انقلاب اسلامی، استمرار انقلاب عاشورا

یکی از عبرتهای عاشورا در بررسی راز ماندگاری این واقعه بزرگ نهفته است، آنچه باعث ماندگاری این واقعه شده در واقع همان دلایلی است که باعث ایجاد قیامهای زیادی به تأثیرپذیری از آن رویداد شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایمنا، مهمترین جلوه زندگی انسان جدال بین خیر و شر است، انسان در هر شرایطی مخیر بین انتخاب میان خوبی و بدی است، در بیان فلاسفه آمده است که «ترجیح بلا مرجح محال است» یعنی ترجیح دادن بین دو چیز بدون وجود فاعل محال است، بررسی زندگی انسان نشان می‌دهد که دو چیزی که انسان همیشه باید بین آنها انتخاب کند، خوبی و بدی هستند.
همین مسئله معیار بعثت انبیا شده است، به بیان دیگر انسان باید بین خوبی که همان راه انبیا است با بدی که راهی غیر از انبیا است انتخاب کند، از سوی دیگر بررسی تاریخ زندگی انسان نشان می‌دهد مهمترین کار انسان در عالم هستی همین انتخابها است.
محمدرضا الصاق – پژوهشگر فرهنگ عامه در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: بررسی همه ابعاد و جوانب زندگی انسان نشان می‌دهد که انسان‌ها در هر شرایطی به دنبال توجیه انتخابهای خود در زندگی بوده‌اند.
وی تصریح کرد: به عنوان نمونه در معماری اسلامی، انتخاب رنگ، نوع مصالح، شیوه چینش آجرها و شماره کنگره‌ها بر اساس اعداد مقدس میان مسلمانان مانند عدد ۱۲ یا ۷ انتخاب شده اند، در کتابت اسلامی هم همینگونه بوده است؛ همین قاعده در فرهنگ سایر اقوام و ملل نیز وجود دارد.
فرزندان آدم (ع) هم بر سر همین دوراهی انتخاب خوب و بد قرار گرفتند، یکی از آنها مظهر خوبی شد و دیگری مظهر بدی و در آن تقابل بدی بر خوبی غلبه کرد و او را کشت، بنابراین سرنوشت بشر با یک انتخاب بین حق و باطل یا خوب و بد پیوند خورد.


عبدالرضا ایزدیان – مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاریخ نیز در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: در سراسر تاریخ بشر ردّ پای تقابل خوبی و بدی دیده می‌شود، همیشه طرفداران حق با طرفداران باطل جنگیده اند و در این راه جانهای زیادی هم فدا شده است.
وی تصریح کرد: وقتی تاریخ ایران را مطالعه کنید به خوبی می توانید بفهمید که همواره سایه خیر یا شر بر سر مردم و این سرزمین کهن وجود داشته  و مردم هم همیشه با بدی در پیکار بوده اند، در سایر کشورهای جهان هم همین قاعده وجود داشته است.
مدرس دانشگاه تأکید کرد: به جز جناح خوب و بد در تاریخ گروه دیگری هم در تاریخ بشر وجود داشته اند و آنان کشانی هستند که در ظاهر یا تا بخشی از عمر خود را خوب بوده اند و بعد به افراد هم‌گروه خود خیانت کردند، این افراد به عنوان خائن نامیده می شوند.
در طول تاریخ بشر حوادث زیادی بوجود آمده که همه آنها صحنه تقابل خیر و شر بوده است، این وقایع در همه ادیان و مذاهب و اقوام و ملل وجود داشته اند.


یکی از این وقایع که سرنوشت تاریخ بشر را نیز دگرگون کرده، واقعه عاشورا بوده است؛ به عقیده نگارنده این سطور، واقعه عاشورا نقطه اوج تقابل خوبی مطلق و بدی مطلق بوده است، چنانچه شاید بتوان ادعا کرد که هیچ رویدادی در قبل و بعد از آن، نتوانسته تقابل این دو رویکرد را نشان دهد.


