نگاه ویژه «پلاک» به دفاع مقدس

نخستین دورۀ جشنواره دفاع مقدس پلاک در پارک انقلاب شاهین شهر و درکنار یادمان شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین جشنوارۀ استانی تئاتر دفاع مقدس پلاک به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهین شهر و میمه و با همکاری سازمان فرهنگی، ورزشی و تفریحی شهرداری شاهین شهر، از ۲۵ شهریو ماه برنامۀ خود را در شاهین شهر آغاز کرده است.

در نخستین روز این جشنواره، اجراهای خیابانی نمایش های «چند اپیزود از هشت»، «ایستگاه صلواتی» و «یک قطعه زمین» در پارک های فردوسی، رازی و انقلاب اجرا شد. همچنین نمایش «ترانه ای برای آیدا» و نمایش «خاک و خون» نیز بصورت صحنه ای در دو نوبت در تالار شیخ بهایی شاهین شهر به روی صحنه رفتند و همچنین نمایشنامه خوانی «دهانی پر از کلاغ» بصورت نمایشنامه خوانی در تالار شیخ بهایی شاهین شهر اجرا شد.

نمایش «چند اپیزود از هشت» نوشته علی قیومی و به کارگردانی سعید یاردوستی است که از شهرستان فلاورجان در جشنواره دفاع مقدس پلاک حضور دارند و در پارک انقلاب شاهین شهر و بصورت اجرای خیابانی برگزار شد. این نمایش مجموعه ای از چند اپیزود داستان های واقعی درباره دفاع مقدس است که بصورت نمایشنامه بازنویسی شده است.

در نمایش «چند اپیزود از هشت» به «ایثار» تأکید شده و با مفاهیمی طنزگونه سعی در ارتباط با مخاطب دارد و نشان می دهد که زندگی شهدای هشت سال دفاع مقدس از لحظات تلخ و شیرین بصورت تومان برخوردار بوده است. در نمایش «چند اپیزود از هشت» سعید یاردوستی به ایفای نقش پرداخته است.

همچنین نمایش «ایستگاه صلواتی» به نویسندگی و کارگردانی سیدحسام الدین شریعتمداری از شهرستان اصفهان در جشنواره دفاع مقدس پلاک حضور یافت و در پارک فردوسی شاهین شهر و به صورت اجرای خیابانی برگزار شد. این نمایش بر موضوع ماندگاری یاد شهدا در خاطره ها تأکید می کند و کل داستان در ذهن زنی می گذرد که همسرش در زمان جنگ ایستگاه صلواتی داشته است و بدون شلیک حتی یک گلوله شهید شده است و اکنون همسرش ایستگاه صلواتی را برپا ساخته است.

سیدحسام الدین شریعتمداری و نازیلا گلابیان در نمایش «ایستگاه صلواتی» نقش آفرینی کرده اند.

نمایش «ترانه ای برای آیدا» که از شهرستان اصفهان در جشنواره دفاع مقدس پلاک حضور دارد، نوشته حمیدرضا نعیمی است و با کارگردانی عباس فلاحی در تالار شیخ بهایی شاهین شهر به روی صحنه رفت. این نمایش حکایت زن و شوهری است که در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در شهر تهران زندگی می کنند و در حین جنگ، خانوادۀ دوم از شهر آبادان به تهران سفر کرده و در همان خانۀ خانوادۀ نخست ساکن می شوند، اما با ورود خانوادۀ سوم مشخص می شود که در خانوادۀ نخست هریک به نحوی به شهادت رسیده اند. در نمایش «ترانه ای برای آیدا» فاطمه اسلامی، کیارش دادگر، میلاد فروتنیان، سیروس محمدی، آرسام ملاح زاده، مهسا جانی، پگاه نورگستر، بهار آقاداود و آنیتا رضوانی به عنوان بازیگر به ایفای نقش پرداختند.

نمایش «خاک و خون» نیز به نویسندگی و کارگردانی مصطفی جعفری خوزانی ساخته شده و احمد نخودیان از شهرستان خمینی شهر در این جشنواره حضور دارد که در تالار شیخ بهایی شاهین شهر به روی صحنه رفت. این نمایش بر موضوع شهدای تیپ فاطمیون مدافعین حرم تأکید دارد و داستانی واقعی را به تصویر می کشد. نمایش «خاک و خون» نقش آفرینی کرده اند. بازی در نمایش «خاک و خون» را ابوالفضل شریفی، محمدتقی شیخ، سیدیدالله موسوی، فاطمه حسینی، سیدمحمد موسوی، ابوالفضل شجاعی، نجیب علی حیدری، عباس محمدی، علی حیدری، علیرضا آقایی، محرم حسین نوری، علی مراد محمدی، زهرا محمدی، زهرا حسنی و لیلا حسنی به عهده داشته اند.

گفتنی است، در روز دوم از جشنوارۀ استانی تئاتر دفاع مقدس پلاک، نمایش های «به نظر شما من اونو کشتم؟» نوشته کورش نیک پیام و به کارگردانی شاپور شفیعی، «ژنرال» نوشته پریسا کهکش پور و به کارگردانی امید پاریاب پور و همچنین نمایش «اشک ماهی ها را هیچ» نوشته طاها طهماسبی فر و به کارگردانی عقیل طهماسبی بصورت اجرای خیابانی برگزار می شود، ضمن اینکه نمایشنامه خوانی «اروندرود» و نمایش های «ایستگاه ۱۲» نوشته صادق فرهمند و به کارگردانی عباس اصلاوی و «خواب بی وقت حوریه» نوشته محمد چرمشیر و به کارگردانی مهدی سه دهی بصورت صحنه ای در تالار شیخ بهایی شاهین شهر اجرا خواهند شد.

ضمن اینکه در طول روزهای برگزاری جشنواره هر روز ۲ اجرای صحنه‌ای و ۳ اجرای خیابانی و یک نمایشنامه خوانی برنامه‌ریزی شده است و به طور کلی ۹ نمایش خیابانی و ۶ تئاتر صحنه ای و ۳ نمایشنامه خوانی در طول سه روز اجرا می‌شود. اجرای آثار صحنه‌ای در تالار شیخ بهایی و اجرای نمایش‌های خیابانی در محلات و پارک‌های سطح شهر شاهین‌شهر خواهد بود. بدین ترتیب هر روز از ساعت ۱۸ و ۲۰ دقیقه به طور همزمان دو اثر در دو سالن مجزای تالار شیخ بهایی به صحنه می‌رود و در ساعت‌های ۱۷، ۱۸ و ۱۹ نیز سه اثر خیابانی به طور همزمان در محل پارک‌های انقلاب اسلامی، فردوسی و رازی اجرا می‌شود. همچنین داوری این جشنوره را عبدالحی شماسی، صمد چینی فروشان و علی اصغر راسخ داوری برعهده دارند./

کد خبر 319479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.