نگاه صادرات محور کارگاه های جدید کاشی و سرامیک/صادرات سرامیک به نصف کاهش یافت

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه امروزه تولید سرامیک بیش از عرضه است و کارگاه‌های جدید تنها با نگاه صادرات می‌توانند فعالیت کنند، گفت: ضعف در شناخت بازارهای جهانی و به روز نبودن دستگاه ها موجب به نصف رسیدن صادرات سرامیک و کاشی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد مجیری امروز در نشست خبری نخستین نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی سرامیک، با اشاره به روند افزایشی تولید و مصرف کاشی و سرامیک از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ در دنیا، اظهار داشت: تولید کاشی و سرامیک در سال ۲۰۱۴ معادل ۱۲ میلیارد متر مربع بود که تولید ایران ۴۱۰ میلیون متر مربع برابر با حدود ۳ درصد تولید جهان است.

وی با تاکید بر اینکه پس از چین، برزیل، هند، اسپانیا و اندونزی، ایران ششمین تولیدکننده سرامیک در جهان است، افزود: در حال حاضر ۱۲۳ واحد تولید کاشی و سرامیک وجود دارد همچنین ۴۳ هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند و یزد با ۴۱ درصد بیشترین سهم از تولید داخل را به خود اختصاص داده که اصفهان در رده بعدی قرار دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به صادرات کاشی و سرامیک اصفهان، تاکید کرد: در سال ۹۴ حدود ۳۹ میلیون دلار از محصولات کاشی و سرامیک از استان صادر شده که این میزان در سال ۹۵ به ۲۱ میلیون دلار کاهش یافته است.

وی کاهش صادرات را عدم استفاده از فناوری‌های روز و فرسودگی تجهیزات و در نتیجه قیمت تمام شده بالا عنوان کرد و گفت: علاوه بر این ضعف در شناخت بازارهای جهانی و انتقال پول موجب شده صادرات استان به نصف کاهش یابد.

مجیری با اشاره به ضعف واحدهای تولیدی در شناخت بازارهای جهانی، بیان داشت: در رکود ساختمانی کشور، بازارهای جدید در کشورهای همسایه و شرق آفریقا و آسیای میانه بازار خوبی برای سرامیک هستند.

وی با بیان اینکه امروزه تولید سرامیک بیش از عرضه است و کارگاه‌های جدید تنها با نگاه صادرات می‌توانند فعالیت کنند، خاطرنشان کرد: دولت سال گذشته یک هزار میلیارد تومان تزریق مالی به واحدهای صنعتی انجام داد و هنوز هم ادامه دارد اما این نمی‌تواند راهگشا باشد و تنها برای کوتاه مدت حکم مُسکن را دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه از لحاظ کیفیت تولید در دنیا حرف برای گفتن داریم و این می‌تواند به تسهیل صادرات کمک کند، تصریح کرد: در کنیا کاشی اسپانیایی به قیمت ۴۷ دلار به فروش می‌رسد و کاشی ایرانی با کیفیت بالا ۱۷ دلار، که این به معنای بازاری مناسب برای صادرات است.

کد خبر 317317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.