طلب ۱۴۵ میلیارد تومانی اتوبوسرانی اصفهان از دولت

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه می گوید: از سال ۹۴ تاکنون میزان بدهی دولت بابت یارانه بلیت به اتوبوسرانی اصفهان در مجموع ۱۴۵ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تاریخچه اتوبوسرانی شهر اصفهان به قبل از سال ۱۳۲۰ می رسد که اولین سیستم حمل و نقل همگانی در این شهر فعالیت خود را آغاز کرد.  در آن زمان تعداد محدودی اتوبوس و مینی بوس فیات در هشت خط مسیرهای تعیین شده، به جابجائی مسافران مشغول بودند با گذشت زمان تعداد خطوط به ۱۰خط رسید.

متاسفانه از آنجائی که مالکیت این دستگاهها خصوصی بوده است، اطلاعات کافی از خط سیر آنها در دست نیست. به دنبال افزایش اهمیت سیستم حمل و نقل شهری در سال ۱۳۳۱ ماده واحده قانون تاسیس شرکت های واحد اتوبوسرانی همگانی در شهرها به تصویب رسید.

قانون مذکور مجدداً در سال ۱۳۳۴ در مجلس وقت به تصویب رسید و در چهارم آبان ماه ۱۳۴۶ شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با رعایت مقررات این قانون و تصویب هیئت مدیره به ریاست شهردار وقت اصفهان آقای جهانگیرکیا و تائید استاندار در مقام مجمع عمومی با سرمایه اولیه معادل ۳۹ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال که به ۳۹۱۰ سهم ۱۰۰۰۰ ریالی تقسیم شده بود صرف خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس بزرگ و ۲۰ دستگاه مینی بوس شد و یک قطعه زمین واقع در خیابان کاوه(دفتر فعلی باب الدشت) و مبلغ ۲۹ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۲۸۰ ریال سرمایه نقدی، از سوی شهرداری اصفهان با هدف ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی منظم و کارآمد به منظور جابجائی دسته جمعی مسافر در خطوط تعیین شده شهری و حومه، مراقبت و بهره برداری صحیح از اتوبوس ها و خودروهای موجود، توسعه و تکمیل تاسیسات مربوط(از قبیل تعمیرگاه و توقفگاه) و در نهایت افزایش تعداد اتوبوس ها به ترتیبی که متناسب با احتیاجات و تامین نیازمندهای همگانی شهر و حومه در آینده باشد، تاسیس شد.

در سال ۱۳۴۷ به وسائط نقلیه این شرکت برای عرضه خدمات حمل و نقل شهری ۹۰ دستگاه اتوبوس اضافه گردید و شرکت در مقابل ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و ۲۰ دستگاه مینی بوس با ۶۳۳ نفر ( ۱۰/۵ نفر در مقابل یک دستگاه) پرسنل شروع به کارکرد.

در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با هدف افزایش کیفیت سرویس دهی به شهروندان برنامه های راهبردی خود را تدوین و به ترتیب اولویت در جهت اجرائی شدن برنامه ها تلاش می کند.

این شرکت علاوه بر تامین حمل و نقل عمومی درون شهری که بوسیله اتوبوس و مینی بوس انجام می دهد، وظیفه برنامه ریزی، توسعه کمی و کیفی و نظارت در این زمینه را نیز بر عهده دارد.

در این فرصت گفتگویی را با «محمد علی احمدی- مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

حال عمومی اتوبوس های شهر اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه برای خرید تعدادی اتوبوس قراردادی منعقد شد؛ یک قرارداد ۱۳۷ دستگاهی که تعداد ۱۰۰ دستگاه آن تاکنون تحویل شده و در حال حاضر در خطوط مختلف اتوبوسرانی اصفهان مشغول خدمت رسانی هستند و مابقی در حال تکمیل پول پرداختی شهرداری اصفهان است.

امیدواریم تا پایان مهرماه پیش پرداخت باقی مانده خرید اتوبوسها برای بخش دوم قراردادها را هم عملیاتی کنیم.

