گزارش شمخانی اگر در صحن علنی هم مطرح می شد هیچ اتفاقی نمی افتاد

سمیه محمودی: نمایندگان مجلس انتظارشان از این جلسه چیز دیگری بود، می خواستیم بحثها جدی تر و عملیاتی تر باشد.بحثهای شمخانی گزارش بود تا راه حل.

خبر گزاری ایمنا- گروه سیاسی- اعظم ملایی: نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با  موضوع بررسی مسائل منطقه ای به ویژه همه پرسی در منطقه کردستان عراق صبح روز  چهارشنبه 5 مهر با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برگزار شد. این جلسه با برگزاری سوگواری اباعبدالله الحسین آغاز به کار کرد و پس از آن، شمخانی گزارشی از وضعیت منطقه، به ویژه کم و کیف همه پرسی در منطقه کردستان عراق دراختیار نمایندگان قرار داد و به سوالات نمایندگان درباره مسائل امنیتی کشور پاسخ داد.

در این رابطه خبرگزاری ایمنا برای اطلاع بیشتر از محتوی مطالب مطرح شده در جلسه غیر علنی نمایندگان با شمخانی؛ گفتگویی با سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا و دهاقان ترتیب داد. محمودی در رابطه با ارزیابی اش از استقلال اقلیم کردستان  گفت: در بحث کردستان عراق باید گفت در واقع این یک امر برنامه ریزی شده بوده است که با نابودی داعش به یکباره بحث همه پرسی مطرح شود؛ البته این امر به ضرر مسئولان اقلیم کردستان و رأی دهندگان به این همه پرسی خواهد بود چرا که آنها از این به بعد امتیازاتی که تا کنون داشته اند را نیز از دست می دهند. بحث قطع صادرات نفت، تحریم پروازهای بین المللی و بسته شدن مرزهای کشورهای همسایه به روی این اقلیم از جمله عواقب سخت این همه پرسی هستند که نشان می دهد برگزاری آن کاری اشتباه و به ضرر مردم این اقلیم بوده است.

وی افزود: در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی به دلیل اینکه آقای شمخانی به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند و قرار بود پیرامون مسائل امنیت منطقه ای صحبت کنند ،جلسه به طور غیر علنی برگزار گردید. در این جلسه آقای شمخانی توضیح دادند که وضعیت منطقه قبل از برگزاری همه پرسی عراق به چه شکلی بوده و بعد از آن به چه صورت خواهد بود. در نهایت نیز نمایندگان مجلس بیانیه ای امضا کردند و بر اشتباه بودن برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان و عواقب آن تأکید کردند.  

محمودی در مورد نظرش پیرامون جلسه امروز شمخانی با نمایندگان مجلس گفت: سخنان امروز آقای شمخانی بیشتر به نحوه شکل گیری داعش در منطقه، بحث مدافعین حرم  و برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان اختصاص داشت. در واقع بحثهایی که ایشان مطرح کردند بیشتر گزارش بود تا راه حل. این امر اعتراض بسیاری از نمایندگان را بر انگیخت چرا که ما به دنبال طرح مسائل جدی تر و راهبردی تر بودیم. اعتراضها باعث شد تا جلسه پرسش و پاسخی شکل بگیرد تا حداقل از این طریق آقای شمخانی به سؤالات و ابهامات پیش آمده برای نمایندگان پاسخ دهد. یکی دو نماینده هم سؤالاتشان را مطرح کردند؛ اما به دلیل همزمانی جلسه مجلس با مراسم تشییع جنازه شهید حججی، باید جلسه را سریع تر تمام می کردیم. قرار شد آقای شمخانی وقت مناسب دیگری به نمایندگان اختصاص دهند و پاسخگوی سؤالات آنها باشند.

محمودی در پایان گفت: ما انتظارمان از این جلسه چیز دیگری بود، می خواستیم بحثها جدی تر باشد و از اقدامات عملی سخن گفته شود. طرح مسائلی مثل چگونگی شکل گیری داعش در منطقه که عموم مردم و اهل تفکر و مطالعه از آن مطلعند، چیزی نبود که انتظار نمایندگان را برآورده کند. گزارشی که آقای شمخانی به نمایندگان ملت دادند، اگر در صحن علنی هم مطرح می شد هیچ اتفاقی نمی افتاد!

کد خبر 321206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.