پیدایش استخر از روم تا هالیوود/بازگشایی استخرِ داران در آستانه پاییز

فریدن - هر چند روزهای داغ تابستان سال جاری که حالا کم کم سوز سرد پائیزی را به همراه خود دارد، بدون آب تنی گذشت اما تلاش مدیران ورزشی و اجرایی شهرستان در بازگشایی استخر قابل تقدیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، شنا مهارت یا ورزش شناور ماندن و حرکت درون آب است. شنا کردن به معنی حرکت انسان یا حیوان بدون هر گونه کمک خارجی درون آب است. آموختن شنا علاوه بر تقویت جسم در مواقع اضطراری و افتادن ناگهانی درون آب زندگی انسان را نجات خواهد داد. بسیاری از حیوانات هنگام تولد و به طور غریزی، قادر به شنا کردن هستند؛ اما انسان باید شنا کردن را یاد بگیرد.

شنا؛ یک تیر با دو نشان

شنا یکی از محبوب ترین ورزش ها و در عین حال یک تفریح فرح بخش در بین اقشار مختلف مردم است. فردی که شنا می کند، نه تنها از این طریق احساس راحتی و نشاط می کند بلکه در اثر شنا کردن قابلیت های جسمانی خود را از قبیل استقامت دستگاه گردش خون و تنفس، قدرت، سرعت و انعطاف پذیری مفاصل شانه و مچ پا افزایش می دهد.

 ورزش شنا ورزشی است که از سن نوزادی تا سن کهنسالی می توان آن را انجام داد و به طور کلی ورزشی است که هیجان و اضطراب را کاهش داده، عضلات را قوی و محکم کرده و بدن را نرم و انعطاف پذیر می سازد و باعث می شود که فرد انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود کسب کند.

دلایل بسیاری وجود دارد که فرد به سوی استخر بکشاند. اول این که این ورزشی است که برای قلب بسیار مفید است. از آن جا که در این حرکات هم قسمت های بالایی و هم قسمت های پایینی بدن  در آب حرکت می کنند، می توان گفت که ماهیچه ها حتی بیشتر از دویدن کار می کنند و کالری بیشتری می سوزاند.

افراد بسیاری شنا را یکی از ورزش هایی تلقی می کنند که استرس و فشارهای عصبی را پایین می آورد. به همین دلیل با شنا کردن نه تنها فواید جسمی عاید فرد می شود، بلکه فواید روحی نیز منتج خواهد شد.

مزیت دیگری که شنا نسبت به سایر ورزش ها دارد این است که شدت کمی دارد. بنابراین برای آن ها که مشکلات مفصلی دارند یا دچار پوکی استخوان هستند نیز مفید است. باید بگویم که اگر ورزش هایی انجام می شود که روی مفصل ها شدت زیادی وارد می آید مثل تنیس یا دو، شنا می تواند برای بدن مثل مرهم عمل کند و این فشار روی مفصل ها را کاهش دهد.

شنا شادابی و نشاط به همراه می آورد و ورزش مفرحی است که تمام اندام ها را ورزیده و مقاوم می کند.

شنا در گذشته های دور جهان

شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهند که قدمت شنا و شنا کردن به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد در تمدن مصر و بعد از آن در تمدن‌های آشور و یونان و روم باستان باز می‌گردد.

 آنچه از گذشته آموزش شنا می‌دانیم بر اساس یافته‌هایی است که از «حروف تصویری» هیروگلیف مصریان به دست آورده‌ایم. یونانی‌های باستان و رومی‌ها شنا را جزء  برنامه‌های مهم آموزش نظامی خود قرار داده بودند، و مانند الفبا یکی از مواد درسی در آموزش مردان بوده‌است.

 شنا در شرق به قرن اول قبل از میلاد باز می‌گردد. ژاپن جایی است که شواهد و مدارکی از مسابقات شنا در آن وجود دارد. در قرن هفدهم به دستور رسمی حکومتی شنا به صورت اجباری در مدارس تدریس می‌شد.

