آشتی بهروز غریب پور با سینما بعد از ۱۶ سال

کارگردان اپرای عروسکی حافظ که این سال ها فعالیت سینمایی و هنری بسیاری را در کارنامه اش ثبت کرده ، بعد از ۱۶ سال دوری از به سینما برگشته تا «اردک لی» را بسازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایمنا، بهروز غریب پور نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما و استاد نمایش عروسکی ایرانی است. او که در سال ۱۳۲۹ در سنندج متولد شده است، تحصیلات دوره کارشناسی اش را در سال ۴۹ در رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا به پایان برد و بعد از آن پس از مدتی تحصیل در آکادمی هنرهای دراماتیک رم درس را نیمه تمام رها کرد و به ایران برگشت.

شروع فعالیت

اولین فعالیت سینمایی بهروز غریب پور همکاری با امیر نادری است که در سال ۶۴ فیلم نامه «دونده» را به نگارش درآورد.

او در سال ۶۸ فیلم سینمایی «کارآگاه ۲» و در سال ۸۰ فیلم «تنبل قهرمان» را ساخت.

بهروز غریب پور در زمینه ترجمه و تالیف و همچنین نمایش و تاتر سابقه طولانی تری دارد.

وی آثار تالیفی و ترجمه بسیار زیادی دارد که شاید بتوان از میان آنها به ترجمه کتاب های «کلبه عمو تم»، «قلعه حیوانات» و «بینوایان» اشاره کرد. بهروز غریب پور اغلب کارهای سینمایی و تئاتر خود را خودش نوشته است.

بهترین نمونه های اپراهای ایرانی

اپراهای حافظ، لیلی و مجنون، مولوی، سعدی و خیام را بهروز غریب پور ساخته است.

او در طی سال ها فعالیت در زمینه هنرهای نمایش تعداد بی شماری تئاتر و اپرا روی صحنه برده و می توان او را یکی از پرکارترین و سرشناس ترین چهره های تئاتر ایران به حساب آورد.

طراحی صحنه اکثر کارهای بهروز غریب پور را خودش انجام داده که این نشان از تبحر فوق العاده و دانش زیاد او در این زمینه دارد.

بازگشت به یک ایده بیست و پنج ساله با دست های پر

بهروز غریب پور بعد از شانزده سال تصمیم به ساخت یک فیلم اجتماعی گرفته که به گفته خودش فیلم نامه اش را ۲۵ سال پیش نوشته است.

پسر بچه ای به نام بایرام اردک لی به خاطر بیماری صعب العلاج مادرش همراه با خانواده اش از روستایی در آذربایجان به نام «اردک لی» به تهران می آید که با این مهاجرت دچار مشکلات اساسی می شود که آزاردهنده است و این مسئله به تراژدی می انجامد. داستان اصلی این فیلم در دبستانی پر از شاگردان شرور روایت می شود؛ دانش آموزانی که آمادگی پیدا کردن نقطه ضعف بقیه را دارند.

فیلم بهروز غریب پور فیلمی پر بازیگر است که هر کدام از هنرپیشه ها نقش های کوتاهی دارند.  هنگامه قاضیانی هم قرار است در این تجربه همراه بهروز غریب پور و بچه های دبستان هدایت باشد.  

«اردک لی» را علی حضرتی تهیه کرده و سرمایه گذار اصلی فیلم هم هست.

در کاخ جشنواره فجر امسال بهروز غریب پور را با اردک لی ملاقات خواهیم کرد./

کد خبر 321829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.