تنش آبی در حوضه زاینده‌رود/مدیریت به هم‌پیوسته تنها راهکار نجات زاینده‌رود

معاون مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه با افزایش جمعیت حوضه زاینده رود، در تنش آبی قرار گرفته‌ایم، گفت: به دلیل مصارف متعددی که از زاینده رود می‌شود، مدیریت بخشی‌نگری نمی‌تواند جوابگوی این حوضه باشد و باید به سمت مدیریت به هم پیوسته منابع آب برویم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، غلامحسین حیدرپور ظهر امروز در نشست اطلاع‌رسانی پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده‌رود، اظهار داشت: در سال‌های اخیر بحران آب باعث ایجاد پسامدهای خشکی، فرونشست دشت‌ها، کاهش کیفیت منابع آب و خشکی تالاب گاوخونی شده است،  به همین دلیل نیازمند یک مدیریت یکپارچه و بدون نگاه بخشی نگری به این موضوع مهم هستیم.

وی با بیان اینکه در چهار دهه اخیر جمعیت حوضه زاینده رود سه برابر شده است، افزود: عواقب این افزایش جمعیت سبب شده تا آب تجدیدپذیر به شدت در استان کاهش یابد و سرانه آب در حوضه کمتر از یک هزار متر مکعب به ازای هر نفر شود. در تنش آبی قرار گرفته‌ایم.

به گفته معاون مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، عوامل مختلفی در این تنش آبی دخیل هستند که از جمله آن می‌توان به رشد و توزیع نامتناسب جمعیت در دهه‌های اخیر، کشاورزی ناکارآمد، سوءمدیریت اقتصادی و اجتماعی، خشک‌سالی در حوضه زاینده‌رود و تفکر بخشی نگری و ازهم‌گسیخته حوضه آب اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بخشی دیگر پاسخگو نیست، تاکید کرد: زاینده رود در منبع آب شرب، کشاورزی، صنعت، محیط زیست و... دو استان است و از سه استان می‌گذرد؛ به همین دلایل مهم است که باید همه ارگان‌ها و ذی‌نفعان دست‌به‌دست هم بدهند تا مدیریت یکپارچه فراهم شود.

حیدرپور پیرامون مدیریت یکپارچه، گفت: از سال ۱۹۹۹ راهکاری بین‌المللی در سازمان ملل برای توسعه مدیریت آب، خاک و منابع مربوطه به‌منظور به حداکثر رساندن رفاه اقتصادی و اجتماعی به‌صورت عادلانه بدون به خطر انداختن اکوسیستم‌های حیاتی تصویب شد.

حیدرپور با اشاره به لزوم مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود ادامه داد: یک شرکت آلمانی با هزینه‌ وزارت علوم و تحقیقات آلمان، کشور ایران را به عنوان پایلوت انتخاب کرد که حوضه زاینده‌رود با توجه به تنوع مصرف برای اجرای این پایلوت انتخاب شد. فاز اول این پروژه از سال ۱۳۸۹ شروع شد و تا سال ۱۳۹۴طول کشید. فاز دوم از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی شده است.

معاون مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تاکید بر اینکه ابتدا باید مشکلات حوضه زاینده‌رود را بشناسیم و ابزارهای مدیریتی را تهیه کنیم و اکنون در مرحله تدوین دستورالعمل‌ها هستیم و امیدوارم بتوانیم زاینده‌رود را به پایداری برسانیم، بیان داشت: تیم آلمانی – ایرانی چهار سال است در حال تبادل‌نظر هستند و ارگان‌های مختلف به کمک آمدند. بیش از ۳۰ نفر در تیم ایران حضور دارند و تعداد ۱۰ الی ۱۵ نفر از شرکت آب و فاضلاب نیز درگیر این پروژه هستند.

کد خبر 318961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.