مسابقات شنا برای اولین بار در اوایل ۱۸۰۰ میلادی در انگلستان توسط انجمن ملی شنا معرفی شد. در آن زمان، استخرهای سرپوشیده ساخته شد که لندن و انجمن ملی شنای انگلستان مسابقات را در آن جا برگزار می‌کردند. این وقایع انگلستان به تشکیل انجمن شنا آماتور در سال ۱۸۸۰ میلادی منجر شد.

شنا در ایران: از چال حوض تا منظریه

در حالی که به جهت موقعیت جغرافیایی ایران که در شمال و جنوب کشور به دریا متصل است و هم به جهت تأکیدات مذهبی، می‌بایستی این ورزش را مورد توجه قرار می‌دادند؛ تاریخچه شنا به عنوان یک ورزش، در ایران، بسیار کوتاه بوده و به طور کلی هم این رشته از ورزش به نسبت دیگر رشته‌ها در کشور ایران چندان پیشرفتی حاصل نکرده‌است.

در قدیم، مکان‌هایی شبیه استخر سرپوشیده در حمام‌ها می‌ساختند، به نام چال حوض. این چال حوض‌ها، که حداکثر از ۱۰ متر تجاوز نمی‌کرد، برای شنا کردن و آب بازی بود. در اطراف چال حوض‌ها، سکوهایی به ارتفاع ۲ یا ۳ متر وجود داشت که از بالای آن به درون آب می‌پریدند و عملیاتی مانند پشتک و وارو انجام می‌دادند.

روشنایی چال حوض‌ها از سوراخ کوچکی که در سقف بود، تأمین می‌شد. در این گونه آبگیرهای غیر بهداشتی، هیچ گونه مقرراتی وجود نداشت و هر کس می‌توانست قبل از استحمام یا پس از آن وارد چال حوض شود و به آب بازی و شنا که به معنای واقعی هم شنا نبود بپردازد.

 تا سال ۱۳۱۴ در سراسر ایران حتی یک استخر شنا هم نبود و فقط در اردوگاه نظامی اقدسیه تهران یک استخر برای آموزش شنا به دانشجویان دانشکده افسری ساخته بودند.

 در همین سال، استخر دیگری در باغ فردوس شمیران احداث شد که به وزارت فرهنگ تعلق داشت. نخستین استخری که برای استفاده ورزشکاران و تعلیم اصول جدید شنا به آن ها به وجود آمد،  در این سال در منظریه تهران بود که یک مربی ورزش خارجی به نام "گیبسون" بر آن نظارت می‌کرد. پایه‌های ورزش شنای نوین در ایران از همان استخر منظریه گذاشته شد.

پیدایش استخر از روم تا هالیوود

"حمام بزرگ" اولین مخزن آب عمومی در جهان باستان است که بیش از ۵ هزار سال پیش در "موهنجو - دارو" یکی از شهرهای پاکستان وجود داشته است. این مخزن حدود ۱۲ متر طول از شمال به جنوب  و ۷ متر عرض داشت و حداکثر عمق آن ۴/۲ متر بوده است. دو راه‌پله عریض نیز از شمال و جنوب مخزن به سمت کف آن ایجاد می‌کردند، در لبه پله‌ها نرده های چوبی نصب می‌کردند و در پایین پله‌ها یک فضای مسطح به اندازه عرض کل استخر می‌ساختند به طوری که مردم بتوانند از پله‌ها پایین آمده و در عرض استخر بدون این که به فضای اصلی استخر وارد شوند حرکت کنند.  مخزن آب را با آجرهای ریز کف‌بندی و برای اینکه استقامت بیشتری داشته باشد با یک لایه‌ی ضخیم از قیر طبیعی طرفین مخزن را زیرسازی کرده و لبه و دیوارهای اطراف را با گچ می‌ساختند.

 توابع خاص مذهبی آب این مخزن را پاک و مقدس می‌دانستند و طبق نظریه اکثر دانشمندان آب مخزن، به عنوان عامل تندرستی برای افراد مورد استفاده قرار گرفت.

