زرین شهر در تاسوعای حسینی یکپارچه عزا و ماتم شد

لنجان_ امروز نوای یا قمر بنی‌هاشم(ع) در مرکز شهرستان لنجان بلند بود و تمامی معابر عمومی منتهی به میدان مرکزی زرین شهر با فریادهای یا حسین(ع) و یا ابوالفضل(ع) سوگواران، رنگ و بوی دیگری داشت و مردم شهید پرور زرین شهر در میدان انقلاب گرد هم امده بودند تا جلوه‌های باشکوه از منطق شیعه را به نمایش بگذارند

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با گذر زمان، این نکته به روشنی معلوم شد که امام حسین(ع) و یارانش، مردان «پیروزِ» کربلا بودند و در کربلا، اگرچه آنان، جان باختند؛ اما اسلام را حیاتی دوباره بخشیدند، رسمِ ستم ستیزی را به جهانیان آموختند، و خود نیز به فیض بزرگ شهادت نائل آمدند. همچنین، اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان برای همیشه تاریخ، جایگاهی شکوهمند یافتند و محبوبِ دل‌های مؤمنان شدند.

با این حال، قیام پیروزمندانه امام حسین(ع)در عاشورای سال ۶۱ هجری، با نثار خون‌های پاک عزیزان، بی قراری‌های کودکان، بی پناهی‌های بانوان، و یا صحنه هایی آکنده از «مصیبت» و «مظلومیت» رقم خورد.

بر این اساس، یادآوری اخبار آن قیام خونین، همواره عواطف انسان ها را به تأثر واداشته، و در طول تاریخ همواره برپایی عزاداری با شکل‌های گوناگون ـ انجام شده است. مردم ولایتمدار زرین شهر و عاشقان اهل بیت (ع) نیز همزمان با روز تاسوعای حسینی در تجمع عظیم عزاداران حسینی همنوا با دیگر شهرهای ایران اسلامی در مظلومیت علمدار کربلا این اسوه غیرت و شجاعت اشک ماتم ریختند و یکبار دیگر ارادت خود را به مظلومان دشت کربلا به نمایش گذاشتند . امروز نوای یا قمر بنی‌هاشم(ع) در مرکز شهرستان لنجان بلند بود و تمامی معابر عمومی منتهی به میدان مرکزی زرین شهر با فریادهای یا حسین(ع) و یا ابوالفضل(ع) سوگواران، رنگ و بوی دیگری داشت.

و مردم شهید پرور زرین شهر در تجمعی بزرگ در میدان انقلاب گرد هم امده بودند و با اجتماع باشکوه‌شان جلوه‌های باشکوه از منطق شیعه را به نمایش گذاشته‌اند تا تأکیدی بر حقانیت راه سرخ قیام اباعبدالله حسین (ع) داشته باشند، در این میان یکپارچگی، وحدت و سادگی حضور مردم عزادار بسیار چشم‌نواز بود و این همایش با مداحی عاشقان اهل‌بیت (ع) حال و هوایی خاص به خود گرفته بود.

برخی از کودکان و عزاداران حسینی در حالیکه پرچم های مزین به نام مبارک یا حسین (ع)، یا ابوالفضل (ع) را در دست داشتند در بین جمعیت آنها را به گردش درآورده بودند و حضور نوجوانان و جوانان پیرو اهل بیت (ع) در این تجمع عظیم نمادی برای اظهار ارادات به خاندان عصمت و طهارت بود .در میدان اصلی زرین شهر جایگاه مخصوصی تعبیه شده بود که در این محل مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت حضور داشتند و به سبک خود با مداحی و مرثیه‌سرایی، عاشقان و شیفتگان حسینی را به فیض می‌رسانند.

مردمان شهرستان لنجان بر این باورند ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر و الهام بخش مبارزه با ستمگران است و در انتقال پیام جهانی امام حسین (ع)، نقش اساسی دارد و سوگواری برای اباعبدالله الحسین(ع) نیز عامل وحدت و رمز موفقیت در صحنه های مختلف است.چراکه بیشتر انقلاب های دنیا، از توجه به قیام حماسه سازان کربلا سرچشمه گرفته یکی از نمونه مهم آن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و نمونه اخیر آن جریان مقاومت حزب الله لبنان و جبهه مقاومت است بنابراین عزاداری برای امام حسین(ع) دارای آثار فراوانی مانند عزت و سربلندی، بقای فرهنگ دینی و اسلامی و آثار دیگری است که نشان دهنده اهمیت آن است.

