نمادهای میدان استقلال؛ شاخصه های ممتاز نصف جهان

با توجه به وسعت میدان استقلال و گستردگی عرصه ها دراین مجموعه، هفت نماد شهری طراحی و نصب شده که هریک متضمن مفهومی خاص بوده و ذهن مخاطب را به یکی از شاخصه های ممتاز اصفهان رهنمون می سازد.

به گزارش ایمنا، مجموعه پلها و میدان استقلال از جمله پروژه های شاخص مدیریت شهری اصفهان طی سالهای اخیر است که موجب شده، ورودی شمال غربی اصفهان زیبایی دوچندانی به خود گرفته و معرف پیشینه، هنر و صنعت این شهر باشد.

این پروژه بزرگ شهری که به تازگی افتتاح شد، علاوه بر قابلیت های عمرانی خود، نمادهایی را در دل خود جای داده که شهروندان اصفهانی و مسافرانی که به این شهر پا می گذارند را با ابعاد علمی و فرهنگی نصف جهان آشناتر می سازد.

به این نقطه از شهر از یک سو نماد انرژی هسته ای نصب شده که بیانگر سابقه درخشان اصفهان در این صنعت مهم و استراتژیک کشور است و از سوی دیگر نماد اسطرلاب نصب است که ابزاری قدیمی در رصد ستارگان بوده و به پیشینه درخشان نصف جهان در علم نجوم و هیئت دلالت دارد.

نماد شهید کاظمی آشتیانی، موسس مجموعه بزرگ رویان هم یادآور جایگاه علمی و تاثیرگذار اصفهان در حوزه سلول های بنیادین است که در گوشه دیگری از این میدان، خودنمایی می کند.

در این میدان همچنین تندیس زیبایی از شیخ بهایی، معمار بزرگ اصفهان به چشم می خورد که شاید ادای دینی به بزرگان و مشاهیر ممتاز شهر باشد اما طراحی و اجرای هریک از این نمادها بی شک، افت و خیزهای فراوان داشته و در پای هریک، زحمات فراوانی صرف شده است که شنیدن آنها از زبان هنرمند، شیرینی خاص خود را دارد.

محمد رضا مکارمی، طراح و سازنده سه نماد اسطرلاب، انرژی هسته ای و تندیس شهید کاظمی آشتیانی که پیش از این نیز سابقه طراحی و ساخت نماد زیبای پدر در کنار پل غدیر و نماد قلم زن در جوار ارگ عظیم جهان نما  را در سابقه کاری خود دارد، از کم و کیف نمادهای پروژه استقلال سخن می گوید.

نماداسطرلاب، جلوه ای از پیشینه علمی نصف جهان

طراح و سازنده سه نماد اسطرلاب، انرژی هسته ای و تندیس شهید کاظمی آشتیانی اظهار می کند: در این میدان از هریک از نمادهای انرژی هسته ای، اسطرلاب و تندیس شهید کاظمی آشتیانی، دو نمونه ساخته شده است که اگر مجسمه شیخ بهایی، از رجال نامی عهد صفوی اصفهان که زیبایی اش را از دستان هنرمند طراح خود؛ استاد نعمت اللهی وام گرفته است را نیز اضافه کنیم، در مجموع، میدانی با هفت نماد زیبا را به تماشا خواهیم نشست.

مکارمی ادامه می دهد: شاید کمتر کسی ازمیان شهروندان اصفهانی این نکته را بداند که اصفهان از دیرباز خاستگاه اسطرلاب بوده است و این ابزار، در قرن دهم هجری توسط دو برادر، با دقت بسیار، برای علم ستاره شناسی طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت این نماد در واقع احیای بخشی از تاریخ و فرهنگ پربار نصف جهان است، تصریح می کند: «این نماد در هیچ یک از شهرهای کشور نمونه دیگری ندارد، قطر این اسطرلاب چهار متر است که با احتساب تاج آن ۴.۶ متر می شود و وزن نماد نیز با ضخامت ۵۰ سانتی متر، ساختار فولادی و سازه های داخلی آن، به یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم می رسد.

این استاد مجسمه ساز عنوان می کند: به دلیل حرکت کامیون ها و تریلی های عبوری از این میدان و تاثیر آن بر روی نماد، با اعمال ضخامت در سازه، ساختارهای خرپایی را داخل نماد قرار دادیم تا مشکلی برای اسطرلاب ایجاد نشود.

 وی اضافه می کند: به دلیل اینکه اسطرلاب ابزاری کهن به شمار می آید، سعی کردیم در همه مراحل مثل حجم پردازی، رنگ و پتینه کردن، حس کهن بودن این ابزار را لحاظ کنیم.

مکارمی از سختی های طراحی این ابزار کهن نیز سخن می گوید و ادامه می دهد: مدل سازی نماد، بسیار سخت بود. همچنین به دلیل زیاد بودن نقش های برجسته، قالب سازی نماد نیز با دشواری به انجام رسید. این نماد، به صورت دو طرفه طراحی شده است؛ به گونه ای که هر شخصی از هر زاویه به آن نگاه کند، پشت و روی نماد برایش یکسان جلوه می کند.

