پایان نشست مجمع عمومی؛ آغاز نگرشی نو به ایران و ایرانی

رویکرد فرهنگی و صلح طلب رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان در سازمان ملل حمایت های جهانی از مواضع کشورمان را به همراه داشت و کلیشه های ایران هراسانه رئیس جمهور آمریکا را اصلاح کرد.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- اعظم ملایی:نشست مجمع عمومی سازمان ملل امسال از ۱۹ تا ۲۵ سپتامبر (۲۸ شهریور تا ۳ مهر) برگزار شد و نمایندگان کشورهای عضو در آن به سخنرانی و اعلام موضع پرداختند. هر ساله همه 193 کشور عضو سازمان ملل در این مجمع شرکت می کنند تا موضوعات بین المللی مدنظر منشور این سازمان شامل پیشرفت، صلح و امنیت، قانون بین المللی و غیره را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند. امسال مجمع هفتاد و دوم  با سخنرانی گوترش دبیرکل سازمان ملل افتتاح گردید و  طبق سنت معمول نماینده برزیل به عنوان اولین سخنران و بعد از او رئیس‌جمهور آمریکا سخنرانی کرد؛ سخنرانی که بر خلاف هدف اولیه سازمان ملل،  پر از چالش، اتهام زنی و تهدید به جنگ و نابودی بود و انتقادات بسیاری را بر علیه رئیس جمهور تازه کار ایالات متحده آمریکا برانگیخت.

ترامپ که همچون یک «شومن» با دوربینهای سازمان ملل بازی می کرد و با چرخشهای مکرر، ماهرانه همه مخاطبان را هدف قرار می داد،  در بخش نخست سخنانش از احترام به حاکمیت کشورها و اولویت منافع ملی برای آنها سخن گفت؛ اما در بخش دوم  کره شمالی را تهدید به نابودی کرد و مواضعی در قبال ایران، سوریه و ونزوئلا اتخاذ نمود که نقض آشکار حاکمیت ملی آنها بود. اما برخلاف همیشه که آمریکا از فرسنگها دورتر ایران را خطاب قرار می داد، این بار سفیران کشورمان در نیویورک حضور داشتند و از نزدیک سیاستهای ترامپ را خنثی کردند.  از یکسو حسن روحانی در سخنرانی اش و نیز دیدار با رهبران برخی کشورها به اتهامات آمریکا پاسخ گفت و از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در جلسات رایزنی دیپلماتیک و شبکه های خبری پر بیننده آمریکایی، تعابیر سیاه و ایران هراسانه رئیس جمهور آمریکا را اصلاح کرد.

سخنرانی روحانی بر خلاف ترامپ نه رنگ نظامی و خشن، که بیشتر جلوه ای فرهنگی داشت و روحیه صلح طلب ایرانی را به نمایش می گذاشت. بخشی از سخنان روحانی که گفت: «ایران نه می‌خواهد امپراطوری تاریخی اش را احیا کند ونه مذهب رسمی اش را حاکم و نه می‌خواهد انقلاب اش را با زور سرنیزه صادر کند، ما به استواری فرهنگمان، حقیقت مذهب مان و اصالت انقلابمان آنقدر باور داریم که هرگز نمی‌خواهیم آنها را چونان اهداف استعماری جدید بر کوله سربازان صادر کنیم، ما برای ترویج فرهنگ تمدن و مذهب و انقلابمان در قلب ها وارد می شویم و با عقل ها سخن می گوییم»، آنچنان عمیق، جامع و شورانگیز بود که تاکنون میلیون‌ها بار در فضای مجازی در داخل و خارج از کشور منتشر شده است. دیدارهای روحانی با سران کشورهایمختلف و اعلام مواضع کشورمان در خصوص توافق هسته ای  سبب شد تا  نه تنها کشورهای طرف مذاکره با ایران در 1+5 ،  بلکه شمار زیادی از اعضای جامعه بین‌الملل از جمله اعضای گروه 77 هم بر لزوم بقای برجام و پایبندی همه طرف‌ها به آن تأکید کنند.

اما روحانی در مأموریت خود برای اثبات حقانیت کشورمان تنها نبود و مرد شماره یک دیپلماسی کشور نیز پا به پای او وجاهت ایران اسلامی را به مقامات کشورها و مردم جهان نشان می داد. ظریف در قالب بیش از  40 مذاکره ، نشست ، سخنرانی و مصاحبه مطبوعاتی خود با مقامات کشورها، رایزنی های پیچیده ای را پیرامون برجام انجام داد و تأیید همگی آنها را برای حفظ این توافق بین المللی گرفت. رفتار، منش و گفته های سنجیده ظریف در اولین دیدارش با وزیر خارجه جدید ایالات متحده آمریکا که در قالب نشست 1+5 صورت گرفت، به گونه ای بود که وزیر خارجه آمریکا نتوانست حقایق را مخفی کند و بعد از اتمام جلسه محمد جواد ظریف را دیپلماتی حرفه ای و تحصیل کرده خواند.

به این ترتیب به نظر می رسد بر خلاف بسیاری از سفرهای خارجی مقامات سیاسی به کشورهای دیگر، شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی به هیچ عنوان نشستی فرمالیته و بی ثمر نیست. مردم دنیا با کنجکاوی سخنرانی مقامات کشورهای تأثیر گذار و پر نفوذ را از رسانه ها پیگیری می کنند تا با دیدگاهها  و رویکرد آنها به بحرانها و مسائل مهم جهانی آشنا شوند. حتی مقامات کشورها نیز در متن و حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل این فرصت را پیدا می کنند تا از نزدیک با همتایان خود دیدار کنند و کلیشه های نادرست و مبهم در مورد انها را اصلاح و بازبینی کنند و این همان فرصتی است که ایران برای خنثی کردن تبلیغات ایران هراسانه به آن نیاز دارد.

با پایان نشست یک هفته ای سازمان ملل، حال افکار عمومی جهانی وسران کشورها دیدگاه های تازه ای نسبت کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران و نیز مسائلی مثل حاکمیت، آزادی و صلح دارند.

کد خبر 320857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.