تاریخ استخر از یونانیان باستان و رومی‌ها می‌آید. تغییرات عمده‌ای در کیفیت زندگی در این زمان رخ داده است  و ثروت فردی را افزایش داده و با این افزایش ثروت، استخر را به عنوان تجملات زندگی به خانه‌ها اضافه کرده است و در طول این مدت استخر در همه جا مورد توجه قرار گرفت و آب مهم ترین بخش زندگی روزمره گردید. علاوه بر کاربرد استخر برای حمام کردن، سلامت، مراسم مذهبی و غیره به عنوان زیبایی در طراحی داخلی در نظر گرفته شد و جزء سفارشات در منازل نیز به حساب آمد.

در سال ۳۰۵ میلادی یک استخر باور نکردنی با معماری زیبای رومی توسط رومیان که بیش از ۹۰۰ هزار فوت مربع بود، ساخته شد. این استخر برای حمام کردن استفاده شد که با روشن کردن آتش بزرگی در زیر زمین، زیر طبقه از استخر را گرم می‌کردند. از طریق ستون و دیوارها، حرارت تا بالای استخر پمپاژ می‌شد.

در آن عصر وجود استخر در جامعه، یکی از فعالیت‌های عمومی و اجتماعی محسوب شده است. امپراطوران روم و یونان استخر بزرگ خود را با ماهی‌های زنده می‌آراستند.

 در واقع، کلمه "استخر" از ریشه کلمه‌ای به معنای ماهی گرفته شده است. حدود ۸ سال قبل از میلاد اولین سبک جکوزی استخر به سفارش غایوس حامی و حافظ علم و ادب یکی از مشاوران سیاسی آگوستوس سزار طراحی شده است. این استخر ظاهرا با شکوه، با آبشارها، باغ‌های سرسبز، تراس مشرف به کتابخانه، ویلا و سایر دکور لوکس، باور نکردنی بود.  

استخرهای شنا در امریکا پس از جنگ جهانی دوم با ظهور فیلم‌های هالیوود، نماد وضعیت شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت و مردم معمولا تعطیلات و اوقات فراغت خود را در این مکان ورزشی سپری می‌کردند.  

شنا در اسلام

دین اسلام همواره به عنوان یک دین کامل و جهان شمول به تمامی زوایای یک زندگی سالم می اندیشد و همه راه های منتهی به سعادت دنیا و آخرت را برشمرده است. ارزش تندرستی را بیان می کند؛ حفظ بهداشت را لازم می داند و به ورزش و توجه به آن اهمیت داده است.

اساساً حرکت، لازمه زندگی است. حرکت، جنب وجوش، افت وخیز و جهش و پرش و دویدن، عاملی برای حفظ سلامت، پویایی، بالندگی و نشاط است. سکون، نه تنها مانع رشد است، بلکه زیان های فراوانی به بار می آورد و بیماری های جسمی و روحی فراوانی را در پی دارد.

شنا  در کنار اسب سواری، تیراندازی، کُشتی، شمشیرزنی، وزنه برداری و دومیدانی از ورزش های مورد تأیید اسلام است.

اسلام برای شنا اهمیت ویژه ای قائل بوده و برای تعلیم و تعلمش، تأکید فراوانی نموده است و آن را به عنوان بهترین سرگرمی معرفی کرده است.

ورزش شنا در ایران طبقاتی است

با وجود تاکید اسلام و طب سنتی –اسلامی  بر شنا، متاسفانه پس از سال های متمادی زیر ساخت های این ورزش مفرح در بسیاری از نقاط کشور وجود ندارد، به طوری که گاهی با مقایسه امکانات در شهرهای بزرگ تر و شهرهای کمتر توسعه یافته می توان به جرات گفت که شنا  هم طبقاتی شده است و تنها در انحصار قشرهای خاصی از جامعه است.

