مداحی نیازمند تقوا و سواد است

تیران-پیشکسوت مداحان و شاعر آیینی کشور گفت: مداحی نیازمند تقوا و سواد شناخت ادبیات و شعر صحیح و با عقیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون غلامرضا سازگار، در همایش شعر آیینی و گردهمایی مداحان و پیرغلامان شهرستان تیران و کرون با اشاره به اینکه آفت و انحراف وارد عرصه مداحی شده است، اظهارداشت: آفت و انحراف در مداحی از سه راه بی سوادف بی تقوایی و فعالیت بدون استاد است.

وی افزود:  بی سوادی علمی، عدم بهره گیری از استاد و بی تقوایی عامل ورود آفت به عرصه مداحی شده که بی سوادی علمی در شناخت ادبیات و مفهوم شعر و  عدم بهره گیری استاد مداحی و عدم تقوا این چالش ها را ایجاد کرده و باید مداحان از این سه موضوع دوری کنند.

پیشکسوت مداحان و شاعر آیینی کشور با اشاره به اینکه شناخت وزن شعر و بیت و قافیه و شناخت مفاهیم شعر مهم است، بیان داشت: مداحی نیازمند تقوا و سواد شناخت ادبیات و شعر صحیح و با عقیده است و باید یک مداح توانایی و سواد شناخت شعر از نظر فنی و از نظر مضامین را داشته باشد.

وی ادامه داد: از مداحان انتظار سواد فقه و فلسه نیست اما باید توانایی ساده برای شناخت ادبیات و منطق و مفهوم صحیح شعر را داشته باشند تا اینکه قادر به انتخاب اشعار صحیح ادبی و درست معنوی باشند و اشعار از نظر اعتقادی با اعتقادات شیعه سازگار باشد.

سازگار، با اشاره به اینکه برخی از اشعار  مغایر با ارزش های اسلامی و قیام امام حسین(ع) است، خاطرنشان کرد: اگر مداح سواد کافی برای شناخت جنبه اعتقادی و عقلی شعر را داشته باشند آنگاه بهترین شعر از لحاظ معنی و محتوا را خواهد داشت.

وی بهره گیری از علم اساتید را مهم خواند و اظهارکرد: مداحان باید حرفه و فن مداحی در نزد اساتید برجسته این عرصه فراگیرند و همانند گذشته یک فرد برای ورود به این عرصه شاگردی در کنارل استاد را انجام دهد و بدون بهره گیری از توصیه ها و برنامه های اساتید کار مداحی ابتر می ماند و  به این عرصه مشکلات اجتماعی وارد می سازد.

 نویسنده کتار میثم تمار با اشاره به اینکه روحیه تقوا و خدا ترسی از دیگر راه های ورود آفت به عرصه مداحی است، خاطرنشان کرد: این موضوع به جلوگیری از آفت و ناهنجاری ها کمک می کند زیرا  تقوا و خدا ترسی مانع از ارتکاب گناه و اشتباه می شود.

وی ادامه داد: ارائه مطلب بر خلاف واقعیت در شان خداوند، پیامبر(ص) و اهل البیت(ع) آسیب های اجتماعی و مایه خسران است و اینگونه مطالب جریان انحرافی را در جامعه ایجاد می کند.

سازگار، روضه خوانی و مداحی دروغ و اشتباه درباره معصومین(ع) مایه گناه برای مداح و انحراف در دین خواند و تصریح کرد: مشکلات اجتماعی و ناهنجاری ناشی از این گناه بزرگ جامعه را فرا می گیرد و گناه اینکار به تعداد مخاطبان روضه و مداحی آن ها حساب می شود زیرا همه دروغ در روضه و مداحی را می شنوند. /

کد خبر 318837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.