درخشش «فروشنده» و «رگ خواب» در نوزدهمین جشن سینمای ایران

مراسم اهدای جوایز نوزدهمین جشن سینمای ایران که شب گذشته با یک ساعت تاخیر آغاز شد و با انواع مشکلات فنی و ناهماهنگی‌ها پیش رفت، در پایان بیشترین جوایز را به فیلم اصغر فرهادی اهدا کرد.

به گزارش ایمنا، «فروشنده» در غیاب کارگردانش هفت جایزه از جمله جوایز بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه و بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص داد و «رگ خواب» سه جایزه گرفت.

پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و خوش‌آمد گویی و سخنرانی منوچهر شاهسواری، هارون یشایایی، تورج منصوری و همایون اسعدیان درباره جشن سینمای ایران، کلیپی از لحظه اهدای جوایز جشنواره فیلم ونیز به نوید محمدزاده و وحید جلیلوند پخش و با تشویق مهمانان روبرو شد.

ناهماهنگی عجیب در اجرای مراسم: همایون اسعدیان اعلام کرد که مجری این مراسم احسان کرمی خواهد بود، اما کرمی پس از اجرای تئاتر خود را با موتور به محل برگزاری جشن سینمای ایران خواهد رساند و تا رسیدن او اسعدیان اجرای مراسم را برعهده خواهد داشت.

نخستین جایزه نوزدهمین جشن سینمای ایران تندیس بهترین فیلم انیمیشن است که اهدا شد به فرنوش آبادی برای فیلم «پیشخدمت».

جهانگیر کوثری و باران کوثری تندیس بهترین فیلم کوتاه نوزدهمین جشن سینمای ایران را اهدا کردند به بهمن و بهرام ارگ برای فیلم «حیوان».

طعنه‌ها آغاز شد: باران کوثری قبل از اعلام جایزه بهترین فیلم کوتاه گفت وقتی که فهمیده جشن سینمای ایران در یک ورزشگاه برگزار خواهد شد، ترسیده که او و خانم‌های سینماگر را به جشن سینمای ایران راه ندهند!

مرتضی رزاق کریمی و نیکی مظفری تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند را اهدا کردند به مهدی قنواتی برای فیلم «همه جا». در ادامه تندیس بهترین فیلم مستند اهدا شد به محسن استادعلی مخملباف برای مستند «زنانگی».

جواد عزتی و محسن شاه ابراهیمی تندیس بهترین جلوه های ویژه میدانی را اهدا کردند به ایمان کرمیان برای «ویلایی‌ها».

سیروس ابراهیم زاده و اصغر همت تندیس بهترین جلوه‌های ویژه بصری را اهدا کردند به سینا قویدل برای فیلم «رگ خواب».

احسان کرمی با ۴۵ دقیقه تاخیر سرانجام به محل برگزاری نوزدهمین جشن سینمای ایران رسید و اجرای مراسم را بر عهده گرفت.

وحید جلیلوند که به تازگی جایزه بهترین کارگردانی جشنواره ونیز را دریافت کرد، با حضور بر روی سن این مراسم گفت: این جایزه متعلق به من نیست و برای همه گروه فیلم بدون تاریخ و بدون امضا است و زحمت شبانه روزی آنها از جمله علی جلیلوند باعث ساخت آن شد.
این جوایز بین المللی که امروز راحت گرفته می شود ماحصل زحمات بزرگان سینماست که وقتی جایزه بین المللی می گرفتند اجازه ورود به فرودگاه را پیدا نمی کردند و آنها را از پاویون رد می کردند تا کسی آنها را کتک نزند.

مجید مظفری و سروش صحت تندیس بهترین چهره پردازی جشن سینمای ایران را اهدا کردند به عبدالله اسکندری و مهرداد میرکیانی برای فیلم «لانتوری».

مهران غفوریان و ستاره اسکندری تندیس بهترین طراحی لباس جشن سینمای ایران را اهدا کردند به عباس بلوندی برای فیلم «یتیمخانه ایران».

مریلا زارعی و مهران احمدی تندیس بهترین طراح صحنه را اهدا کردند به کیوان مقدم برای «فروشنده».

وحید جلیلوند و حسن زاهدی تندیس بهترین صداگذاری جشن سینمای ایران را اهدا کردند به بهمن اردلان برای «رگ خواب».

محمد سریر و بهنوش بختیاری تندیس بهترین موسیقی متن جشن سینمای ایران را اهدا کردند به کارن همایونفر برای فیلم «اروند».

دومین جایزه برای فیلم اصغر فرهادی؛ محمد سریر تندیس بهترین تدوین جشن سینمای ایران را اهدا کرد به هایده صفی یاری برای «فروشنده».

