میدان استقلال؛ میدانی بزرگ با هفت نماد کم نظیر

نمادها همواره به عنوان شناسنامه و هویت شهرها مطرح بوده اند؛ در این میان میدان استقلال اصفهان توانسته با طراحی خاص خود همچون نصب هفت نماد بی نظیر جایگاه بالایی در کشور به خود اختصاص دهد.

به گزارش ایمنا، امروزه با عدم رعایت شهرسازی بومی، شهرهای ما دچار بحران هویت شده و هرچه می گذرد این بحران گسترده تر و عمیق تر می شود. در مباحث شهری، نمادهای شهری یا همان المان های شهری بناهای مهم از لحاظ معماری و طراحی هستند که در داخل شهر و در حیطه یک تجربه قراردادی ما بین شهروندان، معناگذاری می شوند، به نحوی که گاه حتی از خود شهر پر اهمیت تر جلوه می کنند زیرا بیانگر هویت، شخصیت و عصاره شهر در یک ساختار نمایان هستند و در خوانش شهروندان از شهر و محیط زیستی شان تاثیر مستقیم بر جای می گذارند.

تندیس ها و نمادهای نصب شده در میدان های اصلی یک شهر می تواند بیانگر بخشی از فرهنگ، نماد و یا ویژگی های آن باشد نکته ای که در سال های اخیر مورد توجه شهرها قرار گرفته و هریک تلاش می کند برای معرفی خود استفاده بهتری از این تندیس و نمادها کند .

 میدان استقلال اصفهان یکی از ابرپروژه های شهری است که در پایان مردادماه سال جاری و پس از کش و قوس های فراوان با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال تکمیل شد و با حضور مدیران شهری و استانی به بهره برداری رسید. از نکات قابل توجه این میدان دارا بودن ۷ نماد کم نظیر در ۷ ورودی آن از جمله خمینی شهر، دهنو، بزرگراه آزادگان، خیابان استقلال، خیابان امام خمینی(ره) و دانشگاه صنعتی است که هریک بیانگر خواستگاه علمی، فرهنگی و اجتماعی قسمت های مختلف شهر است به عنوان نمونه بین میدان استقلال و درب دانشگاه صنعتی اصفهان، در خیابان آزادگان، ۲۴ مناره با کاشی کاری های زیبا تزیین شده که به عنوان درایگاه علم و فناوری نام گرفته همچنین فضای سبز به  طول  ۷۰۰ مترمربع در این فضا به وجود آمده است.

نقش نمادها و سمبل‌های شهر در تقویت گردشگری شهری قابل توجه است. نماد به معنی سمبل یا نشانه است و نمادها از دیرباز شناسنامه‌های شهرها بوده است که شهری را از شهر دیگر متمایز می‌ساخت و بنابر سابقه و فرهنگ شهرها، شکل‌های گوناگونی به خود می‌گرفت. از نظر پژوهشگران شهری، نماد شهری، عنصر یا فضایی است که تداعی‌کننده خاطره‌ای مشترک برای مردم شهر باشد؛ خاطره‌ای که با بازدید از آن، گاه به شکلی ماندگار به گردشگر ناآشنا با شهر نیز منتقل می‌شود. عناصر گاه در طول تاریخ و به مرور زمان به نماد تبدیل می‌شود مانند یک بنای قدیمی یا مکان کشته شدن بسیاری در جنگ یا زلزله یا یک گونه منقرض شده گیاهی یا حیوانی. گاهی طراحان و مسئولان شهری تصمیم به ایجاد یک نماد مدرن در شهر می‌گیرند و اینجاست که ارزش‌های ساکنان شهر اهمیت پیدا می‌کند، زیرا نمادها باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که به شهرها معنی داده و سبب خوانایی آنها شود. نمادها همیشه یادآور هویت شهرها هست. نمادها در شهرها به خوبی دیده می‌شود و پیدا کردن آنها اغلب آسان است و این ویژگی از گم شدن گردشگر در خیابان‌های شهر، به خصوص در شهرهای کوچک جلوگیری می‌کند. انتخاب نماد درست در واقع زبان گویا و معرف شهر است که موجب ماندگاری شهرها در ذهن گردشگر و در زمان‌های مختلف می‌شود. گردشگران در طول بازدید خود، نماد یا نمادهای شهری را بخوبی به‌خاطر می‌سپارند، در حالی که مکان‌های دیدنی دیگر و جزئیات جذاب شهر را در کوتاه مدت از یاد می‌برند.

امروزه در توسعه گردشگری شهر سعی فراوان بر نمادسازی می‌شود. هر چه نماد مورد نظر منحصر به فرد تر بوده با ارزش‌ها و ویژگی‌های گذشته و حال آن شهر و مردمانش بیشتر تطابق داشته باشد، ماندگاری‌اش در ذهن گردشگر بیشتر و یادآوری دوباره ‌آن آسان تر می‌شود و در عین حال، میل به بازدید دوباره از آن شهر در گردشگر افزایش می‌یابد. برای گردشگران، شهرها با نمادهایشان از یکدیگر متمایز می‌شود.

به گفته مهدی جمالی نژاد سرپرست شهرداری اصفهان نیاز بود که دروازه ها و دیوارهای قدیمی شهر اسطوره ای و کهن شهر اصفهان احیا شود که خوشبختانه برای اولین بار در کشور درایگاه ورودی شهر از سمت شمال غرب ساماندهی و احیا شد.

کد خبر 318081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.