وی به نیروی انسانی به کارگرفته شده در تولید اثر اشاره کرده و می گوید: هشت نفر ظرف مدت چهار ماه در مراحل مختلف کار نظیر مدل سازی، قالب گیری، مونتاژ، نصب، رنگ آمیزی مشارکت کرده اند.

این هنرمند، به تاثیرات اجتماعی طراحی و نصب نمادهایی از این دست اشاره و خاطر نشان می کند: نباید به ایجاد این نمادها به عنوان تجمل نگاه کرد؛ سرمایه گذاری در ساخت چنین آثاری ضمن تقویت حس غرور و افتخار ملی، بر افزایش جذابیت شهر و جذب هرچه بیشتر گردشگر نیز می افزاید.

نماد شهید آشتیانی، در ردیف بهترین تندیس های جهان

تندیس شهید کاظمی آشتیانی، موسس و رئیس پژوهشکده رویان یکی دیگر از سه اثر هنری است که مکارمی آن را برای میدان استقلال طراحی کرده است.   

طراح این نماد تاکید می کند: به دلیل اینکه موسسه رویان ابتدا در اصفهان متولد و سپس فراگیر شده است و به نوعی اصفهان خاستگاه این موسسه به شمار می آید، این نماد را در میدان استقلال جانمایی کردیم».

وی به عدم دسترسی به تصویر واضح و مناسب از این چهره ی ماندگار کشور به عنوان یکی از موانع پیش رو در طراحی نماد اشاره کرده و یادآور می شود: به دلیل تواضع زیاد شهید کاظمی آشتیانی، عکس های زیادی از وی در اختیار نبود و آنچه وجود داشت، تصاویری بی کیفیت با زاویه کور بود که این مسئله کار طراحی مجسمه را سخت می کرد. به همین جهت برای طراحی مجسمه ای نزدیک به واقعیت، فرصت زیادی صرف کردیم.

مکارمی با بیان اینکه مجسمه شهید آشتیانی با کت و شلوار طراحی شده است، تصریح می کند: تاکنون از چهره های نامی کشور، مجسمه هایی زیادی طراحی شده است ولی در این نماد، به دلیل اینکه مجسمه کت و شلواری است، رعایت تناسب ها، آناتومی و حفظ هارمونی لباس بسیار اهمیت داشت که این موضوع در مجسمه رعایت شده است.

وی تاکید می کند: با جست و جوی اینترنتی ساده ای می توان فهمید؛ این نماد در مقایسه با نمونه های مشابه موجود، از بهترین مجسمه های کت و شلواری ساخته شده در جهان محسوب می شود.

مکارمی خاطرنشان می کند: در این نماد، شهید آشتیانی با قامتی افراشته به افق های روشن در دوردست ها نظر می کند و همین امر بر معنویت اثر افزوده است.

 وی یادآور می شود: این نماد از جنس برنز بوده و گروهی ۱۲ نفره طی ۶ ماه، مجسمه را با ارتفاع چهار متر و وزن یک هزار و ۴۰۰ کیلوگرم تولید نموده اند.

نماد انرژی هسته ای، ظریف و پیچیده؛ در عین سادگی

مکارمی از چگونگی طراحی و ساخت نماد انرژی هسته ای نیز سخن می گوید. وی به قطر چهار متری این نماد اشاره کرده و عنوان می کند: این طرح بیانگر حرکت اتم بر مدار اطراف خویش است و به دلیل اینکه اصفهان از پایگاه های مهم انرژی هسته ای در کشور به شمار می رود، جانمایی این نماد در ورودی شهر، کاملا تناسب دارد.

این هنرمند ادامه می دهد: نماد انرژی هسته ای، به گونه ای طراحی شده است که در عین سادگی در ساخت، اثری پیچیده است و از لحاظ طراحی، کاری منحصر به فرد به شمار می آید.  

مکارمی عنوان می کند: این نماد به صورت حلقه های روی هم که از درون هم عبور می کنند طراحی شده و این موضوع، استحکام طرح را تقویت می کند.

طراح نماد انرژی هسته ای تاکید می کند: در این نماد، برای نخستین بار از مقاطع بیضی شکل استفاده شده و مجسمه به صورت قطعه قطعه، طراحی و در محل ساخته شده است.

وی همچنین یادآور می شود: این نماد با وزن نیم تن و ارتفاع حدود ۳.۴ متر ابتدا در قالب قطعه های جدا از هم تولید و سپس از کارگاه، به میدان استقلال منتقل شد تا به عنوان اثری هنری در این میدان به یادگار بماند.

  گفتنی است میدان استقلال به عنوان یکی از مبادی ورودی شهر اصفهان از اهمیت ویژه ای در حوزه گردشگری برخوردار بوده و زیباسازی آن به عنوان یکی از برنامه های مهم شهرداری اصفهان در سال جاری مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر 318167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.