نبود استخر و محل استاندارد سازی شده یرای شنا، موجب شده است که همه ساله و به ویژه در فصل های گرم سال افراد بسیاری آب های آزاد و رودخانه های حاشیه شهرها را برای شنا و آب تنی انتخاب کنند که متاسفانه منجر به غرق شدن تعداد قابل توجهی از مردم شده است.

این مشکل در برخی مناطق و شهرهای کوچک شدت بیشتری می یابد و در یک کلام می توان گفت ساکنان این نقاط از یک تفریح نشاط آور و روحیه بخش محروم هستند.

از طرفی بیشترین مراکز تفریحی-آبی نیز در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ تر  که دارای امکانات خوبی نظیر استخر، سونا و جکوزی هستند احداث می شود و در مواردی هزینه های بسیار سنگینی هم برای استفاده از خدمات این مراکز دریافت می شود که از توان بسیاری از افراد جامعه به خصوص قشر ضعیف خارج است.

فریدن؛ یک استخر و تعطیلی های دنباله دار

شهرستان فریدن نیز دارای یک مجموعه استخر، سونا و جکوزی در شهر داران است است که در سال ۱۳۸ تاسیس و به بهره برداری رسید.

راه اندازی این پروژه ورزشی موجی از نشاط و سرزندگی را در بین مردم فریدن و البته شهرستان های همجوار پدید آورد و به تدریج آوازه استخر فجر داران، امکانات و فضای مفرح آن نقل محافل شد.

با این وجود، مشکلاتی نظیر تعطیلی های گاه به گاه، اختلافات موجود در بخش اداره خصوصی استخر، تعمیرات، اخطارهای بهداشتی و خلاء موجود در بخش مدیریت ورزش شهرستان منجر به توقف کار استخر در بازه های زمانی نسبتا طولانی  شد و این کار به دفعات اتفاق افتاد.

در همین راستا در مرداد ماه سال جاری، فرماندار فریدن طی نامهای مراتب اعتراض خود را به تعطیلی چندین ماهه استخرِ داران به مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان اعلام کرد.

در این نامه کمال رضایت با اشاره به تعمیر و تجهیز استخر سرپوشیده شهر داران و نظر به پیگیری شهروندان، به خصوص مطالبهگری قشر جوان و ورزشکار در رابطه با بازگشایی مجدد آن تأکید کرده و خواستار اقدامات لازم از طرف آن اداره کل برای بازگشایی این استخر شد.

فرماندار فریدن همچنین در این نامه به قرار گرفتن در فصل گرما و عطش علاقهمندان شنا به ورزشها و محیطهای آبی  اشاره کرده بود و از اداره کل ورزش و جوانان استان درخواست نمود با هدف استفاده بهینه از اموال بیتالمال و امکانات عمومی و در راستای افزایش شور و نشاط اجتماعی، ازسرگیری فعالیت این مکان ورزشی را در دستور کار قرار دهد.

بازگشایی استخر داران پس از وقفه ۶ ماهه

با استمرار تعطیلی استخر و پس از آن که تقریبا همه مردم از بازگشایی آن در مدت باقی مانده از تابستان نا امید شده بودند؛ مهدی نجاری رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فریدن به تازگی از بازگشایی تنها استخر این شهرستان پس از ۶ ماه خبر داده است.

وی ضمن عذرخواهی از مردم شهرستان فریدن در رابطه با طولانی شدن زمان بازگشایی این استخر، ابراز داشت: با همکاری مجموعه شهرستان و با هماهنگی واحد فنی و مهندسی، مشکلات در حوزه بهداشتی رفع شد و این استخر در هفته دولت به روی علاقه مندان به ورزش شنا بازگشایی خواهد شد.

نجاری افزود:  استخر داران در زمان سرپرست قبلی اداره ورزش و جوانان شهرستان فریدن، در اسفند ماه سال ۹۵ به دلیل آنچه عدم وجود استانداردهای لازم از سوی بازرسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان عنوان‌ شده بود، تعطیل شده بود.

