۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
شهرداری همدان گرفتار رکود

سرپرست شهرداری همدان با بیان اینکه رکود گریبان شهرداری‌ همدان را گرفته است، گفت: بودجه شهرداری همدان در سال جاری ۶۴۵ میلیارد تومان است.

 به گزارش ایمنا،  سیدمصطفی رسولی در صحن شورای شهر همدان که با حضور نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه مدیریت شهری مدیریت هزینه و درآمد است، گفت: با توجه به شرایط مالی شهرداری‌ها، مدیریت درآمد و هزینه‌ کار سختی است.
سید مصطفی رسولی با بیان اینکه سازمان‌های خدمات‌رسان تا زمانی که پول دریافت نکنند خدمتی را ارائه نمی‌دهند، اظهار داشت: با توجه به فرصت کمی که در زمان اجرای هر پروژه داریم، نمی‌توانیم منتظر درآمدهای کسب شده از سوی مردم بمانیم و به همین منظور پروژه‌ها را به صورت تعهدی اجرا می‌کنیم.
وی ادامه داد: طی دو دهه اخیر، شهرداری با همت و زحماتی که مدیریت‌های واحدهای همدان در شهرداری متحمل می‌شوند، امورات مردم را دنبال می‌کند و بر همین اساس بخش مهمی از پروژه‌های اصلی شهر عملیاتی شده است.
وی با اشاره به اینکه از سال ۷۵ وضعیت شهرداری‌ها در مباحث درآمدی متغیر شد، عنوان کرد: متأسفانه طی ۳ تا ۴ سال اخیر، رکود گریبان شهرداری‌ها را گرفته و آن را رها نمی‌کند.
وی با بیان اینکه بخشی از دیون شهرداری‌ همدان با فعال‌سازی پرونده‌ها در کمیسیون ماده ۷۷ و ماده ۱۰۰ پرداخت شد، گفت: در حال حاضر وضعیت شهرداری‌ها مناسب نیست.
شهرداری‌ها کمک‌های دولتی خود را نیز از دست داده‌اند
وی با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر شهرداری‌ها کمک‌های دولتی خود را نیز از دست داده‌اند، یادآور شد: مطابق قانون باید ۱۰ درصد عوارض نفتی به شهرداری‌ها تعلق گیرد در حالی که این اتفاق نمی‌افتد.
رسولی افزود: همچنین بر اساس ماده ۲۳ قانون، باید بخشی از درآمدهای حاصل از عوارض جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری‌ها تعلق گیرد و ۶۰ درصد عوارض جرایم در بحث زیرساخت‌ها هزینه شود در حالی که این اتفاق نیفتاده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۹ میلیارد تومان در راستای خرید دوربین‌های ثبت تخلف و کنترل سرعت ابلاغ شد که از این رقم تنها ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت، گفت: از مبلغ مذکور، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با نام تخصیص یافت و این در حالی است که رقم قراردادها به منظور خریداری و نصب دوربین‌ها ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود و رقم باقی مانده باید از محل منابع داخلی شهرداری تأمین می‌شد.
سرپرست شهرداری همدان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تنها شهری که در استان به آن سهمیه قیر رایگان تعلق نگرفت، شهر همدان است، گفت: علیرغم اینکه این سهمیه به کلانشهرها تعلق نگرفته بود با پیگیری‌های انجام شده و بر اساس دستوری که وزیر مربوطه داد، طی روزهای آتی یک هزار تن قیر رایگان به شهر همدان تعلق خواهد گرفت.
وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت درآمد نیز در شهرداری صورت گرفت، گفت: بر اساس تصمیمات گرفته شده در کمیسیون ماده ۵، فروش تراکم و ارتفاع تقلیل یافت و سطح تراکم‌ها به ویژه در رینگ اصلی شهر برابر ضوابط تعریف شد.