پیش بینی می شود تا ۳ ماه آینده ورود دستگاههای جدید را در دور دوم قراردادها شاهد باشیم منوط به اینکه شورای اسلامی شهر که انصافا دغدغه حمل و نقل عمومی را دارد، همچنان نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند تا با مشکلات عدیده مالی شهرداری از طریق مساعدت شهرداری و وامی که خواهیم گرفت و امید به کمک دولت شاهد ورود باقی مانده اتوبوس ها باشیم.
با توجه به عدم تحقق وعده های دولت در پرداخت یارانه به اتوبوسرانی ها، باز هم امید به تحقق کمک های دولتی دارید؟

بله، همچنان از دولت درخواست کمک داریم؛ البته وضعیت ناوگان اتوبوسرانی اصفهان نسبت به سایر شهرهای استان و تعدادی از شهرهای بزرگ و کلانشهرها به دلیل همت و پشتیبانی شهرداری بهتر است.

شهرداری برای ارتقا حمل و نقل عمومی شهر اصفهان از هیچ خدمتی فروگذار نبوده است. به عنوان مثال اتوبوس های یورو ۴ که با کمک شهرداری اصفهان خریداری شد، در واقع برای اولین بار در کشور اتوبوس هایی خریداری شدند که هیچگونه آلایندگی ندارند. ما همچنان از دولت درخواست کمک برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی داریم.

نحوه پرداخت یارانه بلیت از سوی دولت  چگونه است؟

متأسفانه یارانه بلیت از سال ۹۳ تاکنون پرداخت نشده است، مطابق قواعد و روالی که وجود داشته و روال سالهای قبل، یک سوم یارانه بلیت را دولت پرداخت می کرد اما از سال ۹۳ به بعد، عملاً دولت در سال ۹۴ و ۹۵ هیچ ریالی را برای یارانه بلیت به اتوبوسرانی ها پرداخت نکرده و دغدغه مدیران عامل اتوبوسرانی های سراسر شهرهای کشور همین است.

مجموعه اتوبوسرانی های کشور در دولت یازدهم از ریاست جمهوری در خواست حمایت کردند، ایشان هم به معاونت برنامه ریزی خود دستور دادند تا پیگیریهای لازم انجام شود؛ ما همچنان امیدواریم وعده های داده شده عملیاتی شود زیرا در غیر این صورت نگرانی ها از شرایط اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی به عنوان دغدغه اصلی مسئولان  مطرح خواهد بود.

ما هم از طریق شهرداری و شورای اسلامی شهر پیگیری های لازم را انجام داده ایم. سهم کمکی دولت در بودجه سال جاری مبلغ ۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است که امیدواریم محقق شود تا بتوانیم سرویس دهی مناسبی به شهروندان داشته باشیم.

میزان یارانه پرداخت نشده بلیت از سوی دولت تاکنون به چه میزان رسیده است؟

در سال ۹۴ مبلغ ۴۵ میلیارد تومان، سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان و در سال جاری نیز۵۰ میلیارد تومان بدهی دولت به اتوبوسرانی اصفهان است که در مجموع ۱۴۵ میلیارد تومان میزان بدهی دولت بابت یارانه بلیت به اتوبوسرانی اصفهان است.

دولت رقمی را که در بودجه برای کل کشور پیش بینی کرده، رقم کمتر از مبلغ یاد شده است، لذا شهرداری اصفهان بار دولت را هم به نوعی به دوش کشیده و با کمک های خود، عدم حمایت های دولتی را جبران می کند که لازم است در این راستا از معاونت اداری و مالی شهرداری و شورای شهر تشکر کنم.

آماری از بازسازی اتوبوس های شهر اصفهان ارایه و اعلام کنید که تاکنون چند دستگاه اتوبوس فرسوده ناوگان اتوبوسرانی اصفهان از رده خارج شده است؟

امسال حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در واحد بازسازی اتوبوسرانی اصفهان تعمیر و بازسازی شده و تقریباً به همان تعداد اتوبوس خریداری شده است.

عمر مفید اتوبوس ها ۱۰ تا ۱۳ سال است و ما  اتوبوس هایی که فرسودگی و آلایندگی دارند و امکان بازسازی ندارند را حذف میکنیم.

