اصفهانی‌ها مصرف بهینه آب در پاییز و زمستان را جدی بگیرند/خشک شدن ۱۲۴حلقه چاه در استان

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: صرفه جویی در مصرف آب مختص به فصول گرم نیست و مصرف بهینه ما در تمام طول سال و پاییز و زمستان نیز باید استمرار داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا حسن غلامی با اشاره به اینکه اگر به طور استاندارد برای هر نفر در شبانه روز ۱۵۰ لیتر مصرف آب در نظر بگیریم و هر نفر ۱.۵ لیتر یعنی معادل یک بطری نوشابه خانواده از مصرف خود بکاهد در طول شبانه روز ۶ میلیون لیتر آب در استان اصفهان صرفه جویی می شود، تاکید کرد: کاهش مصرف آب به اندازه روزانه ۱.۵ لیتر برای هر نفر به راحتی امکان پذیر است و هر شخص می تواند در زمان استحمام، شستشوی ظرف و لباس، آبیاری باغچه و هر نوع فعالیت روزمره از پس آن و حتی بیشتر از آن برآید.

وی اضافه کرد: این میزان آب مقدار کمی نیست و به ازای آن می توان برای ۴۰ هزار نفر آب تامین کرد.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بیان داشت: استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب مانند پرلاتورها (درفشان) سردوش ها، فلاش تانک های کم مصرف دوحالته، محدودکننده های جریان آب (رگولاتورها) شیرآلات اهرمی، شیرآلات الکترونیکی و خودکار می تواند برای کاهش مصرف آب مفید باشد.

وی تصریح کرد: استان اصفهان در منطقه خشک قرار دارد و با توجه با کاهش شدید منابع آبی همواره باید این موضوع را مد نظر قرار داد که صرفه جویی مختص به فصول گرم نیست و مصرف بهینه ما باید در طول سال و در فصلهای پاییز و زمستان نیز استمرار داشته باشد.

غلامی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی بارش ها در استان اصفهان نسبت به میانگین بلندمدت (۴۴ ساله)، خاطرنشان کرد: استان اصفهان در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و مردم در بخش های مناطق مختلف، تنش آبی را حس می کنند، اما با این حال از ابتدای سال تاکنون هیچ جیره بندی و یا قطعی آب ناشی از تنش آبی در استان رخ نداده و تنها در برخی از آپارتمان ها افت فشار گزارش می شد.

وی با اشاره به اینکه با فرهنگ سازی مناسب و مشارکت مردم، میزان سرانه مصرف آب کاهش یافته است، تصریح کرد: سرانه مصرف آب در بخش مسکونی به ازای هر نفر در شبانه ‌روز از ۱۸۹ لیتر در سال ۹۵ به ۱۵۱ در سال ۹۶ لیتر رسید و این آمار بیانگر این است که شهروندان نیز در راستای کاهش مصرف خود را مسئول می دانند.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با رد شائبه هرگونه آلودگی در آب شرب تولیدی در استان اصفهان، گفت: فرایند تصفیه و پایش بهداشت و سلامت آب شرب در استان اصفهان بنا بر استانداردهای لازم و با همکاری ارگان های مرتبط با سلامت و بهداشت نظیر دانشگاه علوم پزشکی انجام می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: آب آشامیدنی که همه ما استفاده می کنیم در محل تولید، منابع نگهداری، شبکه توزیع و حتی در خانه ها و سازمان ها به عنوان مصرف کنندگان از حیث سلامت و بهداشت مورد پایش و آزمایش های گوناگون قرار می گیرد.

غلامی به شاخص کلر باقیمانده به عنوان شیوه ای برای ارزیابی میزان آلودگی و سلامت آب اشاره کرد و گفت: هنگامی که کلر آب در منازل به عنوان مصرف کنندگان به نسبت ابتدای چرخه تولید، با افت روبرو نشود، نشان می دهد که آب دارای کلر کافی است، بنابراین سلامت و بهداشت آن ثابت می شود.

وی گفت: از سال ۸۹ تا ۹۵ بیش از ۵۰۰ هزار واحد به آمار مصرف کنندگان آب شرب اضافه و در عین حال در چهار سال گذشته ۱۲۴ حلقه چاه در استان اصفهان خشک و از چرخه تامین آب خارج شداین درحالیست که مردم برای هر متر مکعب آب ۴۰۰ تومان پرداخت می کنند درحالیکه برای هر مترمکعب بیش از یک هزار تومان هزینه می‌ شود.

کد خبر 321957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.