آلزایمر مخصوص سنین بالا نیست

آلزایمر مخصوص سنین بالا نیست و افرادی که دچار سکته های متعدد مغزی، ضربه های مغزی ، در معرض داروهای روان گردان ، الکل  مواد مخدرو غیره هستند، بیشتر به  بیماری آلزایمر مبتلا می شوند. همچنین بیماری ایدز نیز  زمینه های بیماری آلزایمر را فراهم می کنند. 

به گزارش گروه علم و فناوری  خبرگزاری ایمنا، بیماری آلزایمر یک نوع بیماری اختلال عملکردی مغزی است که به تدریج توانایی های ذهنی بیمار تحلیل می شود بازرترین نشانه آن نیزاختلال حافظه استاین بیماری در افراد بالایی ۶۵ سال بروز می یابد اما آلزایمر زود رس ممکن است زودتر از این سن رخ دهد.

ازمشکلات آلزایمر می توان زوال عقل اشاره کرد که در این موقه بیمار نیز دچار  نیز بروز توهم و هزیان گویی  می شود و  بیمار به تدریج برای کارهای اولیه خود به کمک نیاز پیدا کنند و فرد ممکن است درتکلم  و یافتن کلمات مناسب مشکل پیدا کنندهمچنین اختلال حافظه به وقایع و آموخته های اخیر محدود می شود اما به تدریج خاطرات عقل نیز آسیب می بینید.

از علائم این بیماری می توان از دست قدرت حفظ اطلاعات بخصوص حافظه موقت در دوران پیری اشاره کرد. امروز درباره بیماری آلزایمر گفتگویی با «دکترنجفی متخصص قلب و اعصاب » انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

آلزایمر چیست؟

آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری های زوال عقل و واستهاله ای است که پیام های عصبی به خوبی در سیستم های عصبی رد و بدل نمی شوند.

آیا آلزایمر مخصوص سنین بالااست؟

آلزایمر مخصوص سنین بالا نیست و افرادی که دچار سکته های متعدد مغزی، ضربه های مغزی ، در معرض داروهای روان گردان ، الکل  مواد مخدرو غیره هستند، بیشتر به  بیماری آلزایمر مبتلا می شوند. همچنین بیماری ایدز نیز  زمینه های بیماری آلزایمر را فراهم می کنند. 

چند درصد از افراد جهان به این بیماری مبتلا هستند؟

براساس آمار منتشرشده درسراسرجهان نزدیک به ۵۰ میلیون نفر نیز به بیماری آلزایمرمبتلا شده اند و با توجه به پیرشدن جوامع این آمار روز به روز درحال افزایش است.

مهمترین عوامل ایجاد کننده آلزایمر چیست؟

عوامل ژنتیک و محیطی می توانند زمینه های بیماری آلزایمر باشد.

عوامل محیطی همچون ضربه های مغزی، عفونت های بستری  ،تغذیه نامناسب، استفاده مواد مخدر، الکل و استرس های محیطی و غیره می توانند به سمت و سوی آلزایمر هدایت کند از همین رو افرد باید از این موارد خطرناک دوری کنند.

نشانه های بیماری آلزایمر چیست؟

افسردگی ، تغییر در شخصیت ، اختلالت تکلم ،گم گشتگی در زمان و مکان، استدلال، تفکر ، ادای کلمات و غیره  نیز می توانند از نشانه های بیماری آلزایمر باشد.

تشخیص بیماری آلزایمر چه کمکی به افراد می کند؟ 

تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر به بیمار کمک می کند که تا زمان طولانی تری مستقل زندگی کند و از نظر اقتصادی به نفع اقتصاد جامعه است.

افراد سن بالا  که شکایت می کند مواردی را فراموش کرده اند باید به پزشک مراجعه کنند چرا که این فراموشی می توانند سرآغاز بیماری آلزایمر باشد.

آیا آلزایمر قابل درمان است؟

بیماری آلزایمر یک بیماری بی سرو صدا و پیش رونده و ممکن است در سنین بالا خود را نشان دهند و باید بگوییم قابل درمان نیست.

بیماری آلزایمر قابل پیشگری نیست اما قابل پیش بینی است.

عوامل پیشگیری از بیماری آلزایمر چیست؟

باید برای پیشگری از آلزایمر یک دوره سالمندی سالم را حرکت کنیم  از همین رو تمام هدف سیستم بهداشتی حرکت به سوی دوره سالمندی سالم است.

مراقبت از بیمار آلزایمر باید چگونه باشد؟

افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند استقلال خود را از دست می دهند از همین رو از لحاظ عاطفی و فیزیکی بیشتر به دیگران وابسته شودند در همین راستا افراد مراقبت کنند کار بسیار  و سختی دارند چرا که  باید به بهداشت دهان و دندان، تحرک، بهداشت ، تفریحات و غیره بیمار توجه ویژه ای  کنند.

و اما نکته آخر...

در آخر توصیه های بهداشتی پزشکی به شهروندان این است که از دست دادن حافظه کوتاه مدت مانند  فراموش کردن آدرس  و اسم ها از علائم آلزایمر است و سابقه خانوادگی و سندرم دان از علل آلزایمر است.

آلزایمر با بالا رفتن سن افرزایش می یابد اما این بدان معنا نیست که تمام افراد سن بالا به آلزایمر مبتلا شوند.

بر اساس تحقیقات افرادی که از لحاظ جسمی و فکری فعال هستند کمتر از دیگران به آلزایمر مبتلا می شوند.

تقویت حافظه، معاشرت  با دیگران ، مسافرت، آموختن زبان جدید  و غیره در تاخیر انداختن آلزایمر نیز موثر است.

کد خبر 320661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.