البته با تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر تلاش برای اقتصاد مقاومتی، تلاش کرده ایم نهایت بهره برداری از اتوبوس هایی که از نظر آلایندگی ضرری برای شهروندان ندارند، را داشته باشیم.

امسال تعداد ۶۰ دستگاه اتوبوس فرسوده و غیر قابل تعمیر از رده خارج شده اند.

در حال حاضر چند دستگاه اتوبوس فرسوده در شهر وجود دارد که هنوز از رده خارج نشده اند؟

این موضوع بستگی به شرایط هر اتوبوسی دارد؛ در حال حاضر کیفیت اتوبوس های شهر اصفهان نسبت به ۲ سال گذشته کیفیت بهتری پیدا کرده و آلایندگی کمتری دارند.

در شهر اصفهان با استفاده از اتوبوس های گازسوز سعی بر جلوگیری از تولید آلاینده ها در شهر داریم، به همین دلیل هر چه تعداد بیشتری از اتوبوس های جدید وارد شهر شود، اتوبوس هایی که کیفیت پایینی دارند، از رده خارج می شوند.

در حال حاضر اصفهان نسبت به سایر کلانشهرها در وضعیت مطلوبی قرار دارد به طوری که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد  اتوبوس های شهر اصفهان، از نوع اتوبوس های با کیفیت و کولر دار هستند.

فاز دوم خط سومBRT  در چه مرحله ای قراردارد؟

فاز دوم خط سومBRT  از میدان امام علی(ع) تا میدان جمهوری اسلامی است که در حال حاضر سرویس دهی در این مسیر انجام می شود.

اما اینکه مسیر ویژه ای برای آن در نظر گرفته شود، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در حال بررسی زیرساخت های لازم برای مسیر هستند.

از سازنده اتوبوس ها درخواست کردیم که اتوبوس ها را هم چپ در و هم راست در تولید کند تا هم بتوانیم برای خطوط BRT و هم برای خطوط عادی از آنها استفاده کنیم.

به همین دلیل اتوبوس های خط ۳ سامانه تندرو هم چپ در و هم راست در هستند چرا که تا میدان احمد آباد در مسیر BRT از درهای چپ و در مابقی مسیر و خطوط معمولی از درهای سمت راست اتوبوس ها استفاده می شود.

چه برنامه هایی برای ناوبران اتوبوس های شهر دارید؟

اصلی ترین محور فعالیت اتوبوسرانی «ناوبران» آن هستند که در خط مقدم خدمت رسانی به مردم فعالیت میکنند.

تاکنون اقدامات خوبی برای کاهش تصادفات انجام شده است. به تازگی جشنواره بدون تصادف را برگزار کردیم که در حاشیه برگزاری آن، بیش از ۱۵ درصد ناوبران اتوبوسرانی اصفهان که طی چند سال گذشته هیچ گونه تصادفی نداشتند، مورد تجلیل قرار گرفتند.

پلیس راهور آموزش هایی را برای رعایت هر چه بیشتر قوانین و مقررات رانندگی به ناوبران ارایه کرده است. یکی از برنامه های ما برای ناوبران برگزاری کلاس های مختلف به منظور تقویت تعامل اجتماعی آنها می باشد، همچنین کلاس های روانشناسی، مشاوره و فنی، آموزش راجع به تعمیر و نگهداری اتوبوس برگزار شده است.

در بخش های معنوی و فرهنگی نیز ارتقا سطح علمی ناوبران مد نظر ما بود که اتفاق افتاد.

در حال حاضر در بین ناوبران اتوبوسرانی اصفهان افرادی از مدرک تحصیلی دیپلم تا فوق لیسانس، ورزشکار و حافظ قرآن هستند که به شهروندان خدمت رسانی می کنند.

با توجه به اینکه ارتقا سطح تحصیلی ناوبران دغدغه ما بوده است، بیش از ۱۱۰ نفر از ناوبران و پرسنل اتوبوسرانی اصفهان  به واسطه تسهیلات تشویقی ارایه شده توسط اتوبوسرانی، دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

کد خبر 321441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.