استقبال مردمی از  پخش زنده جلسات علنی شورا / پارلمان شهر در مسیر ریل گذاری برای شفافیت

دیروز برای اولین بار جلسه علنی شورای شهر اصفهان به صورت زنده از شبکه های اجتماعی پخش شد که خوشبختانه آمار بازدید از این برنامه بسیار بالا بود و این نشان دهنده توجه مردم به پارلمان شهری و لزوم توجه به موضوع شفافیت است.

به گزارش ایمنا، اطلاع از تصمیم گیری ها،  اقدامات و هزینه کردهای مدیریت شهری با توجه به اینکه بخشی از این تیم مدیریتی یعنی شورای شهر را مردم انتخاب کرده اند اجتناب ناپذیر است. این درحالی است که برخی از کشورهای اروپایی برای تحقق همه جانبه شفافیت حتی نمای ساختمانهای شهرداری های خود را هم شیشه ای کرده اند.

با توجه به این مهم که اطلاع از اقدامات شهری یکی از حقوق مردم است، شورای شهر هم تصمیم گرفت با اقدامی همانند رادیو مجلس، البته با توجه به امکانات خود برنامه های شورای شهر و شهرداری را شفاف تر کند.

دیروز در حالی که بعد از ۲ هفته اعضای شورای شهر نسبت به تحقق شفافیت هر چه بیشتر در شهرداری وعده داده بودند، جلسه علنی شورای شهر به صورت زنده روی خط اینترنت رفت. پیش از این البته این بحث در هیئت رییسه شورا مطرح و اعضا هم از این موضوع استقبال کردند.

این برنامه که بوسیله شبکه های اینترنتی به صورت تصویری پوشش داده می شد، در شبکه «تله ویو» با هزار و ۱۰۰ نفر و در شبکه «اینستاگرام» با حدود ۵۰۰ بازدید کننده روبرو شد و ابتدای جلسه، قرایت لوایح و بخشی از نطق های اعضای شورای شهر در این شبکه ها به نمایش در آمد.

این برای اولین بار بود که در طول ۴ دوره شورای شهر، جلسات این شورا به صورت زنده پخش می شد و البته بازخوردهای مثبتی را هم در پی داشت.

دانستن حق مردم است

عضو شورای شهر در این باره با اشاره به لزوم شفافیت اقدامات شهرداری اظهارکرد: با توجه به اینکه دانستن حق شهروندان است و تحقق شهرداری شیشه ای یکی از وعده های شورای شهر به مردم بوده است، از این رو از رییس شورا درخواست کرده بودیم زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری پخش جلسات شورای شهر فراهم شود.

مهدی مقدری با اشاره به اینکه این مهم منجر به افزایش اعتماد می شود و نبود این مهم را تنها با یک راه می توان جبران کرد گفت: تنها راه ایجاد اعتماد، شفافیت است.

وی ادامه داد: زمانی که مردم ما به یک سیستم اعتماد نداشته باشند برای بهبود فرآیندهای آن هم کاری نمی کنند، از این رو یکی دیگر از سیاست های شورا علاوه بر شفافیت، مشارکت مردم در برنامه های مدیریت شهری است.

این عضو شورا افزود: پس اگر مردم به مدیریت شهری اعتماد نداشته باشند مشارکتی هم نخواهد بود، همچنین اصحاب رسانه رابطه دو سویه ای بین شهروندان و مدیران برقرار می کنند که منجر به بسط این اعتماد می شود.

شفافیت موضوعی انتزاعی نیست

مقدری ادامه داد: شفاف سازی مسئله انتزاعی نیست بلکه در دانش امروز مدیریتی، به دانشی تبدیل شده که ساز و کارهای عملیاتی دارد و یکی از ساز و کارهای تحقق شفافیت این است که نهادهای تصمیم گیر مردم را از عملکرد خود مطلع کنند.

وی با بیان اینکه برای تحقق شفافیت پیشنهادی به هیات رییسه شورا داده شد تا مذاکرات شورای شهر به صورت زنده برای مردم ارائه شود گفت: این رویه مانند این است که جلسات مجلس از رادیو پخش شود، البته این تنها مثالی در این باره است و اختلاف نظرهایی در این رابطه وجود داشت، اما نهایتا به دلیل فراگیری شبکه های اجتماعی، هزینه مناسب و دسترسی اکثریت مردم به این وسایل تصمیم بر این شد تا با استفاده از فضای اینترنتی و شبکه های مجازی این جلسات پخش شود.

عضو هیات رییسه شورا با اشاره به تشکیل یک کمیسیون به منظور نظارت و شفافیت به طور تخصصی گفت: جمعی از اعضای شورای شهر اصفهان این پیشنهاد را دادند البته اختلاف نظرهایی در مورد استقلال این کمیسیون هست اما طبق ماده ۹۱ آیین نامه شورای شهر هر گونه تاسیس کمیسیون ابتدا باید ذیل کمیسیونی دیگر تصویب شود و بعد حذف و اضافه آن به رای اعضا در صحن علنی گذاشته شود.

اما داستان از جایی شروع شد که اعضای شورای دوره پنجم شهر اصفهان، نسبت به تحقق شفافیت هر چه بیشتر در شهرداری دغدغه مند بودند. این اعضا با بیان اینکه شهرداری سازمانی عمومی است خواستار شفافیت در اقدامات و فعالیت های ریز و درشتی هستند که در مدیریت شهری رخ می دهد از این روز در پی راهکاری برای تحقق این مهم شدند. دیروز اولین روزی بود که این مهم برای شورای شهر عملی شد و در ادامه امید است تکرار این برنامه منجر به اعتماد هر چه بیشتر مردم نسبت به مدیریت شهری شود. 

کد خبر 320761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.