هوای پاکبانان شهر را داشته باشیم

همزمان با ایام محرم و پخش نذورات در خیمه های عزاداری ، حجم زیادی به پسماند شهری افزوده شده و به همین دلیل نیروهای خدمات شهری با فعالیت شبانه روزی خود نظم، نظافت و پاکیزگی شهر را تأمین می‌کنند این در حالی است که همگی می توانیم با رعایت مواردی ساده، زحمت پاکبانان شهرمان را کم کنیم.

به گزارش ایمنا، با فراسیدن ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) شهر غرق در شور و شعور حسینی می شود، هئیت های عزاداری خیل عاشقان به ثارالله را در خود جای داده و مساجد، تکایا و حسینیه ها پر از عطر کربلا می شود. در این میان با توزیع غذاها و نوشیدنی های نذری، توان مضاعفی برای پاکسازی و نظافت شهر لازم است. این در حالی است که ظاهرا خیلی هایمان از این موضوع بی خبریم که اگر این گونه نبود تلاش می‌کردیم عزاداران را نسبت به این موضوع آگاه کرده و زمینه ساز کاهش تولید و رهاسازی زباله شویم، یا دست کم می‌کوشیدیم جمع آوری زباله را هم به فهرست خدمت رسانی به عزاداران در این روزها بیفزاییم تا در سایه آن، باری از دوش پاکبانان برداریم.

تنها کسانی که در این روزهای عزاداری دیده نمی شوند، پاکبانان زحمت کش شهرداری هستند که ظاهرا در روزهای عزای حسینی آنها دو جانبه داغ دار هستند و باید یک عزا ویژه هم برای آشغال ریزی مردم در دل به پا کنند. زمانی که مردم مشغول عزاداری سالار شهیدان هستند، پاکبانان شهر باید در شیفت های فوق العاده نسبت به پاکسازی معابر اقدام کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در همین رابطه می گوید: با توجه به ایام سوگواری سید الشهدا(ع) شهرداری اصفهان با تعداد زیادی از پاکبانان نسبت به نظافت معابر و اطراف ایستگاه های صلواتی و خیمه های عزاداری اقدام کرده است.

وی ادامه می دهد: همچون سال های قبل برنامه نظافت به لحظه در دستور کار شهرداری است اما شهروندان این امر را متوجه باشند که هر پسماند و ظرف یک بار مصرفی که به زمین ریخته شود کمر یک پاکبان باید خم شود و این در حالی است که متاسفانه حجم استفاده از ظروف یکبار مصرف در این ایام بالا می رود.

مصور تاکید کرد: حدود ۶۰۰ ایستگاه صلواتی و بیش از هزار هیئت عزاداری کوچک و بزرگ در اصفهان دائر شده است که با توجه به پراکندگی های هیئت ها، نظافت چنین حجمی بسیار مشکل است که امیدواریم با کمک مردم از عهده آن برآمده و اصفهان همچون گذشته به عنوان یکی از شهرهای تنظیف ایران معرفی شود.

وی خاطرنشان می کند: انتظار می رود شهروندان با توجه به شعور حسینی و فهمی که از این ایام دارند کمال دقت و همکاری را داشته باشند چراکه در همه ایستگاهها پلاستیک استاندارد زباله در اختیار استفاده کنندگان قرار گرفته و در هئیت های عزاداری سطل های زباله مستقر شده است.

البته ناگفته نماند که در ساخت ظروف یک بار مصرف از مواد پلیمری استفاده می شود و متأسفانه بخش قابل توجهی از این ظروف که مصرف آنها در دهه نخست محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا به اوج می رسد، غیر استاندارد هستند و باعث بروز انواع بیماری‌های خطرناک می شوند و سلامت جامعه را به مخاطره می اندازند، همچنین آثار و عوارض ظروف پلاستیکی تا سال‌های سال در طبیعت بر جای می‌ماند این در حالی است که در این روزها بدون توجه به این موارد به راحتی ظروف یکبار مصرف را در گوشه خیابان ها و در جوی های آب رها می کنیم.

در این میان پاکبانان، بی هیچ گلایه‌ای، سختی رفت و روب خیابان‌ها و معابر را به جان می‌خرند، تا چهره شهر همیشه طراوت و زیبایی خود را داشته باشد پس چه خوب است هر یک از ما به عنوان یک شهروند پس از اتمام مراسم عزاداری که به خانه های خود باز می گردیم به فکر پاکبانان باشیم و زباله کمتری در کوچه و خیابان بریزیم تا برای آنها نیز فراغتی حاصل شده تا از سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) بهره مند شوند.

کد خبر 320985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.