نوای "الدخیل یا اباالفضل(ع)" در باغشاد طنین‌انداز شد

لنجان_از نخستین ساعات امروز جنب و جوش فراوانی در خیابان‌ها و حسینیه‌های شهر باغشاد به راه افتاده بود و تمامی این جنب و جوش‌ها هدف مشخصی دارد و آن هم حضور در مجالس و هیئت ها برای برپایی آئین عزاداری سرور و سالار شهیدان در روز تاسوعای حسینی است.م

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، آیین سوگواری ماه محرم جایگاه ویژه‌ای در زندگی اجتماعی ایرانیان داشته و در هر نقطه از کشور با توجه به فرهنگ و جغرافیای خاص آن منطقه، به شیوه‌های خاصی برگزار می‌شود. همزمان با روز تاسوعای حسینی، عزاداران و سوگواران حسینی در جای جای ایران اسلامی در مساجد، تکایا و هیئت های مذهبی جمع شده و این روز را به سوگ می نشینند. از نخستین ساعات امروز جنب و جوش فراوانی در خیابان‌ها و حسینیه‌های شهر باغشاد به راه افتاده بود.

تمامی این جنب و جوش‌ها هدف مشخصی دارد و آن هم حضور در مجالس و هیئت ها برای برپایی آئین عزاداری سرور و سالار شهیدان در روز تاسوعای حسینی است.مراسم اصلی ماه محرم در بعدازظهر روز تاسوعا آغاز می شود بدین شکل که به طور معمول مرسوم است که از هر تکیه ای هیئت های عزادار سینه زن و زنجیرزن حرکت کرده و در صف های مرتب به عزاداری مشغول می شوند

. همچنین در این شب علم یا علامت های بزرگ را که چند شاخه است به بیرون از تکایا آورده و فردی قوی و جوان برای حمل علامت انتخاب می شود وعلامت را با یک کمربند چرمی به کمر می بندد زمانی که علامت دار با هیئتی مقابلش روبرو شود با علامت خود به آنها سلام می دهد، که نشانه ی عرض احترام است. مراسم عزاداری در این شب تا پاسی از شب ادامه دارد.  

ظهر روز تاسوعا دسته‌های عزاداری از گوشه گوشه شهر باغشاد و محلات مختلف این شهر به راه افتاده‌اند و هیئت‌های عزاداری نیز هر کدام با آئین خاص عزاداری خود در خیابان‌های شهر در حال عزاداری هستند و هر یک از هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری برای عرض تسلیت ایام شهادت سید و سرور شهیدان و یاران باوفایشان، به محضر امام زمان(عج) ابراز ارادت خاصی دارند.

بسیاری از عزاداران حسینی که اغلب آنان را جوانان و نوجوانان تشکیل می دادند، علاوه بر پوشیدن پیراهن های مشکی، سربندهایی نظیر یا ابالفضل العباس، یا قمر بنی هاسم و کلنا عباسک یازینب(س) را بر سر بسته و در مجالس حسینی حاضر شدنداشعاری بسیار زیبا و جانسوز از محتشم کاشانی و سایر اشعار به همراه آهنگ ملایم سنج و طبل نظر هر مستمع و بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کنند و دسته های مختلف از عزاداران بصورت هیئتی مجزا با نظمی خاص و باشکوه ارادت خود را به امام حسین (ع) و ائمه اطهار (ع) ابراز می دارند.

آئین تعزیه خوانی و شبیه خوانی نیز از جمله مراسماتی بود که در عزا و ماتم سرور و سالار شهیدان، علمدار کربلا و یاران باوفای سیدالشهدا(ع) در نقاط مختلف شهر باغشاد است که مخاطبیان فراونی را دارد. تعزیه از مهم ترین،پرشورترین و پرجاذبه ترین مراسم سنتی و مذهبی و در عین حال کاملترین گونه ی نمایش سنتی و مردمی است و در باغشاد از هردوجهت یاد شده دارای همین پایگاه است.

