آیین کهن نخل گردانی در شهر گوگد برگزار شد

گلپایگان-رسم کهن نخل گردانی یکی از جلوه‌های آیینی سوگواری سالار شهیدان وشهادت امام سجاد(ع) است که همزمان با دوازدهمین روز ماه محرم در گوگدبرگزار شد.

به گزارش خبرنگارایمنا از شهرستان گلپایگان، در دوازدهمین روز از ماه محرم و سومین روز شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش و شهادت امام سجاد(ع) شیفتگان و دلسوختگان پرده ای دیگر از شیدایی و شیفتگی خود را نسبت به حماسه آفرینان کربلا به نمایش گذاشتند. نخل گردانی محور عزاداری روز دوازدهم ماه محرم شهر گوگد است و عزاداران در حالی که در قالب دستجات سینه زنی و نوحه سرایی را سردادند نخل‌گردانی را در مسیر خیابان‌های اصلی شهر گوگد حرکت دادند.

بنا بر یک سنت دیرینه آیین سنتی نخل برداری شهرگوگد بیش از یکصد سال سال قدمت دارد که در این آیین ۲ نخل با نام‌های "نخل مسجد یا پانخل" و نخل مسجد "امام حسن مجتبی(ع) " در ۲ محله بالا و پایین شهرگوگد قرار دارد و با سیاه‌پوش کردن و نمادهای عاشورایی و مذهبی از اول ماه محرم آماده کردند.

حرکت کاروان‌های نمادین اسرای دشت نینوا، نخل‌برداری و تبرک‌جوئی عزاداران از نخل‌های امام حسین(ع) و امام حسن مجتبی(ع) و حرکت نمادین تابوت شهدای دشت کربلا از برنامه‌های امروز بود.

حجت الاسلام محمد ابراهیم نکونام در مسجد جامعه شهر گوگد در این آیین، اظهار داشت: قیام نهضت عاشورای امام حسین(ع) در مسیر صحیح و برای زنده نگه داشتن اسلام ناب محمدی بود.

وی با اشاره به اینکه باید خدا را اطاعت کرد تا خدا ما را مورد استجابت خودش قرار دهد، گفت: امام حسین(ع) دعوت خدا و پیامبر(ص) پذیرفت و به کربلا رفت.

نماینده اسبق مجلس گفت: اسلامی که در متنش حریت، شرافت و غیرت نباشد و گناه، تهمت و افترا باشد آن اسلامی مورد پسند خدا و پیامبر(ص) نیست.

وی با اشاره به اینکه امنیت کشور در پرتو برگزاری عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) است، تصریح کرد: شیعه باید عیدغدیرخم را جشن بگیرد، و در ایام ماه محرم و شهادت امام حسین(ع) عزاداری‌ها و سوگواری سر دهد. 

نکونام با اشاره به اینکه اگر انسان خود را بشناسد خدا را نیز خواهد شناخت، گفت: امروزبا توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی اما هیچ گاه انسان نمی‌تواند مانند خدا چیزی بیافریند و این نشان دهنده قدرت لایزال الهی است و باید تنها در برابر عظمت خداوند تعظیم کنیم./

کد خبر 321929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.