان شهرضا، بیان کرد: شهرضا از این نظر در ردیف مهمترین شهرستانهای پرورش دهنده مرغ مادر تخم گذار در استان اصفهان است.

وی درخصوص جایگاه شهرضا از نظر برخورداری از سایر واحدهای پرورش طیور، اظهار کرد: ۳ واحد پرورش مرغ تخم گذار، ۲ واحد پرورش بوقلمون،۲ واحد پرورش پولت و ۲ واحد پرورش شترمرغ در شهرستان مشغول فعالیت هستند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرضا از جایگاهی سوم این شهرستان در تولید گوشت سفید و جایگاه دوم آن در تولید عسل در استان اصفهان خبر داد و افزود: استقرار بیش از ۱۰ کارخانه تولید خوراک دام و داروی دامی شهرضا را در ردیف شهرستانهای برتر استان از این نظر قرار داده است.

امیری همچنین با اشاره به صادرات کارخانه‌های تولید محصولات دامی این شهرستان به خارج از کشور خبر داد و افزود: امسال کد IR صادرات شیرخشک به کشورهای اتحادیه اروپا برای واحدهای تولید شیر در شهرستان، اخذ شد.

وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: امسال ۲۵ تن شیرخشک از شهرستان شهرضا به کشورهای اتحادیه اروپا صادر شد، این در حالی است که سالانه بین ۶ تا ۱۰ عسل نیز از شهرضا به بازارهای جهانی و بیشتر به مقصد کشور مالزی صادر می شود.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: از مهرماه سال گذشته تاکنون باهدف مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام،برای مقابله با بیماری تب برفکی ۹۸۳۷۴ نوبت سر خونگیری از گوسفند و بز و ۳۶۹۲۲ نوبت سر خونگیری از گاو و گوساله انجام شده است.

امیری ادامه داد: در همین مدت ۷۶۴۷۵ نوبت واکسیناسیون آنتروتوکسمی، ۶۵۷۰ نوبت واکسیناسیون قانقاریا، ۲۶۷۰۷ نوبت واکسیناسیون آگالاکسی، ۱۴۲۴۵ نوبت واکسیناسیون پاستورلوز و ۱۹۳۳۰ نوبت واکسیناسیون PPR انجام شده است.

وی گفت: در مدت یک سال گذشته در جریان ۱۴۸۳ نوبت بازدید از مراکز عرضه گوشت سفید ۲۲ مورد غیر بهداشتی شناسایی، ۶ مورد به مراکز قضایی معرفی و ۱۷۲ کیلوگرم مواد فاسد کشف و معدوم شد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا اضافه کرد: در همین مدت ۴۲۳۰ مرحله بازدید از مراکز عرضه گوشت قرمز و ۱۱۲۰ نوبت بازرسی از رستورانها و طباخیها انجام و به ترتیب ۲۸۶ و ۸۲۴ کیلوگرم مواد فاسد نیز کشف و معدوم شد.

امیری در بخش دیگری از سخنان خود، وجود مرزهای گسترده و قاچاق گسترده دام در کشور را از علتهای ایجاد بیماریهایی نظیر تب برفکی دانست و افزود: به دلیل پیشگیری زودهنگام در شهرستان تاکنون مواردی از این بیماری مشاهده نشده است.

وی گفت: در خصوص بیماریهای برسلوز و سل هم هر سال ۸ تا ۹ هزار نوبت سر خونگیری از جمعیت دامی گروه الف در شهرستان انجام می‌شود که این مسئله باعث شده تا تعداد تلفات ناشی از این بیماریها در شهرضا همواره زیر میانگین کشوری باشد تا جایی که سال گذشته این تعداد تنها ۸ رأس بود که نتیجه آن کاهش بیماری تب مالت در شهرستان بود.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا با تأکید بر خودداری از انجام هرگونه ذبح دام در معابر عمومی و خیابانها، اظهار کرد: پیش از این شمار دامهایی که به کشتارگاه وارد می شد حدود ۱۵۰۰ راس در ماه بود در حالی که این رقم در حال حاضر به حدود ۶ هزار رأس رسیده است که نشانه اثربخشی فعالیتهای انجام شده است.

قدسی ملکیان – مسئول آزمایشگاه و نظارت بر کارخانجات بخش خصوصی شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا نیز با اشاره به وجود ۹ کارخانه تولید دام و طیور در این شهرستان، اظهار کرد: از این تعداد ۸ واحد فعال است، این در حالی است که ۲ واحد تولیدی مکملهای دامی و ۲ واحد تبدیل ضایعات و تولید پودر ماهی نیز در شهرستان وجود دارد.

