فرزند صالح نهاد خانواده را آباد و جامعه را پویا می‌کنند

لنجان_عضو شورای اسلامی زرین شهر گفت:دشمنان اسلام ناب محمدی بااستفاده ازترفندها،توطئه ها وتبلیغات گسترده در فضای مجازی وماهواره ها ترویج ارتباطات نامشروع را دنبال می‌کنند که با توجه به این موضوع، باید بیش از پیش تلاش کرده و در حوزه فرهنگی، برنامه‌های کاربردی‌تری را بر اساس نیازهای جوانان، تدوین کنیم.

حجت الاسلام شیخ مجید سبکتکین در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: بیست‌وپنجم ذی‌الحجه یادآور گذشت و فداکاری اهل بیت (ع) است، اهل بیتی که پس از سه روز روزه‌داری از افطار خود گذشتند تا به درخواست بنده‌ای از بندگان خدا دست رد نزنند در این فداکاری، درس‌های بسیار زیادی نهفته است.

وی افزود: امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) برای بهبود بیماری حسنین با سفارش پیامبر(ص) سه روز را روزه گرفتند و در هر سه روز افطاری خود را به نیازمندان دادند و پس از بخشش این بزرگواران خداوند در شأن آنها و در روز بیست وپنجم ذی‌الحجه سوره هل اتی را نارل فرمودند که این سوره نام‌های متعددی دارد از مشهورترین آنها «انسان»، «دهر» و «هل اتی» است این سوره در مدینه نازل شده است و دارای ۳۱ آیه است.

عضو شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: درباره شأن نزول این سوره از امام باقر (ع) روایت شده است که امام حسن و امام حسین (ع) در دوران کودکی بیمار شدند پیامبر (ص) از آنها عیادت کرد و به امام علی (ع) فرمودند: ای ابالحسن اگر برای فرزندانت نذری کنی خداوند به ایشان عافیت می‌بخشد.

وی ادامه داد: امام علی(ع)، فاطمه (س) و فضه(خدمتکارشان) نذر کردند که سه روز روزه بگیرند تا بیماری حسنین شفا یابد، بچه‌ها بهبود یافتند در روز اول هنگام افطار مسکینی به در خانه آمد و تقاضای غذا کرد، ایشان غذای خود را به او دادند.

سبکتکین اضافه کرد: روز دوم هنگام افطار یتیم و در روز سوم اسیری به در خانه آمدند و آنها غذای خود را به آنها دادند و خود با آب افطار کردند روز بیست و پنجم ماه ذی‌الحجه جبرئیل بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و عرض کرد ای رسول خدا (ص) آن چه خداوند متعال درباره اهل بیت تو عنایت کرده است، بنگر، حضرت رسول فرمود: چه چیزی را بنگرم.

وی عنوان کرد: جبرئیل امین این سوره را که در شأن فداکاری حضرت (ع) و همسرش فاطمه زهرا (س) و فرزندانش حسن و حسین علیهماالسلام نازل شد، بر آن حضرت قرائت کردهَل اَتی عَلَی الاِنسانِ حینٌ مِنَ الدَّهرِ... اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللهِ لانُریدُ مِنکُم جَزائاً وَ لاشَکوراً.

عضو شورای اسلامی زرین شهر بیان کرد: خداوند سبحان بدین شکل از ایثار و خودگذشتگی حضرت علی (ع) و خانواده بی نظیرش تقدیر کرد و قلب پیامبر (ص) را تسلی بخشید لذا مصادف با نزول سورهٔ دهر  این روز، روز خانواده و تکریم بازنشستگان نامگذاری شد و در تقویم به ثبت رسید.

وی خاطرنشان کرد: خانواده در جهان بینی اسلامی از اهمیت و جایگاه ممتازی برخوردار است، نهادی که بخش مهمی از آینده و سرنوشت انسان در آن شکل می گیرد لذا باید گفت در خانه، زن و مرد خودشان را به خدا نشان می‌دهند و اگر کسی این معنا را درک کند و برای خدا به خانواده‌اش خدمت کند به نورانیت و معنویتی خواهد رسید که نورش بر روی سایر اعضای خانه هم اثر خواهد داشت.

سبکتکین اذعان کرد:  امام صادق(ع) می‌فرماید مَا مِنِ امْرَأَةٍ تَسْقِی زَوْجَهَا شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ إِلَّا کَانَ خَیْراً لَهَا مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ صِیَامٍ نَهَارُهَا وَ قِیَامٍ لَیْلُهَا وَ یَبْنِی اللَّهُ لَهَا بِکُلِّ شَرْبَةٍ تَسْقِی زَوْجَهَا مَدِینَةً فِی الْجَنَّةِ وَ غَفَرَ لَهَا سِتِّینَ‌ خَطِیئَةً، اگر خانمی یک لیوان(یک جرعه) آب به شوهرش بدهد، ثوابش بالاتر از یک‌سال عبادتی است که روزهایش روزه بگیرید و شبها نماز بخواند، و خداوند به خاطر هر لیوان آب(هر جرعۀ آب) برایش یک شهر در بهشت بنا می‌کند؛ چه کسی حاضر است از این پاداش‌های بزرگ که در قبال یک عمل کم به او می‌دهند صرف نظر کند.