حجت الاسلام داود صائبی در حاشیه این همایش عظیم در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: عزاداری برای امام حسین(ع) و حضرت ابالفضل(ع) باعث شده است تا یاد، نام و پیام‌های نهضت عاشورا زنده و جاوید بماند، و آموزه‌های آن به همه بشریت انتقال یابد.

وی افزود: از سوی دیگر از طریق برگزاری عزاداری برای امام حسین(ع) و اهل بیت ایشان، همه انسان‌ها چه مسلمان و نامسلمان در طول تاریخ، با آموزه هایی همچون ستم ستیزی، آزادگی، شهادت طلبی، ایثار و حقیقت جویی آشنا شده اند لذا باید توجه داشت ائمه اطهار (ع) نه تنها خود در عزای سالار شهیدان می گریستند، بلکه همواره مودم را به گریستن بر آن حضرت تشویق و ترغیب می کردند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان تصریح کرد: در روایتی آمده است هر کس بر حسین (ع) بگرید، یا (حتی) یک تن را بگریاند، پاداشش بهشت است و هر کس حالت اندوه و گریه به خود بگیرد نیز، پاداشش بهشت است.

وی ادامه داد: استکبار جهانی امروز از برگزاری آیین‌های عزاداری محرم وحشت دارد و آنها علاوه بر مخالفت با دین مبین اسلام، در حال برنامه‌ریزی هستند تا به آن خدشه وارد کنند.

صائبی با بیان اینکه امام خمینی (ره) فرمودند اسلام با محرم و صفر زنده است، اضافه کرد:‌ قیام عاشورایی امام حسین (ع) باعث شد تا دین مبین اسلام زنده بماند و امروز استکبار از این موضوع وحشت دارد لذا با توجه به نقشه‌های فراوان دشمن برای ضربه زدن به اسلام، هر سال آیین‌های عزاداری محرم و صفر باشکوه‌تر از سال قبل برگزار و معنویت آن بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز دشمنان تلاش می‌کنند تا باورهای دینی جوانان را از بین ببرند، عنوان کرد: در این زمینه، مشاهده می‌کنیم که جوانان در خط مقدم برگزاری آیین‌های عزاداری محرم حضور دارند و دشمنان با این روحیه انقلابی جوانان نمی‌توانند به خواسته‌های شوم خود دست یابد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان با بیان اینکه فرهنگ عاشورا با صبر، ایثار، استقامت و ازخودگذشتگی در راه اعتلای اسلام همراه است، خاطرنشان کرد: امروز در تمام شهرها و روستاهای شهرستان لنجان، آیین‌های حسینی برگزار می‌شود و اقشار مختلف مردم برای سوگواری امام حسین (ع) در آن حضور پیدا می‌کنند از این رو هیئت‌ها و حسینیه‌ها می توانند درس‌های زیادی برای اقشار مختلف جامعه داشته باشند لذا می‌توان به نحو احسن از آن برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کرد.

وی با اشاره به برگزاری تجمعات بزرگ متذکر شد: تقویت وحدت در بین مردم با استفاده از برنامه های مشترک بویژه عزاداری ایام محرم موجب تقویت باورهای دینی اجتماعی و توسعه معنویت در جامعه خواهد شد و همواره نیز اینگونه تجمعات مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته و بازتاب فراوانی نیز داشته است.

صائبی تاکید کرد: باید این حرکت با نوآوری و برنامه ریزی مدون تداوم داشته باشد تا همبستگی دینی را در جامعه افزایش دهد از سوی دیگر نهادینه شدن عزاداری منسجم و یکپارچه مردم کار بسیار ارزشمند و مهمی است و باید از این ظرفیت اجتماعی در راستای توسعه فعالیتهای فرهنگی و دینی و تلطیف فضای معنوی جامعه بهره گرفت.

کد خبر 321560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.