تابستان الی، نادر، سیمین و پرهام!

تابستان داغ اولین فیلم بلند ابراهیم ایرج زاد یک نسخه کم عیب و نقص و وفادار به سینمای اصغر فرهادی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایمنا، تابستان داغ به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی اولین ساخته سینمایی ابراهیم ایرج زاد در برهوت جشواره فجر ۹۵ فیلم قابل تاملی بود. پریناز ایزدیار، علی مصفا، مینا ساداتی، یسنا میرطهماسب، صابر ابر و لیلی فرهادی پور از جمله بازیگران این فیلم اند.

فیلم ابراهیم ایرج زاد در زمستان سال گذشته نامزد ۱۳ بخش در جشنواره فیلم فجر شد که رکورد بی سابقه ای در بین فیلم های ایرانی بوده است، اما اینکه خود فیلم چقدر می تواند به اثری ماندگار در سینمای ما تبدیل شود موضوع دیگری است.

قصه از کجا شروع شد؟

راستش را بخواهید نمی دانم تابستان داغ قصه پریناز ایزدیار بود یا قصه مینا ساداتی! نسرین مربی مهدکودک پرهام است و به دلیل اینکه مادر پرهام که مینا ساداتی نقش آن را ایفا می کند، به خاطر شغلش درگیر شیفت شب است و توان نگهداری از پرهام را ندارد، می پذیرد که پرهام را شب در منزل خودش نگه دارد. تا اینجای قصه ما همراه مشکلات و زندگی پریناز ایزدیار می شویم و فکر می کنیم قرار است این فیلم داستان او باشد. اما به محض ایجاد بحران این مینا ساداتی است که ما را با خود همراه می کند و دیگر خبری از پریناز ایزدیار نیست، جز در چند سکانس کوتاه که البته تاثیرگذاری ویژه ای هم در ما ایجاد نمی کند. کارگردان قصه را با پریناز ایزدیار شروع می کند و با مینا ساداتی و علی مصفا تمام...

در فیلم ابراهیم ایرج زاد رد پای اصغر فرهادی را می توان دید. از شکل و فرم در ساخت فیلم گرفته  تا شخصیت پردازی و میزانسن و دکوپاژ که همگی خاطره «جدایی نادر از سیمین» و «درباره الی» را برایمان زنده می کند، اما متاسفانه فیلم به اندازه نسخه اصلی بی عیب و نقص از آب درنیامده است. دختربچه ای که در فیلم حضور دارد و دیگران شاهدش می گیرند، استفاده از حمام برای ایجاد درام، جدال بین حقیقت و واقعیت که شخصیت ها درگیرش هستند و تا انتهای داستان که قضاوت با ماست، همگی را در فیلم های فرهادی دیده ایم. در «تابستان داغ» ما دوباره با دو قشر مرفه و کم بضات سر و کار داریم و در هر دو مشکلات خانوادگی بیداد می کند و شباهت های بسیاری دیگری که حتما شما هم دیده اید.

چه خبر از بازی‌ها؟

مینا ساداتی بازی بسیار متفاوتی را در تابستان داغ ارایه داده و چهره جدیدی از خودش در سینمای ایران ساخته است. اغراق در احساسات همراه با تغییرات درست چهره، ویژگی خوب بازی مینا ساداتی است. اما سایر بازیگران برگ برنده ای برای ما رو نمی کنند. پریناز ایزدیار که برای بازی در فیلم «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی سیمرغ گرفته است، و هنر بازیگری خوبش بر ما ثابت شده در تابستان داغ به بازاجرای نقش خود در ابد و یک روز پرداخته و چهره متفاوتی از خود نشان نمی دهد. صابر ابر همان صابر ابر «درباره الی» است و علی مصفا هم که در بیشتر کارهایش با یک استاندارد خاص حضور پیدا می کند.

این روزها بسیاری از فیلمسازهای ما سعی می کنند با الگوگیری از آثار موفق سینمای ایران فیلم بسازند. تابستان داغ یک نسخه الگوگیری شده از سینمای اصغر فرهادی، قصه خوبی دارد که مخاطبش را بعد از ترک سالن سینما رها نمی کند. فیلم قصه اثرگذاری دارد. تابستان داغ مجبورت می کند فکر کنی به بحران هایی که گاهی از دل یک اتفاق ساده بیرون می زنند و تو را بر سر دو راهی پیچیده ای تنها می گذارند تا انتخاب کنی./

مینا میرباقری

کد خبر 320952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.