۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
جلال طالبانی درگذشت

طالبانی در سن هشتاد و سه سالگی در بیمارستانی در برلین آلمان درگذشته است.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- تلویزیون دولتی عراق، از درگذشت جلال طالبانی، رئیس جمهور پیشین این کشور و رهبر اتحادیه میهنی کردستان خبر داده است.آقای طالبانی در نوجوانی به عرصه سیاست کردستان وارد شد و پس از سقوط صدام حسین، رهبر سابق عراق، بر اساس توافق تقسیم قدرت در این کشور، رئیس جمهور شد.جلال طالبانی، به عنوان تنها رئیس‌جمهور غیر عرب عراق، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ میلادی با این سمت در قدرت بود و برای حفظ وحدت در این کشور تلاش کرد.

او همچنین سعی کرد تا روابط با همسایگان را عادی کند. آقای طالبانی به همراه مسعود بارزانی از جمله کسانی بود که در سال ۱۹۹۱ میلادی مذاکره با دولت صدام حسین را بر سر خودمختاری کردستان آغاز کرد. رئیس جمهور سابق عراق که از متحدان دولت آمریکا در منطقه به شمار می‌رفت، از حامیان حمله نیروهای ائتلاف به عراق بود که در سال ۲۰۰۳ میلادی به سرنگونی صدام حسین منجر شد

طالبانی از سال ۲۰۱۲ که دچار سکته مغزی شد با پیامدهای این سکته دست و پنجه نرم می‌کرد. در دسامبر ۲۰۱۳ عکس‌های تازه‌ای از جلال طالبانی منتشر شد که نشان دهنده بهبود وضعیت جسمانی جلال طالبانی بود. وی در نهایت بعد از دورانی که در کما به سر می برد، امروز سه شنبه در آلمان درگذشت.

کد خبر 321936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.