تعزیه خوانی هم در روزهای سوگواری حضرت امام حسین(ع)،در ماه محرم و نیز در برخی از ماهها برگزار می شود. در روزهای دهه اول ماه محرم تعزیه های معینی اجرا می شود که ترتیب آنها تقریباً با ترتیب زمانی وقایع قبل از عاشورا است، مانند مسلم،طفلان،حُر، علی اکبر و قاسم. روز تاسوعا در همه جا مجلس شهادت حضرت عباس را می خوانند و عاشورا را هم ویژه ی تعزیه حضرت امام حسین(ع) است .سفره های نذری  و اطعام حسینی نیز در جای جای شهر پذیرای مهمانان و عزاداران پر شور حسینی است.

سید احسان میرزایی در حاشیه این آیین در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه بی بصیرتی مردم و خواص دوران امام حسین سبب بوجود آمدن واقعه کربلا شد، اظهار کرد: در زمان امام حسین(ع) مردم کوفه حامی و خواهان شیوه حکومتی امام حسین(ع) بودند و برای همین مسأله بیش از 1200 نامه به امام زمان خود فرستادند اما دشمنان اسلام ناب محمدی توطئه های مختلفی را برای فریب مسلمانان کوفه به کار گرفتند و این توطئه‌ها متاسفانه سکوت و فریب خواص جامعه را به دنبال داشت و زمانی که خواص دچار بی بصیرتی شدند، در نتیجه امام زمان خود را همراهی نکرد و این مسأله سبب شد تا افراد زیادی از امام حسین(ع) فاصله بگیرند.

وی یکی از عوامل رویارویی جبهه کفر با امام حسین(ع) را بی بصیرتی دانست و افزود: با توطئه دشمنان اسلام ناب محمدی جارچی ها در کوچه و بازار شهر کوفه حرکت کردند و جار می زدند، امام حسین(ع) از دین جدش خارج شده، پس کشتنش واجب است و در این میان عده ای که بی بصیرت بودند این توطئه را باور کردند و در مقابل امام امان حسین(ع) ایستادند.
مسئول فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج لنجان تصریح کرد: و از این جهت عده‌ای فراوانی از آنان اهل نماز و عبادت بودند و اهل فسق و فجور نبودند اما چون بصیرت نداشتند در مقابل امام زمانشان ایستادند و امام حسین (ع) و یاران باوفایشان را به شهادت رساندند.

وی ادامه داد: درس های عاشورا همواره بحثی زنده، حیات بخش و حرکت آفرین است، هر چند این رویداد در مکان و زمان محدودی به وقوع پیوست اما درس های آن ویژه زمان و مکان خاصی نیست .
میرزایی اضافه کرد: عدالت خواهی و ستم ستیزی، عزت، پاسداری از اسلام و ارزشهای اسلامی، شهادت در راه خدا، جمع میان سیاست و معنویت، امر به معروف و نهی از منکر از جمله درس های مهم در عرصه رفتارسیاسی رویداد عاشورا است .
وی عنوان کرد: یکی دیگر از درس‌های مهم عاشورا، حضور به موقع و دفاع به هنگام خواص از ولایت در جامعه است چراکه در غیر این صورت جوامع دینی با خسارت های جبران ناپذیری روبه رو خواهند بود از این رو باید گفت بصیرت مهم‌ترین عامل برون‌رفت از فتنه‌ها است.


مسئول فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج لنجان بیان کرد: از درس های مهمی که در عرصه رفتار سیاسی می توان از رویداد عاشورا آموخت، درس امر به معروف و نهی از منکر است و ایشان خود فرمودند«من از روی خودخواهی، غرور و خیره سری و یا به منظور ایجاد فساد و آشوب و ظلم و ستمگری به پا نخاسته ام، بلکه قیام من برای اصلاح امور مسلمانان و ... اجرای برنامه امر به معروف و نهی از منکر در میان امت اسلامی است »و متاسفانه امروز این دو واجب الهی در جامعه به فراموشی سپرده شده است که باید برای احیاء آن وارد میدان عمل شد.

کد خبر 321564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.