وی با اشاره به اینکه خانواده نهادی کلیدی در جامعه به شمار می آید گفت: باید توجه داشت هیچ عنصری در رشد و اعتلای جامعه اسلامی به پای نهاد خانواده نمی رسد چراکه  خانواده سلول بنیادی جامعه اسلامی است و حیات و ممات جامعه در گرو حیات و ممات آن است.

عضو شورای اسلامی زرین شهر تاکید کرد: باید توجه داشت مشکلات و آسیب های اجتماعی در جامعه ما، زمانی چالش ساز شد که نهاد خانواده و قدرت تحول آفرینیِ آن مورد غفلت قرار گرفت؛ لذا در قضیه مواجهه با آسیب های اجتماعی، هیچ عنصر شفابخشی به پای خانواده نمی رسد و اگر قرار باشد در زمینه مواجهه با آسیب های اجتماعی سرمایه گذاری شود، اولویت اول تقویت نهاد خانواده است.

وی یادآور شد: برای استحکام خانواده باید هماهنگی لازم بین فرزندان و والدین برقرار شود چراکه روابط عاطفی میان والدین در خانواده، که مهمترین نهاد تربیتی جامعه و نخستین آموزشگاه فرد شمرده میشود، اثرگذارترین عامل حرکت مطلوب فرزندان برای انتخاب سبک و شیوة زندگی اسلامی است.

سبکتکین افزود: موفقیت والدین در پرورش فرزندانی شایسته و همسو با معیارهای دینی، به چگونگی برقراری رابطة آنها با دیگر اعضای خانواده بسیار وابسته است؛ ازاینرو، برقراری ارتباط حسنة عاطفی ـ اجتماعی با دیگران یک هنر است و همة افراد جامعه، به ویژه والدین باید برای به دست آوردن این مهارت باید تلاش کنند.

وی تصریح کرد:  رابطة مطلوب عاطفی مهمترین نقش را در زندگی انسان دارد و شاید هیچ یک از ابعاد تجارب زندگی انسان به اندازة روابط عاطفی والدین در رشد شخصیت سالم فرزند مؤثر نباشد از این رو امام صادق(ع) † بر این گونه ارتباط با فرزند تأکید میکنند و میفرمایند إِنَ اللَّهَ لَیَرْحَمُ الْعَبْدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ، خدا والدین را به دلیل دوستداشتن و محبت به فرزند، مشمول رحمت گسترده خود می کند.

عضو شورای اسلامی زرین شهر ادامه داد: از این جهت هرخانواده ای  باید ببیند که آیا به هدف زندگی‌اش رسیده است و آیا به این رسیده‌ است که هدف از تشکیل خانواده چیست چراکه انسان برای اینکه به این نقطه برسد، باید از نظر روحی به یک بلوغی رسیده باشد.

وی اضافه کرد: خداوند متعال می‌فرماید وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ، ما انسان را نیافریدیم مگر برای اینکه به مقام عبودیت برسد و این مهم معنایش این است که هدف از تمام نعمت‌ها و اموری که برای این انسان قرار داده‌ایم، رسیدن انسان به این عبودیت است.

سبکتکین عنوان کرد: لذا هدف از انتخاب همسر و تشکیل خانواده نیز عبودیت و بندگی خداوند است، و مثلاً هدفش راحت‌طلبی و لذت‌طلبی نیست. هدف از کار کردن و پول درآوردن نیز عبودیت است.

وی بیان کرد:هدف از بچه‌دار شدن و تربیت فرزند، و هدف از کسب و حفظ عزت اجتماعی نیز  عبودیت است لذا باید توجه داشت همۀ این‌ کارها نیز اجزایی دارند که آنها هم برای عبودیت است، مثلاً اگر شما به خانم خودتان محبت می‌کنید، باید برای این باشد که این عبودیت تحقق پیدا کند.

عضو شورای اسلامی زرین شهر در پایان با بیان اینکه امروز از هم پاشیدن کانون خانواده، مهم‌ترین هدف دشمنان اسلام و انقلاب است، گفت: دشمنان اسلام ناب محمدی با استفاده از ترفندها، توطئه ها و تبلیغات گسترده در فضای مجازی و ماهواره ها ترویج ارتباطات نامشروع را دنبال می‌کنند که با توجه به این موضوع، باید بیش از پیش تلاش کرده و در حوزه فرهنگی، برنامه‌های کاربردی‌تری را بر اساس نیازهای جوانان، تدوین کنیم.

کد خبر 319450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.