جلوه زیبایی از رنگ ها و نقوش دلنشین بر دیواره های خیابان ظهیر الاسلام

خیابانی تاریخی به نام ظهیرالاسلام وجود دارد که به منزل استاد مصورالملکی، طراح و نقاش پرآوازه اصفهانی منتهی می شود. این روزها حال و هوای این خیابان دگرگون شده و جلوه زیبایی از رنگ ها و نقوش دلنشین بر دیواره های آن، نقش بسته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری اصفهان برای زیباسازی شهر تاکنون نیز دیواره های قامت کشیده و کوتاهی را در شهر نقاشی و طراحی کرده است به گونه ای که یک نمایشگاه نقاشی را در شهر به نمایش عموم گذاشته است.

چراکه زمانی که در خیابان های شهر قدمی میزنیم می بینیم که دیواره ها نیز رنگ و لعاب شادی و جان دوباره گرفته اند و رهگذران را برای دیدن تصاویر دعوت می کند.

شهرداری اصفهان با نقاشی کردن دیواره های خیابان های مناطق ۱۵ گانه شهر سعی کرده تا سیمای شهر را جذاب و شاداب کند تا شهروندان و گردشگران خارجی با شهری متفاوت و خلاق رو به رو باشند.

اکنون نیز تمام دیواره های خیابان های مناطق ۱۵ گانه با هنر دست هنرمندان رنگارنگ شده اند و نقاشی های زیبا و اصیلی را برروی دیواره ها نیز به نمایش گذاشته اند که به یکی از خیابان ها می توان به خیابان ظهیر الاسلام که طرحی پرآوازه دارد، اشاره کرد.

در منطقه یک شهرداری اصفهان ، خیابانی تاریخی به نام ظهیرالاسلام وجود دارد که به منزل استاد مصورالملکی، طراح و نقاش پرآوازه اصفهانی منتهی می شود. این روزها حال و هوای این خیابان دگرگون شده و جلوه زیبایی از رنگ ها و نقوش دلنشین بر دیواره های آن، نقش بسته است.

وارد این خیابان که می شویم، به تماشا نشستن طرحی با چاشنی سنت به جانمان می نشیند و برای ما شهرنشینان که روزمرگی دنیای مدرن هر روز جدی تر از روز گذشته تهدیدمان می کند، سراغ گرفتن از باورهای اصیل و چشم دوختن به دیوارهایی که سیمای جذابی از هنر نگارگری را به نمایش گذاشته است، تجربه ای بدیع و پرخاطره است.

این طرح خوش رنگ و لعاب حاصل ۳ ماه کارگروهی چند استاد هنرمند است؛ با برخی از آنها به گفتگو نشسته ایم.    

رضا تهرانی، مدیر طرح خیابان ظهیر الاسلام در این خصوص می گوید: «این پروژه با ۳۳۵ متر طول و هزار و ۲۵۰ مترمربع مساحت، جزء بزرگترین پروژه نگارگری روی دیوار است».      

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه می دهد: این طرح با تکنیک آکریلیک روی بستر سیمانی پیاده شده است و گروه هنری بامداد این پروژه را با استفاده از هنر نگارگری ایرانی، با سبک و سیاق معاصر، ظرف مدت ۳ ماه به سرانجام رسانید.

تهرانی یادآور می شود: طراحی خیابان ظهیر الاسلام با اعتبار ۸۹ میلیون تومان انجام شده است.

تاکید بر طبیعت پاک

 آرزو حسینی، ایده پرداز این طرح نیز در خصوص جزییات پروژه می گوید: این طرح با محوریت «طبیعت پاک» و با به تصویر کشیدن عناصر طبیعت، منظری چشم نواز برای رهگذران ترسیم می کند.

این هنرمند نگارگر با بیان اینکه در زیباسازی خیابان ظهیرالاسلام از سطوح رنگی و خطوط محیطی به شیوه نگارگری استفاده کرده ایم، اظهار می کند: «در طرح، از حرکات گیاهی و حیوانی نیز برای پرداخت مناسب و بیان هر چه بهتر موضوع بهره گرفته شده است.        

وی تاکید می کند: هر چند در کشور، پروژه های دیگری نیز با محوریت نگارگری اجرا شده است، اما این طرح  از نظر شیوه نگاه به نگارگری و نوع پروژه، در کشور بی نظیر است.    

رضایت خاطر رهگذران

 حسینی به دلایل اجرای این پروژه در خیابان ظهیرالاسلام اشاره و خاطرنشان می کند: از یک سو، خانه استاد مصورالملکی، از هنرمندان بزرگ نگارگری در این خیابان واقع شده است و از سوی دیگر، این خیابان در یکی از محلات قدیمی و سنتی اصفهان قرار دارد.

این کارشناس هنرهای تجسمی به جزییات طرح اشاره و اظهار می کند: طیف مختلفی از رنگ های سرد و گرم مانند رنگ های سبز، بنفش، آبی و قهوه ای را در طرح به کار برده ایم و استفاده از رنگ طلایی در طرح قابل توجه است.

وی به استقبال شهروندان اصفهانی از طرح اجرا شده اشاره و تاکید می کند: نمای نزدیک طرح، در کنار فضای سبز خیابان به تناسب هر چه بهتر طرح کمک می کند به گونه ای که بسیاری از عابرین، پیش از اتمام پروژه نیز رضایت خود را از بابت جذابیت طرح ابراز می کردند.    

 گفتنی است، زیباسازی سیمای خیابان ها یکی از برنامه های اخیر سازمان زیباسازی شهر اصفهان بوده است که به تناسب نام خیابان یا قدمت و پیشینه آن، در خیابان هایی نظیر لاهور، خواجه نظام الملک، آیت الله زاهد و ظهیراسلام به اجرا درآمده است.

کد خبر 317707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.