حجت الاسلام رضا یزدانی – کارشناس مسائل مذهبی و پژوهشگر تاریخ اسلام، عنوان کرد: اگر کسی بخواهد واقعه عاشورا را به بیانی که برای همه انسانها با هرزبان و با هر عقیده قابل فهم باشد مطرح کند باید بگوید بهترین انسانهای روی زمین با بدترین آنها جنگیدند.
وی اظهار کرد: در طول تاریخ حوادث زیادی تحت عنوان نسل کشی ایجاد شده است اما در واقعه عاشورا در یک نیمروز ۷۲ نفر را در سنین مختلف و به بدترین شیوه ممکن، به شهادت رساندند.
پس تا اینجا مشخص شد که زندگی بشر به انتخاب بین خوبی و بدی پیوندی ناگسستنی خورده است و باز دانستیم که واقعه عاشورا نقطه اوج تقابل خوبی و بدی و مهمترین آزمون بشری برای انتخاب یکی از این دو راه بوده است.
اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که «علت ماندگاری واقعه عاشورا چیست؟»
عبدالرضا ایزدیان – مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاریخ در این خصوص گفت: عاشورا پیوندی جداناشدنی با زندگی بشر دارد، فارغ از اینکه فردی مسلمان باشد یا نباشد وقتی سرگذشت عاشوراییان را بشنود در برابر بزرگی امام حسین (ع) و کار بزرگشان سر تعظیم فرد می‌آورد.
وی اظهار کرد: غده چرکینی که در نتیجه قرنها سرکوب حق طلبان در عالم وجود ایجاد شده بود در عاشورا سر باز کرد، به همین دلیل است که مشاهده می کنیم در همه قیامهای بعد از واقعه عاشورا، آثاری از این رویداد مهم بشری وجود دارد.
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: همه ظالمان عالم از ترویج فرهنگ عاشورایی در هراس بوده و از آن جلوگیری کرده‌اند، حاکمان اموی و عباسی بدترین سرکوبها را برای زائران کربلا و کسانی که به نوعی با آن واقعه پیوند داشتند، اجرا کردند.
ایزدیان بیان کرد: عاشورا ماندگار شد چون بعد از آن واقعه هر کس خواست دس آویزی برای قیام علیه ستم داشته باشد، به امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) و سایر شهدای کربلا متوسل شد ، مردم بر اساس روایات سایر ائمه (ع) گریستن و نذر کردن برای امام حسین (ع) و شهدای کربلا را مستوجب ثواب می دانستند.


یوسف رضاییان – مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفت و گو با ایمنا، با تأکید بر ضرورت استفاده از آموزه های عاشورایی در زندگی فردی و اجتماعی بیان کرد: نباید اجازه دهیم رویداد مهمی همچون عاشورا در همان قالبهای سنتی و قدیمی باقی بماند، باید آموزه های عاشورایی را روزآمد و کاربردی کنیم.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین تأثیرات واقعه عاشورا در تاریخ بشر در دوران معاصر ایجاد شد که امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را با همان آموزه ها رهبری و اهدایت کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: وقتی تاریخ انقلاب اسلامی را قبل و بعد از پیروزی مطالعه کنیم به خوبی مشاهده می کنیم که «یا حسین(ع)» شعار انقلابیون بوده است، در دوران جنگ تحمیلی این شعار حتی به رمز عملیاتها تبدیل شد.
رضاییان گفت: پیش از انقلاب، اسلام در خطر نابودی کامل قرار داشت ، در ایران به عنوان امُّ القرای جهان تشیع مظاهر فساد علنی وجود داشت و کسی توان مقابله با آنها را نداشت و کشورهای اسلامی بدون توجه به منافع مشترک به دنبال یافتن راهی برای نزدیک شدن به رهبران قدرتهای شرق و غرب بودند.
وی بیان کرد: تنها عاملی که توانست زمینه قیام علیه وضعیت موجود در قبل از انقلاب را فراهم کند ، آموزه های عاشورایی یود ، امام خمینی (ره) که خوشان از سادات حسینی بودند علم قیام برا علیه شاه به عنوان دست نشانده استکبار در منطقه را برافراشتند و در نهایت به پیروزی رسیدند.
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: هیچ چیزی به جز آموزه های عاشورایی و پیروی از گفته های امام حسین (ع) نمی توانست توده های مردمی را در حمایت از انقلاب تشویق کند و امروز شاهد غلبه همان آموزه ها در فرهنگ ، سیاست ، ادبیات و شئون جامعه هستیم بنابراین انقلاب اسلامی امتداد قیام عاشورا است.
رضاییان گفت: منطق سیاسی رهبر انقلاب همان منطق عاشورایی است، ایشان معتقد به لزوم مبارزه با استکبار به عنوان نماینده جریان یزیدی در جهان هستند به همین دلیل است که همراه بر ضرورت حفظ روحیه انقلابی تأکید می کنند./

کد خبر 321609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.