کم کاری تیروئید شایع تر از پرکاری است/ زنان در معرض ابتلای بیشتر

کم کاری یا پرکاری تیروئید می توانند ژنتیکی باشد همچنین فاکتورهای ارثی برخی از زمینه ها را برای افراد جمع آوری می کند، این در حالی است که کم کاری تیروئید ۱۰ برابر از پرکاری تیروئید است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، غده تیروئید در قسمت جلوی گردن قرار دارد و با ترشح هورمونهای مربوط با خود ساخت و ساز بدن را تنظیم  می کند.

وقتی غده ی تیروئید کمتر از حد طبیعی فعالیت کند، یا از بدو تولد ناقص شکل گرفته باشد، یا به وسیله جراحی کل تیروئید یا قسمتی از آن برداشته شده باشد، و یا ید کافی در رژیم غذایی موجود نباشد دیگر نمی تواند هورمون کافی تولید کند و به این حالت کم کاری تیروئیدگفته می شود.

در بعضی موارد کم کاری تیروئید ناشی از مشکلی در غده ی هیپوفیز است که در مرکز مغز قرار دارد. این غده هورمون محرک تیروئید را تولید میکند (TSH) که باعث میشود تیروئید کارش را انجام دهد. اگر هیپوفیز کارش را درست انجام ندهد و به اندازه ی کافی TSH تولید نکند فعالیت تیروئید نیز کاهش می یابد. سایر دلایل  کم کاری تیروئید التهاب موقت تیروئید و داروهایی است که بر کارکرد این غده تاثیر میگذارد.کم کاری مادر زادی تیروئید در نوزادان می تواند باعث ایجاد عقب ماندگی های ذهنی شود.

امروز در باره بیمارهای تیروئیدی  با "دکتر منصور سیاوش - فوق تخصص غدد و متابولیسم" گفتگویی داشته ایم  که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

غده تیروئید چیست؟

غده تیروئیدی ۷ الی ۱۵ گرم در قسمت جلوی گردن قرار دارد و با تولید هرمون تمامی بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

همچنین همه سلول های بدن نیز به ترشح و متابولیسم به هورمن تیروئید وابسته است.

از قدیم کم کاری تیروئید وجود داشته است امااکنون نیز با پیشرفت علم این بیماری بیشتر قابل تشخیص است و اکنون نیز جامعه به این بیماری بیشتر توجه می کند.

چند درصد از بانوان بعد از زایمان به التهاب تیروئید مبتلا می شوند؟

۱۰ درصد از بانوان بعد از زایمان دچار التهاب تیروئید می شوند از همین رو باید با پزشک خود مشورت های لازم را انجام دهند.

آیا کم کاری تیروئید بیشتر از پرکاری آن است؟

کم کاری تیروئید ۱۰ برابر از پرکاری تیروئید است همچنین  خانم ها ۱۰ برابر بیشتر از آقایان  به این بیماری مبتلا می شوند.

آیا کم کاری و پرکاری تیروئید ژنتیکی است؟

 کم کاری یا پرکاری تیروئید می توانند ژنتیکی باشد همچنین فاکتورهای ارثی برخی از زمینه ها را برای افراد جمع آوری می کند.

آیا کم کاری تیروئید دراندازه قد موثر است؟

اگر فردی از هورمون تیروئید فاقد باشد رشد آن متوقف می شود و ممکن است فرد ۱۸ ساله مانند یک بچه ۲ ساله باشد.

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید تا چه زمانی باید دارو مصرف کنند؟

 اکثریت افرادی  که کم کاری تیروئید دار ند بایستی داروی که پزشک تجویز می کند برای همیشه استفاده کنند اما برخی از خانم ها که بعد از زایمان دچار کم کاری تیروئید می شوند ممکن است دوباره  به حالت اولیه خود بازگردند و نیازی به استفاده دارو تا اخر عمر خود ندارند.

نشانه های پرکاری تیروئیدچیست؟

بی قراری ، احساس ،تپش قلب،  احساس گرما ، تغییر خلق و خو ، بهم خوردگی تنظیم قاعدگی بانوان و غیره از نشانه های پرکاری تیروئید است.

راهکارهای پیشگیری از تیروئید چیست؟

بیمار باید به موقع لازم غربالگری کند و بانوان برای بارداری و بیماران افسره باید  تیروئیدآنان بررسی می شود وافراد باید برای پیشگیری از مبتلا شدن به تیروئید آزمایش های لازم را با مشورت پزشک خود انجام دهند.

افراد باید از دوران بلوغ خود ازمایش های لازم رابرای تیروئید انجام دهند. 

افرادی که قصد بارداری دارند باید قبل از بارداری آزمایش تیروئید انجام دهند همچنین در دوران حاملگی نیز باید با مشورت پزشک آزمایش های کم کاری و یا پرکای تیروئید را انجام دهند.

کد خبر 320862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.