منابع درآمدی شهرداری همدان قانون‌مند شده است
وی با اعلام اینکه منابع درآمدی شهرداری همدان قانون‌مند شده است اما از سوی دیگر نیازمندیم تا شفاف‌سازی در پرداخت عوارض پروانه ساختمانی، عوارض جرایم راهنمایی و رانندگی وغیره صورت گیرد، گفت: هنگامی که شفاف‌سازی صورت گیرد، مبالغ مربوطه در مباحث زیرساختی شهر و برای مردم هزینه خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پروژه بزرگ میدان بار همدان در طول سال‌های اخیر و پس از پیگیری‌های فراوان پایه‌گذاری شد، بیان کرد: در این پروژه افزون بر ۱۷۵ تا ۲۳۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و با تکمیل آن، علاوه بر استان همدان، استان‌های غربی کشور نیز بهره‌مند خواهند شد.
وی در خصوص پروژه تقاطع سردار همدانی نیز گفت: این پروژه در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باید به آن توجه ویژه شود.
وی از دیگر پروژه‌های در حال انجام شهرداری همدان به پارکینگ آقاجانی‌بیگ، پیاده‌راه‌سازی میدان امام(ره) و خیابان اکباتان اشاره کرد و گفت: تکمیل این پروژه‌ها نیازمند توجه نمایندگان استان و دیگر مسئولان است.
رسولی همچنین با بیان اینکه بودجه شهرداری در سال جاری ۶۴۵ میلیارد تومان است، اظهار کرد: تاکنون هیچ دستگاهی به شهرداری کمک نکرده اگرچه در این رابطه پرداخت بدهی‌ها ادارات کمک خوبی برای مدیریت شهری است.
وی عنوان کرد: همچنین در کمیته برنامه‌ریزی استان به منظور کمک به مدیریت شهری در شهر همدان مبلغی در نظر گرفته شده که البته تاکنون تخصیص نیافته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه درآمدهای حاصل از عوارض نوسازی تعریف شده است، بیان کرد: از آنجا که عوارض نوسازی‌ها کوششی است، سالیانه بین ۱۰ تا ۱۲ درصد آن وصول می‌شود.
وی افزود: همچنین از محل صدور پروانه‌های ساختمانی روزانه بین ۳ تا ۴ درصد پیش‌نویس پروانه صادر می‌شود که نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد وصول درآمد حاصل از پروانه صورت گرفته است.
وی عنوان کرد: بر اساس آمار موجود، در سال ۹۱، شهرداری همدان یک هزار و ۴۵۳ مورد صدور پروانه داشته که این عدد در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ به ترتیب به یک‌هزار و ۴۲۱ فقره، ۶۶۲ فقره و ۶۱۵ فقره رسید.
کاهش پروانه‌های صادر شده به مرور زمان
وی افزود: همچنین صدور پروانه در سال ۹۵ به ۶۰۲ مورد و در سال ۹۶، تاکنون به ۲۰۲ مورد رسیده که اعداد نشان‌دهنده کاهش پروانه‌های صادر شده به مرور زمان است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با تأکید بر جذب اعتبارات ملی در راستای تکمیل عملیات اجرایی پل سردار همدانی گفت: با توجه به درآمدهای شهرداری، امکان جمع‌آوری پروژه مذکور در موعد مقرر بعید است و به همین منظور لزوم جذب اعتبارات ملی احساس می‌شود.
علی فتحی در ادامه در خصوص مشکلات موجود در بافت‌های کمتر برخوردار شهر در رابطه با انشعابات آب اظهار داشت: برخی از مردم در برخی مناطق حتی به اندازه شست‌وشوی روزمره نیز آب ندارند که در این رابطه باید تصمیماتی اتخاذ شود.
رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز به ساخت و سازهای غیرقانونی در برخی باغات شهر و تخریب محیط زیست اشاره کرد.
مریم روانبخش بیان کرد: با توجه به نقض قانون در این خصوص، لزوم اصلاح آن توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی حائز اهمیت است.
کد خبر 318875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.