پرده آخر تعزیه شهرضا با شهادت امام حسین(ع) پایان یافت

شهرضا - مراسم تعزیه شهادت امام حسین(ع) در عصر روز عاشورا، در مناطق مختلف شهری و روستایی شهرستان شهرضا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا در شهرستان شهرضا، تعزیه یکی از اشکال شبیه خوانی است که به آن سوگواره نیز می گویند. غم نامه یا سوگ نامه بیان تصویری و نمایشی از شرح بلایا و مصائبی که بر امام حسین (ع) و یاران با وفایش گذشته است و نمایش رادمردی ،دلاوری ، حماسه سازی در راه دین و از همه مهمتر ظلم ستیزی آن امام همام و یارانش را نمایش میدهد و در نقطه مقابل پستی و زبونی ستمکاران خونخوار وبیرحمی و شقاوت و عاقبت ظالم که جز پیروزی حق بر باطل نیست را برای عموم به نمایش میگذارد.

تعزیه یکی از شیوه های مناسب برای اشاعه فرهنگ کربلا است

باتوجه به اینکه در سالیان گذشته مردم کمتر از نعمت سواد خواندن و نوشتن برخوردار بودند و به خصوص در شهرها و دهات کوچک و دور از مرکز علاوه بر سطح سواد ، نبود دسترسی کافی به علما و دانشمندان و همچنین منابع و مآخذ لازم، امکان مطالعه در خصوص وقایعه عاشورا کمتر و یا اصلاً وجود نداشت و بدلیل عطش مردم برای شنیدن و دیدن وقایع عصر عاشورا بخصوص در ایام سوگواری یکی از شیوه های مناسب برای رفع این عطش سیرابی نا پذیر برپایی آیین شبیه خوانی و تعزیه بود که گامی در جهت اشاعه فرهنگ کربلا و شهادت و زنده نگه داشتن آن است که لرزه بر اندام ظالمان و استکبار می اندازد امروزه تعزیه با استفاده از وسایل خوب از متون خوب و سالن ها ممتاز به صورت زیبا و مدرن و کلاسیک اجرا می‌شود.

آیین تعزیه خوانی در شهرستان شهرضا

در شهرستان شهرضا بیش از ۲۰ گروه تعزیه خوانی وجود دارد که در مناطق مختلف شهری و روستایی فعالیت می‌کنند؛ شبیه خوانان این شهرستان معمولاً از ابتدای دهه نخست ماه محرم مجالس تعزیه خوانی را آغاز و تا عصر روز دهم ادامه می‌دهند. البته در برخی از مناطق هم مانند روستای وصف بخش منظریه، مجالس تعزیه خوانی از پایان روز دهم آغاز می‌شود.

هر یک از روزهای دهه نخست ماه محرم به یکی از شهیدان شاخص کربلا اختصاص دارد، مجالس تعزیه معمولاً با «تعزیه حر بن ریاحی» در روز نخست آغاز، و با «تعزیه شهادت امام حسین(ع)» پایان می‌پذیرد و در این میان مجالس تعزیه «حضرت علی اکبر(ع)»،«حضرت قاسم بن حسن(ع)»،«حضرت عباس(ع)»،«حضرت مسلم بن عقیل(ع)» برگزار می‌شود البته ممکن است برخی از مجالس تعزیه هم به رویدادهای مهم دیگر کربلا همانند نمایش صحنه عطش طفلان اختصاص داده شود.

در بخش منظریه شهرضا یک هیئت تعزیه خوانی «انصار الحسین» وجود دارد که با توجه به تعداد نفرات و لوازم تعزیه خوانی در نوع خود بی نظیر است، این گروه شبیه خوانی توان تجهیز سپاهی به تعداد ۶۰۰ نفر را دارد و از روز نخست دهه اول محرم تا عصر روز یازدهم مجالس تعزیه خوانی را برپا می‌کند.

شهادت امام حسین(ع)، آخرین پرده نمایش تعزیه

در عصر  روز دهم محرم، مجلس تعزیه امام حسین(ع) برپا می‌شود، در این روز ماجرای تنهایی آن حضرت، صحنه‌های مختلف وداع با اهل حرم،تشنگی اطفال،ماجرای شهادت غلام ایشان،حضور جنیان در کارزار کربلا و در نهایت شهادت آن حضرت، به نمایش در می‌آید.

ماجرای شهادت امام حسین(ع) را مخصوصاً اگر تعزیه خوانان حرفه‌ای اجرا کنند، یکی از سوزناک ترین و غم‌انگیزترین صحنه‌های نمایش تراژدی در نمایش آیینی است.

کد خبر 321628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.