سرما؛ عامل تشدید کننده درد مفاصل/ افت آستانه درد در آب و هوای سرد بالا می رود

استئوآرتریت یا آرتروز یکی از بیماری های شایع استخوان و مفصل به شمار می رود این در حالی است که یکی از شایع ترین شکایات مبتلایان به آرتروز افزایش درد در سرما و رطوبت است .

متخصص طب فیزیکی در مورد رابطه سرما با درد مفاصل در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: به طور طبیعی هیچ فردی با سرما نباید دچار ایجاد درد و مشکل در مفاصل شود، زیرا سرما تنها تشدید کننده این ناراحتی ها است و نباید آن را عاملی در بروز دردهای مفصلی و بیماری های وابسته به آن محسوب کرد.

دکتر علیرضا مقتدری افزود: سرما به طور غیر مستقیم می تواند در شناسایی برخی از مشکلات مفصلی موثر باشد. در فصول سرد به علت انقباض و انبساط ناگهانی عضلات ومفاصل افرادی که دچار مشکلات مفاصل نظیر آرترو، گرفتگی مفصل و یا کوتاهی مادر زادیی تاندون هستند، ناراحتیشان تشدید شده و مشخص می شود که وی دچار یکی از این درگیری ها است.

این متخصص طب فیزیکی در ادامه بیان داشت: گاهی اوقات جا به جاشدن از محیط گرم به محیط سرد سبب می شود تا سرما روی مفاصل و عضلات اثر گذاشته، تولید درد کند و در واقع عضلات دچار تحریک عصبی می شوند.

وی تاکید کرد: مهم ترین علت درد مفاصل در فصول سرد سال، سرمازدگی و گرفتگی عضلات است. در واقع سرمای شدید باعث می شود بدن فرد از خود انقباض نشان دهد که منجر به بروز دردهایی همچون کمردرد، زانودرد و ... شود.

وی افزود: همچنین سرما منجر به درد در سطوح مفصلی می شود، به طوری که می توان گفت بدن نیز در برابر این موضوع عکس العمل نشان می دهد.

مقتدری در ادامه تصریح کرد: علت دیگر می تواند این باشد که کاهش فشار هوا اجازه می دهد تا مایع به بافت های بدن وارد، به فضای اطراف مفاصل گسترش یافته و باعث افزایش درد شود.

این متخصص طب فیزیکی خاطرنشان کرد: ازجمله دلایل دیگر جهت افزایش درد مفاصل در سرما می توان به افت آستانه درد در آب و هوای سرد اشاره کرد، زیرا معمولا هنگام شدت هوای سرد کمتر احتمال دارد فرد به خارج از خانه رفته و ورزش کند و این عامل بر روی خلق و خوی بیمار تاثیر گذاشته و به تشدید در آرتروز کمک می کند.

وی تصریح کرد: گرما و سرما هرکدام می توانند درکاهش درد مفاصل نقش موثری را بازی کنند. گرمای موضعی به شل کردن ماهیچه ها کمک می کند، سرد کردن برای کاهش تورم و درد مفصلی موثر است و جابجایی بین درمان گرم و سرد می تواند برای مدیریت درد آرتریت مزایای عالی را ارائه دهد.

مقتدری در پایان به افراد توصیه کرد: افراد باید مراقب باشند هنگام استفاده از درمان سرد و گرم برای مدیریت درد آرتروز از معرض قرار دادن پوست به دماهای نسبتا شدید خودداری کنند تا آسیب به پوست در اثر آن ایجاد نشود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، شما ممکن است جزو آن دسته از افرادی باشید که عقیده دارند درد ورم مفاصل در هوای سرد تحت تاثیر قرار گرفته و شدت می گیرد. برخی از بیماران تجربه افزایش درد ورم مفاصل را در روز بارانی و سرد و کاهش ورم مفاصل و درد را در روزهای گرم و خشک ذکر می کنند اما تحقیقات به عمل آمده در مورد آرتروز نشان دهنده نتایج متناقض است.

کد خبر 320525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.