ماهی و انسان، ملازمان خدای آب!

نمایشگاهی از آثار نقاشی «راضیه شاکرین» با عنوان «مِهرآب» در گالری اکنون برگزار می شود.

به گزارش ایمنا، این هنرمند با اشاره به انتخاب عنوان «مِهرآب» برای این نمایشگاه، به خبرنگار ایمنا گفت: مهر آب مکانی مقدس در آیین مهرپرستی بوده که بعد از اسلام به محراب تبدیل شده است. مهرآب ها در غارها وجود داشته اند و از کنارشان آب روان جاری بوده است. غارها نماد زنانگی در طبیعت و مکانی مناسب برای مهر پرستیدن بشمار می روند.

راضیه شاکرین ادامه داد: شکل‌گیری این مجموعه بر مبنای رابطه میان مهر و ماهی است. ماهی نماد حفاظت و باروری است که در آغاز همراه با مادر و الهه بوده است و نماد زن- ماهی در ایلام کارکردی مذهبی و آیینی داشته است و همچنین ماهی و انسان به عنوان ملازمان خدای آب به شمار می روند.

وی گفت: امور اجتماعی در ایلام هنوز به صورت مادرشاهی اداره می‌شده است و به همین دلیل زن از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است و از آنجا که خدای آب(انکی) خدای خردمندی بود و رابطه تنگاتنگی با ماهی داشت، ماهی نیز نماد عقل و خرد محسوب می شود.

شاکرین تصریح کرد: یکی از مخلوقات نیمه انسان و نیمه ماهی ست که با سر و بازوان و بالاتنه انسان و پایین تنه و دم ماهی در بیشتر ادوار بین النهرین وجود داشته اند که نماد حفاظت و نه رب النوعی هستند. در ترکیب بندی آثار این نمایشگاه نیز ماهی به همراه فیگورهایی از انسانها به عنوان الهی عشق در حالات مختلف به چشم می خورد که بیانگر این رابطه است.

وی افزود: در این نمایشگاه برای بیان مقصود اصلی که از واژۀ «مِهرآب» نشأت گرفته است، از هنر نقاشی و موسیقی بصورت ترکیبی استفاده شده است. رابطه میان این دو، من را به جستجو و کنکاش  در فرهنگ های مختلف ترغیب کرده است که در این کنکاش، موفق به دریافت معانی متعددی در اسطوره های کهن ایران و سرزمین های بین النهرین شده ام.

شاکرین افزود: من نمایشگاه های زیادی را بازدید کرده ام اما در اغلب نمایشگاه ها از موسیقی مناسب و متناسب با آثار نمایش داده شده پخش نمی‌شد و این دغدغه را داشتم که نمایشگاهی را برگزار کنم که موسیقی کاملاً مرتبط با آثار ارائه شده باشد. همانقدر که در مدت دو سال برای نقاشی های این نمایشگاه کار کردم، به همان اندازه نیز به موسیقی بها دادم. موسیقی ارائه شده در نمایشگاه «مِهرآب» از ابتدا با هدف ارائه در همین نمایشگاه توسط امیرمحمد طاهری ساخته شده است که وی دانش آموختۀ موسیقی از دانشگاه است و سالهاست که در زمینه تدریس سازهای کوبه ای فعالیت دارند.

گفتنی است، راضیه شاکرین متولد سال ۱۳۶۵ است. وی بعد از گذراندن نقاشی در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، این رشته را در دانشگاه نیز ادامه داده است. او در سالهای ۸۵ و ۸۷ در دو نمایشگاه گروهی شرکت داشته است و سالها به تدریس نقاشی و سفالگری در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان پرداخته است. وی همچنین در رشته موسیقی و بویژه سازهای کوبه ای نیز فعالیت دارد.

نمایشگاه نقاشی «مِهرآب» جمعه ۲۴ شهریورماه افتتاح می شود و علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا ۲۹ شهریورماه همه روزه بجز روزهای دوشنبه ساعت ۱۷ تا ۲۱ به گارلی اکنون، واقع در خیابان خاقانی، کوچه افشین(۱۴)، بن بست شماره ۹ مراجعه کنند.

کد خبر 319231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.