وی ادامه داد:  پس از تعطیل شدن و با شروع  مدیریت جدید در اداره ورزش و جوانان فریدن، این موضوع در اولویت قرار گرفت و پس از تلاش‌های بسیار با هزینه‌ای بالغ‌ بر ۹۰۰ میلیون ریال مجموعه استخر تعمیر و تمامی استانداردهای لازم در این مجموعه برای سلامت علاقه مندان تأمین شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فریدن با بیان این که امیدواریم تغییرات ایجادشده موجب رضایت ورزشکاران و عموم مردم  شهرستان واقع شود، اظهار داشت:  استخر همه‌ روزه از ساعت ۱۸ الی ۲۲:۳۰ میزبان آقایان خواهد بود و روزهای یکشنبه و سه‌شنبه؛ ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۷ و روزهای پنجشنبه، ساعت ۹:۳۰ الی ۱۲ به بانوان اختصاص یافته است.

پیگیری برای تکمیل استخرهای شنا

اکبر ترکی نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت نیز در این خصوص با بیان این که پیگیر مشکلات موجود در بخش ورزش ۴ شهرستان هستیم، افزود:  امیدواریم رایزنی ها برای  تکمیل و بهره برداری پروژه های نیمه کاره  مانند استخرها و سالن های ورزشی به نتایج خوبی برسد.

وی ادامه داد: تکمیل سالن ورزشی روستاهای گشنیزجان، علی عرب، مشهد کاوه  و اورگان، استخر چادگان و سایر زمین های ورزشی با مشارکت بخش خصوصی تا پایان امسال به پایان می رسد.

وی هم چنین از پیگیری برای تخصیص اعتبار جهت کمک به پروژه استخر بوئین میاندشت خبر داد.

لزوم توجه به مطالبات علاقه مندان شنا

استخر فجر داران در حال حاضر تنها استخر قابل استفاده در شهرستان های همجوار فریدن است، بنابراین خیل عظیمی از علاقه مندان شنا در شهرستان های چادگان و بوئین میاندشت برای استفاده از خدمات این مجموعه ناگزیر به طی مسافت نسبتا طولانی و صرف هزینه های اضافی هستند.

اهمیت این مسئله با نزدیک شدن به فصول سرد سال، کوتاه شدن روزها  و کاهش محدوده زمانی برای دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر می شود، بنابراین به نظر می رسد ورود جدی مسئولان منطقه ای و استانی برای تسریع در ساخت و تکمیل استخرهای شهرستان های همجوار فریدن نیز ضروری  است.

نقش زیرساخت های ورزشی در نشاط اجتماعی

هر چند روزهای داغ تابستان سال جاری که حالا کم کم سوز سرد پائیزی را به همراه خود دارد، بدون آب تنی گذشت و زمان طلایی بهار و تابستان سال جاری برای حداکثر بهره برداری از ظرفیت استخر فجر داران سوخت؛ اما تلاش مدیران ورزشی و اجرایی شهرستان در بازگشایی استخر و رفع موانع فعالیت آن قابل تقدیر و ستایش است، ضمن آن که برنامه ریزی و اتخاذ  تمهیدات لازم برای سیستم گرمایشی استخر و مصارف برق و گاز آن نیز نکته مهمی است.

اهمیت استخر در شهرستان فریدن، آن جا برجسته می شود که بدانیم این مجموعه سهم قابل توجهی در پر کردن  خلاء بزرگی به نام " نشاط و تفریح " در این شهرستان است. مسئله ای که نقش فوق العاده ای در ایجاد یک جامعه پویا، سالم و اثر گذار خواهد داشت.

هم چنین وجود استخر بستر بسیار مساعدی برای درآمد زایی و اشتغال محسوب می شود.

بنابراین مراقبت دائمی و اهتمام جدی مسئولان، فعالان بخش خصوصی و متولیان فرهنگی- ورزشی شهرستان و در نهایت مردم از این سرمایه به ظاهر بی اهمیت ضروری به نظر می رسد.

گزارش از فاطمه زمانی

کد خبر 317116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.