حماس اداره غزه را به دولت وفاق ملی سپرد

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با اعلام انحلال کمیته اداری این جنبش در نوار غزه، از دولت وفاق ملی خواست به وظایف و ماموریت خود در نوار غزه عمل کند.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- حماس اعلام کرد، این اقدام را برای تحقق آشتی در میان گروه های فلسطینی و پایان انشعاب میان این گروه ها انجام داده است. حماس همچنین با برگزاری انتخابات عمومی در فلسطین موافقت کردبراساس بیانیه حماس، این جنبش برای گفتگو با فتح درخصوص نحوه اجرای توافق قاهره و ضمائم آن و نیز تشکیل دولت وحدت ملی اعلام آمادگی کرده است.حماس چند ماه پیش کمیته ای اداری را برای نظارت بر مدیریت نهادهای دولتی در غزه تشکیل داده بود.

جنبش‌های فتح و حماس در ماه مه سال 2011 و فوریه 2012 ، در قاهره(پایتخت مصر) و دوحه (پایتخت قطر) ، دو توافقنامه برای پایان دادن به اختلاف‌ها و تشکیل دولت وحدت ملی امضاء کردند؛ اما این توافقنامه‌ها به دلیل اختلافات موجود تا کنون عملی نشده بود. در این توافق قرار بر آن شد که برنامه سیاسی دولت همان برنامه سازمان آزادی‌بخش فلسطین باشد و اداره سرزمینهای فلسطینی و مراودات فتح و حماس حول شش محور شکل بگیرد. 

 6 ماده این توافق عبارت اند از:

1 ــ تشکیل دولت وحدت ملی که مسئولیت مدنی و امنیتی را به‌عهده گرفته و در تمامی مناطق تحت سلطه تشکیلات خودگردان اختیارات تام داشته باشد و تمامی مفاد سند آشتی ملی که در تاریخ 2011.5.4 به امضا رسیده است، اجرا شود.

2ــ دولت وحدت ملی پس از رایزنی و تفاهم رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با گروه‌های فلسطینی تشکیل می‌شود و اعضای دولت در برابر محمود عباس سوگند یاد خواهند کرد.

3 ــ برگزاری انتخابات ریاستی، پارلمانی و شورای ملی بر اساس زمانی که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از رایزنی با تمامی گروه‌های ملی اعلام می‌کند و این انتخابات پس از گذشت 6 ماه از تشکیل دولت وحدت ملی برگزار خواهد شد.

4ــ تأکید بر اجرای توافقات به‌خاطر فعال سازی شورای قانونگذاری و بر این اساس رئیس تشکیلات خودگردان فرمان ریاستی برای برگزاری نشست این شورا پس از گذشت 6 هفته از تشکیل دولت وحدت ملی را صادر خواهد کرد.

5- برگزاری نشست فعال سازی و توسعه سازمان آزادی‌بخش فلسطین برای اجرای مأموریت‌های آن بر اساس توافق قاهره (سال 2011) در مدت زمان حداکثر 5 هفته از زمان تشکیل دولت وحدت ملی و تأکید بر تداوم نشست‌های آن.

6 ــ دولت وحدت ملی به‌محض تشکیل، فعالیت خود را آغاز می‌کند و به مسئولیت‌های خود برای حل و فصل دودستگی از جمله مسائل مربوط به آشتی جمعی، آزادی‌های عمومی، همکاری با کمیته آزادی‌های عمومی، کمیته آشتی جمعی و کمیته‌های فرعی در این زمینه عمل خواهد کرد.

کد خبر 319490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.