امین حیایی و میلاد کیمرام تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را اهدا کردند به فرید سجاد حسینی برای فیلم «فروشنده».

غزل شاکری و علی جلیلوند تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن را اهدا کردند به پانته‌آ پناهی‌ها برای «لاک قرمز». پناهی‌ها در مراسم حاضر نبود و شبنم مقدمی به نمایندگی از او جایزه را دریافت کرد.

مشکل فنی هم اضافه شد؛ در حالی که عدم هماهنگی و مشکلات فنی متنوع در نوزدهمین جشن سینمای دیده می‌شود، پخش صدا هم قطع شده و کرمی اعلام کرد تا مرتفع شدن این مشکل، ترانه‌هایی پخش خواهد شد. ترانه‌های محسن چاوشی و بهنام بانی فضای شادی در این جشن سینمایی رقم زد!

در ادامه مراسم کلیپی از یکی از دوره‌های گذشته جشن سینمای ایران پخش شد که در آن امین تارخ از محمدرضا شجریان به عنوان دماوند موسیقی ایران یاد کرد و از او خواست به روی صحنه بیاید. همزمان با نمایش تصویر قدیمی شجریان، مهمانان حاضر در نوزدهمین جشن سینمای ایران به احترام استاد آواز ایران ایستادند و او را تشویق کردند.

چهارمین جایزه «فروشنده»؛ فاطمه معتمد آریا و ایرج طهماسب به قول احسان کرمی عنوان یکی از قدیمی ترین زوج‌های هنری به روی صحنه آمدند و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد نوزدهمین جشن سینمای ایران را اهدا کردند به شهاب حسینی برای «فروشنده»

فاطمه معتمد آریا قبل از اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد گفت: اینجا ما را به آقایی پذیرفتند چون چند وقت پیش کارت‌هایی برای من صادر شد که روی آن نوشته بود آقای فاطمه معتمد آریا عضو هیات مدیره. الان هم اعلام می‌کنم مرد و زن در حرفه ما مهم نیست. از صمیم قلبم آرزو می کنم که مدیران سینمای ایران با سینماگران دوست باشند . امروز بازیگرانی ممنوع الکار و ممنوع الچهره و ممنوع الحرکت میشوند و اغلب هم برای خانم ها این مشکلات به وجود می‌آید. من میخواهم بگویم نباید تمام مشکلات جامعه را بر گردن سینما بیاندازند.

نوید محمدزاده، ساره بیات و حمید نعمت الله جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را اهدا کردند به لیلا حاتمی برای «رگ خواب».

فرهاد توحیدی برنده تندیس بهترین فیلمنامه جشن سینمای ایران را معرفی کرد: اصغر فرهادی برای «فروشنده». بابک کریمی که برای دریافت جایزه شهاب حسینی به روی صحنه آمده بود، به نمایندگی از فرهادی جایزه این کارگردان را هم دریافت کرد.

ابوالحسن داوودی برنده جایزه بهترین کارگردانی نوزدهمین جشن سینمای ایران را اعلام کرد: اصغر فرهادی برای «فروشنده». این جایزه را مریم نراقی به نمایندگی از فرهادی دریافت کرد.

هارون یشایایی و رخشان بنی اعتماد برنده تندیس بهترین فیلم جشن سینمای ایران را اعلام کردند: اصغر فرهادی برای «فروشنده». هایده صفی یاری به نمایندگی از فرهادی این جایزه را گرفت.

اصغر فرهادی که مشغول ساخت فیلم جدیدش در اسپانیاست و در مراسم حاضر نبود، با ارسال ویدیویی از داوران جشن سینمای ایران تقدیر کرد و ابراز امیدواری کرد که سال آینده در جشن سینمای ایران حاضر باشد.

فرشته طائرپور پس از اهدای آخرین جوایز گفت: صندلی های خالی که امروز مشاهده می‌شود، دلایلی دارد که شاید برگزارکنندگان نخواهند بیان کنند. محل برگزاری این جشن به ناگهان تغییر کرد و تنها بیست و چهار ساعت قبل مشخص شد که اینجا مکان برگزاری جشن سینمای ایران است. تنها یک روز فرصت باقی مانده بود تا تمامی عوامل فنی در این مکان حضور پیدا کنند و مشکلات فنی که به وجود آمد به همین دلیل بود.

اشکان خطیبی پس از اعلام جوایز جشن سینمای ایران به روی صحنه آمد و ترانه‌ای را با موضوع ایران اجرا کرد و سپس نوزدهمین جشن سینمای ایران با آتش بازی به پایان رسید./

کد خبر 319010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.