توازن در زنجیره تولید لازمه رسیدن به توسعه پایدار است

مبارکه- مدیرعامل فولاد مبارکه گفت :توازن در کل زنجیره تولید فولاد کشور از معدن سنگ آهن تا محصول نهایی لازمه رشد و توسعه پایدار صنعت فولاد محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه، بهرام سبحانی در بازدید مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بورس کالای ایران از فولاد مبارکه، اظهار کرد: در زنجیرۀ فولاد، از سنگ آهن تا محصول نهایی، باید توازن برقرار باشد و این توازن هم باید توسط خود صنایع صورت گیرد.
وی گفت: راهبرد فولاد مبارکه در راستای توسعه صنعت فولاد کشور در افق 1404، دستیابی به ظرفیت 25 میلیون تن فولاد خام است.
سبحانی با اشاره به عملکرد این شرکت در چهار سال گذشته گفت: میزان تولید فولاد خام در پایان سال 91 به 6 میلیون و 650 هزار تن رسید که این میزان در پایان سال 95 به 7 میلیون و 500 هزار تن رسیده است.
وی افزود: برنامۀ تولید هشت میلیون و 630 هزار تن در سال 96 هدفگذاری شده که با 30 درصد رشد نسبت به سال گذشته همراه است و در چهارماه نخست سال جاری از برنامه هم پیشی گرفته است.
مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه ظرفیت تولید این شرکت نسبت به سال 91 بیش از 38 درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: فولاد مبارکه حدود 53 هزار میلیارد ریال در پروژه های داخلی و خارجی سرمایه گذاری شده که کلیه این سرمایه گذاری ها از منابع داخلی شرکت انجام شده است.
وی همچنین از راه اندازی طرح پنج میلیون تنی کنسانتره سنگان در نیمه های سال آینده خبر داد و گفت: طرح توسعه سبا از 750 هزار تن به 1.6 میلیون تن هم انجام شده و آماده بهره برداری رسمی است. 
سبحانی گفت: تولید کارخانۀ فولاد مبارکه هم از 5.4 میلیون تن به 7.2 میلیون تن افزایش یافته است.
وی با تأکید بر اینکه توسعه و بهبود کیفی محصولات هم، در کنار توسعه کمی، مورد توجه قرار گرفته است گفت: تولید ورق آجدار در مجتمع فولاد سبا اضافه کردن تجهیزات گاززدایی و تولید ورق های رویه خودرو، سامانه گوگرد زدایی و تولید ورق فولادهای API مورداستفاده در خطوط لوله انتقال گاز و نفت ترش و صنایع دریایی از مهمترین این موارد محسوب می شود. 
مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: طرح توسعۀ فولاد هرمزگان از 1.5 به 3 میلیون تن و نورد گرم شهید خرازی به ظرفیت 3 میلیون تن از طرح های آینده این شرکت با مشارکت کشورهای اروپایی در افزایش تولید است.
سبحانی با بیان اینکه اقتصاد پارامترهای مختلفی دارد و نمی توان برخی را کنترل و برخی را رها کرد گفت: بورس کالا ساز و کار تسهیل این مهم است که باید ایرادها در این زمینه برطرف شود. 
وی با بیان اینکه روش قیمت گذاری و شورای رقابت برای قیمت گذاری ورق فولادی جواب نمی دهد،تصریح کرد: بورس کالا با هدف انجام قیمت گذاری ها بر اساس عرضه و تقاضا راه اندازی شد و در صورتیکه شورای رقابت قیمت ورق را مدیریت کند، باید قیمت مواد اولیه فولادسازها مانند سنگ آهن و گاز را هم مدیریت کند.
مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه بالا و پایین صنعت باید با هم دیده شود، گفت: با توجه به اینکه برای تولید فولاد یک زنجیره در حال فعالیت است، فولاد مبارکه و بورس نقشی در تعیین قیمت ندارند و فروشنده و خریدار با هم توافق می کنند و بورس کالا فقط فضای مذاکره را فراهم می کند.
مدیرعامل بورس کالای ایران هم در این بازدید با بیان اینکه ورق های فولادی جزو محصولات مادر و پایه تولیدی بسیاری از محصولات دیگر است گفت: در صورتیکه این محصول را در اختیار نداشته باشیم، وابسته به واردات خواهیم بود و محصولات نهایی تولیدشده از آن کیفیت مطلوب را ندارد.
حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه امنیت تولید ورق در داخل از اهمیت ویژه ای برخوردار است افزود: چالش هایی در حوزه بازار ورق های فولادی مطرح است و رعایت منافع واحدهای بالادستی و پایین دستی در بورس امکان پذیر است.
وی گفت: با رعایت منافع هر دو طرف در یک روش میانه ای می توان به یک مدل کشف قیمت مناسب در بورس دست یافت.
سلطانی نژاد تأکید کرد:شفاف سازی در بورس نباید مخصوص صنایع بالادستی باشد بلکه صنایع پایین دستی هم باید در عرصۀ شفافیت در حوزۀ تولیدشان گام بردارند.
وی با بیان اینکه برای شفاف سازی در حوزۀ صادرات، باید واردات هم شفاف باشد،گفت: نحوه قیمت گذاری و نحوه تخصیص محصولات وارداتی هم باید مشخص باشد .
سلطانی نژاد با بیان اینکه کل زنجیره صنعت فولاد باید در بورس کالا عرضه شودگفت: شفاف سازی یک قسمت از ساختار زنجیرۀ تولید، به صلاح زنجیرۀ تولید نیست؛ بلکه باید کل زنجیره شفاف باشد و فرایند کشف قیمت آن مشخص باشد.
مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: اطمینان خاطر از تأمین مواد اولیه و تخصیص کالا از مزیت های عرضۀ محصولات فولاد مبارکه از طریق بورس کالا برای مصرف کنندگان است.
وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای بورس کالا، موضوع تخصیص است افزود: تخصیص و توزیع مناسب و مؤثر کالای واسطه ای بین صنایع پایین دستی که یکی از مأموریت های بورس کالاست. 
سلطانی نژاد گفت: در مورد کالایی مثل ورق علاوه بر کشف قیمت، موضوع تخصیص آن هم بسیار مهم است که چگونه به صنایع پایین دستی تخصیص پیدا می کند و این مساله تنها شامل ورق های تولید نمی شود؛ بلکه ورق های وارداتی را هم شامل می شود.

کد خبر 318821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.