بیماری گریبانگیر صنعت قطعه‌سازی/تکنولوژی قطعه‌سازی کشور در حد پراید است

رئیس انجمن قطعه سازان با بیان اینکه صنعت قطعه سازی کشور بیمار است، گفت: نامنظم بودن برنامه ها و چالش های صنعت خودرو، مشکلاتی برای قطعه سازان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا رضایی شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه تکنولوژی و دانش فنی امروز قطعه سازی کشور در حد خانواده پراید و ۴۰۵ است، گفت: قطعه سازان منابع مالی و حمایت کافی برای توسعه دانش فنی و تکنولوژی ندارند.

وی با اشاره به ضعف و عقب ماندگی در صنعت قطعه سازی، گفت: قطعه سازی از سال ۷۰ -۷۱ شروع به کار کرد. بعد از جنگ دولت خواست کاری کند که در این صنعت رشد داشته باشد. از اواخر دهه ۸۰ مسائل تحریم، مشکلاتی برای خودروسازان ایجاد کرد. بانک های اروپایی قراردادهای خود را با ایران لغو کردند اما با این مشکلات از یک طرف و مشکلات سیستم بانکی و ارزی و بازار سرمایه از طرف دیگر مشکلات عمده ای برای صنعت قطعه سازی ایجاد کرد.

رئیس انجمن قطعه سازان با اشاره به فشار تحریم ها به قطعه سازان، بیان داشت: قطعه سازان در گذشته و امروز مشکلات پرداخت معوقات داشته و دارند.

مشکلات عمده خودروسازان به گردن قطعه سازان افتاد

وی افزود: شرکت سایپا نیز وضع خوبی ندارد و مشکلات عمده خودروسازان به گردن قطعه سازان افتاد. از قطعه ساز کیفیت و نوآوری، تکنولوژی خواسته می شود که همه اینها نیاز به یک برنامه ریزی مدون دارد.

رضایی در ادامه در مقایسه روند قطعه سازی در ایران با چین، گفت: چین در طول بیست سال با یک برنامه ریزی مدون به سومین خودروساز جهان تبدیل شده است.

وی با تاکید بر نقشه راه، گفت: اگر صنعت خودروسازی با هدف گذاری درست و نقشه راه درست شروع به کار کند ۸۰ صنعت را با خود فعال می کند.

رئیس انجمن قطعه سازان با بیان اینکه مشکلات برنامه ریزی و نامنظم بودن برنامه ها مشکلات عدیده ای برای قطعه سازان ایجاد کرده است، افزود: دولت اگر خودروساز توانمند می خواهد و اگر می خواهد خودروی با رقابت تولید شود باید صنعت قطعه سازی با برنامه مدیریت شود، قطعه سازهای کوچک را از طریق ممیزی و مشوق های مالی حمایت کند. مالیات و بیمه و گمرک باید بر اساس برنامه کشورهای همسایه تدوین برنامه شود.

وی گفت: مشکلاتی که در این چندسال اخیر به پیکره قطعه سازان وارد شده است را رفع کنیم. صنعت قطعه سازی بیمار است پس باید مدیریت فضای کسب و کار برای قطعه سازان فراهم شود.  

صنعت قطعه سازی به سمت صادرات برود

مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت دیگر مهمان برنامه تیتر امشب با اشاره به وابستگی قطعه سازان به داخل گفت: شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی می‌توانند در چارچوب طرح‌های توسعه‌ای خود با نوسازی یا ایجاد واحدهای جدید و با ارائه طرح‌های جدید و کیفی با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند.

امیرحسین قناتی گفت: صنعت خودرو میراث دار آثاری از جمله تامین مالی است. از نظر دانش نرم افزار قطعه سازانی داریم که می توانند در زنجیره جهانی قرار گیرند.

وی افزود: در طول سال قراردادهای زیادی با قطعه سازان انجام می شود؛ متوسط قرارداد ها ۱۲۰ روزه است. اما منابع به موقع تامین و پرداخت نمی شود به همین دلیل خودروساز در پرداخت منابع به قطعه سازان به مشکل می خورد و گردش مالی به هم می خورد. 

قناتی گفت: هیچ خودروسازی پولی که از مشتری می گیرد در حساب خود نگه نمی دارد بلکه مشکل اصلی در گردش مالی است.

وی افزود: یکی از تذکرات به صنعت قطعه سازی این است که وابستگی به شرکت های داخلی را کم  کنند و به سمت صادرات بروند. 

مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت گفت: بر اساس قرارداد با قطعه سازان اگر نتوانسته ایم به وعده ها عمل کنیم مشکل اصلی تامین منابع مالی است. اگر تامین منابع لازم انجام شود و خطوط لازم ساخته شود مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.

ساختار قطعه سازی ما معیوب است

دبیر انجمن خودروسازان دیگر مهمان برنامه گفت: ساختار قطعه سازی ما معیوب است. باید ما عیوب را اصلاح کنیم. هم دولت هم قطعه ساز و هم خودروساز با همکاری هم به یک مجموعه تبدیل شوند.

احمد نعمت بخش درباره وابستگی قطعه ساز به داخل و رفع این مشکل، گفت: وقتی دانش فنی ارتقا یابد می توان با شرکت های خارجی نیز قرارداد بست  و این با کمک دولت امکان پذیر است.  

وی با تاکید بر لزوم حمایت های دولت از خودرو گفت: دولت باید با  وام  های ارزی و ریالی به نوسازی ماشین آلات کمک کند. 

دبیر انجمن خودروسازان بیان داشت: در حال حاضر خودرو ساز خودرو را تحویل می دهد و در عرض دو تا سه سال بقیه مبلغ را دریافت می کند که این ها مشکلاتی برای خودروساز ایجاد می کند. نعمت بخش گفت: تسهیلات لازم در اختیار ما نیست تا به موقع بدهی به قطعه سازان پرداخت شود.

وی افزود: کل تسهیلات بانک ها به ده هزار میلیارد هم نمی رسد بنابراین بانک ها در ارائه تسهیلات باید کمک کنند تا مشکل پرداخت ها به قطعه سازان برطرف شود.

کد خبر 319468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.