وی اضافه کرد: ۲ کارخانه تولید دی‌کلسیوم فسفات و کارخانه تولید سولفات مس، تولید ضدعفونی دامی و داروسازی دامی هر یک به تعداد یک واحد در شهرستان وجود دارد.

مسئول آزمایشگاه و نظارت بر کارخانجات بخش خصوصی شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا با اشاره به نظارت مستمر و نمونه گیری‌ از محصولات کارخانه‌های دامی این شهرستان، عنوان کرد: همه کارخانه ها موظف به استخدام یک دامپزشک به عنوان مسئول فنی بهداشتی هستند تا مواد غیر مجاوز وارد خوراک دام و در نتیجه خوراک انسانی نشود.

ملکیان از وجود ۶ داروخانه دامپزشکی در این شهرستان خبر داد و افزود: ارائه دارو در این مراکز تنها بر اساس نسخه دامپزشک کجاز است.

وی گفت: ۶ درمانگاه دامپزشکی، یک آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی و ۳ مرکز مایه کوبی و فروش واکسن دام و طیور در شهرستان وجود دارد که زیر نظر شبکه دامپزشکی فعالیت می کنند.

حمید رییس زاده – مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی شبکه دامپزشکی شهرضا با اشاره به فعالیت ۱۱۲ واحد فعال عرضه گوشت قرمز و ۷۲ واحد عرضه گوشت سفید در این شهرستان اظهار کرد: بازرسی و نظارت بر فراوری عرضه گوشت قرمز در همه مراحل ورود به کشتارگاه، ذبح و انتقال به مراکز بسته بندی و گوشت فروشیها، نظارت بر فراوری و عرضه گوشت سفید،  تخم مرغ و شیر خام، در طول ۲۴ ساعت همه ایام هفته انجام می‌شود.

وی از وجود ۹ واحد عرضه تخم مرغ و ۱۰۵ واحد رستوران در این شهرستان خبر داد و افزود: کشتارگاه دام شهرستان با ظرفیت ۳۰ رأس دام سنگین و ۴۰۰ رأس دام سبک و کشتارگاه طیور با ظرفیت ۲ هزار قطعه کشتار در ساعت مشغول ارائه خدمات هستند.

مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی شبکه دامپزشکی شهرضا گفت: ۴ واحد سردخانه مواد پروتئینی و یک واحد بسته بندی تخم مرغ نیز در شهرستان فعالیت می‌کنند، ۴ ایستگاه جمع آوری شیر شهرستان نیز با ظرفیت جمع آوری ۴۰ تن شیر در روز در فعالیت می‌کنند.

رییس زاده با اشاره به ایجاد اتاق پیشسرد در کشتارگاه شهرضا، عنوان کرد:  این اقدام در پیشگیری از بیماریهایی نظیر تب کریمه کنگو بسیار مؤثر بوده است.

وی اظهار کرد: هرگونه ورود و خروج مواد و خروج مواد غذایی اعم از گوشت سفید و قرمز تازه و منجمد و عسل باید با نظارت کامل شبکه دامپزشکی شهرستان انجام شود، این در حالی است که بازدید از پرنده فروشهای سطح شهر نیز با هدف ساماندهی این واحدها و پیشگیری از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان با همکاری شهرداری و اتاق اصناف انجام می‌شود.

مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی شبکه دامپزشکی شهرضا با اشاره به انجام بازرسی در مناسبتهای مذهبی از مراکز مختلف تهیه و توزیع نذورات، گفت: در ایام محرم امسال حدود ۳۱۲ رأس گوسفند و بره، ۲۲۱ رأس بز و بزغاله و ۴۲ رآس گاه و گوساله بازرسی شد و در مجموع ۱۵۰۰ گوشت و آلایش غیرمصرف انسانی نیز در این ایام معدوم شد یا به مصارف غیر انسانی رسید.

رییس زاده از برگزاری بیش از ۴۱ کلاس اموزشی در سال ۹۶ برای ۸۹۰ نفر از بهره برداران این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: در این کلاسها بیماریهای مشترک انسان و دام و بیماریهای انگلی و سالک و سیاه زخم آموزش داده شده است.

وی گفت: در یک سال گذشته در جریان ۱۸۰ مرحله بازدید از رستورانها و تالارهای شهرستان حدود ۶۹۰ کیلوگرم مواد غذایی پروتینی و حیوانی غیر قابل مصرف کشف و معدوم شده است.

مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی شبکه دامپزشکی شهرضا ادامه داد: ۲۷۰۰ مورد بازدید از مراکز عرضه گوشت قرمز و ۱۹۰۰ مرحله بازدید از مراکز عرضه گوشت سفید در شهرستان انجام شده است که در بازدید از این مراکز ۳۰۰ کیلوگرم گوشت سفید فاسد کشف و معدوم شده است.

کد خبر 322090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.