فعالیت اصناف در شرایط رکود/مالیات در رونق اقتصادی گرفته شود

رییس اتاق اصناف اصفهان با تاکید بر اینکه تلاش اصناف برای پرداخت مالیات در موعد مقرر، به منظور تقویت وضعیت اقتصادی کشور و همچنین استفاده از تسهیلات قانونی است، گفت: در شرایط رکود باید مطالبات مالیاتی زمانی از اصناف دریافت شود که کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی انجام شود.

رسول جهانگیری در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با بیان اینکه اصناف به پرداخت مالیات بر درآمد اعتقاد دارند، اظهار داشت: علاوه بر اینکه رکود در بازار وجود دارد، بخشنامه‌های امور مالیاتی نیز در دقیقه ۹۰ ارسال می‌شود.

وی پیرامون اینکه به دلیل وجود رکود اقتصادی در بازار، برخی اقشار کم درآمد توانایی پرداخت مالیات را ندارند، افزود: در این شرایط باید مطالبات مالیاتی زمانی از اصناف دریافت شود که کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی انجام شده باشد.

رییس اتاق اصناف اصفهان ادامه داد: اصناف و صاحبان مشاغل به دلیل مباحث مالیاتی که شریان اقتصادی کشور است و استفاده از شرایط مناسبی که برای صاحبان مشاغل لحاظ خواهد شد، مایل به پرداخت مالیات‌ها هستند.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه در دوران رکود باید برخی مشاغل از مالیات معاف شوند، اما این موضوع در کشور انجام نمی‌گیرد با این حال معتقد به پرداخت مالیات بر درآمد و سود هستیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اصناف خواستار توجه دولت به واقعیت‌های فعالیت اقتصادی هستند، گفت: رکود در سال‌های گذشته، اصناف را آزار داده و آنها را در پرداخت دیون دولتی خود ناتوان کرده است.

وی ادامه داد: دو موضوعی که در حوزه مالیات موجب ایجاد مشکل برای اصناف شده، یکی بحث رکود و درآمد بسیار پایین اصناف در یک سال گذشته است و دیگری، دقیقه نودی عمل کردن سازمان مالیاتی در ابلاغ بخشنامه‌ها و فرصت کم برای آموزش اصناف است.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان وضعیت تعامل با اداره مالیات استان را مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این مدت ده‌ها جلسه برای تعامل بهتر انجام شده و نتایج آن نیز قابل قبول بوده است.

وی یادآور شد: تلاش اصناف برای پرداخت مالیات در موعد مقرر، به منظور تقویت وضعیت اقتصادی کشور و همچنین استفاده از تسهیلات قانونی است و اتاق اصناف نیز در این زمینه، کمک‌های لازم را برای تسهیل امور مالیاتی اصناف انجام خواهد داد.

لزوم رسیدگی به مشکلات اصناف اصفهان

جهانگیری رسیدگی به مشکلات اصناف استان اصفهان را امری ضروری دانست و گفت: از مدیریت شهری انتظار می‌رود که تلاش خود را برای حل مشکلاتی مانند ترافیک، حمل و نقل و مالیات به کارگیری کنند.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۷۰۰ معدن و ۸ هزار واحد صنعتی در استان اصفهان، اظهار داشت: وجود بیش از ۲۰۰ هزار واحد صنفی در استان با در برگیری ۱۷.۵ درصد از تولید ناخالص ملی یکی از قطب‌های اصلی صنعت کشور است.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان با بیان اینکه اصناف در تمام دوران انقلاب دین خود را به مردم و کشور ایران ادا کرده‌اند، افزود: باید به مشکلات و نیازهای اصناف در کشور توجه ویژه‌ای شود.

وی پیرامون اینکه اصناف در اقتصاد شهری جایگاه خاصی را دارند، بیان داشت: اصناف زینت بخش شهر هستند و با نبود آنها شهر موجودی زنده تلقی نمی‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه اصفهان تنها استانی است که تعداد اصناف تولیدی آن نسبت به اصناف توزیعی درصد بالاتری را دارد، ادامه داد: از این رو مدیریت شهری باید در مصوبات خود به جایگاه اصناف توجه بیشتری داشته باشد.

فعالیت ۲۰۰ هزار واحد صنفی در استان اصفهان

وی تصریح کرد: ۲۰۰ هزار واحد صنفی در این استان اصفهان فعالیت دارند که حدود ۱۶۶ هزار واحد پروانه‌دار هستند.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان اظهار داشت: میانگین جهانی در ازای هر ۴۰۰ نفر یک واحد صنفی، در ایران به ازای هر ۵۰ نفر یک واحد و در استان اصفهان به ازای هر ۲۰ نفر یک واحد صنفی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: این آمار در استان اصفهان مانند شمشیر دولبه است که از طرفی ورشکستگی اقتصاد خرد را به همراه دارد و لبه دیگر بحث گردشگری استان است که می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت صنف‌های تولیدی و صنعتی را به سوی اصناف خدماتی و توزیعی هدایت کنیم.

جهانگیری ۵۰ درصد اصناف استان اصفهان را خدمات فنی و تولیدی برشمرد و گفت: با توجه به این آمار استان اصفهان در کشور اول است.

کد خبر 319811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.