شهرضا از مهمترین قطب های تولید محصولات گلخانه ای استان

شهرضا – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: شهرضا با برخورداری از ۸۰ هکتار کشت گلخانه‌ای، از مهمترین قطبهای تولید این محصولات در ایتان اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، تشدید بحران ناشی از خشکسالی، کارشناسان را به فکر طراحی سیستمی برای مقابله با این وضعیت انداخت، ایجاد مزرعه‌ای در مقیاس کوچک با امکاناتی بیشتر و بهتر و فرایند نظارتی مطمئن‌تر برای مزرعه‌دار و مهندس ناظر، از مزایای سیستم گلخانه‌ای بود که برای جبران وضعیت وخیم ناشی از خشکسالی طراحی شد.

قدرت الله مهدیان – کارشناس زراعت در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنون کرد: افزایش تولید در واحد سطح، تولید بیش از یک محصول در سال،  افزایش کیفیت محصول تولیدی، صرفه جویی در مصرف آب و استفاده از اراضی غیر قابل کشت با سیستم هیدرو پونیک از جمله مزایای کشت گلخانه‌ای است.

وی تصریح کرد: البته در کنار این موارد هزینه اولیه زیاد که قسمت عظیم این هزینه صرف احداث گلخانه می شود از جمله معایت این سیستم است که البته در صورت سودمند بودن محصول تولیدی این هزینه حداکثر در ۳ سال برگشت داده می شود .

این کارشناس زراعت ادامه داد: تولید محصول در محلی که در آن محصول تولید نمی شود، تولید در زمانی که کشت محصول در هوای آزاد غیر ممکن است و تعیین زمان های مختلف سال از نظر میزان فروش محصول تولیدی، زمان کسادی و اشباع بازار، و زمان خلاء و نیاز شدید بازاز از جمله اهداف ایجاد و توسعه کشتهای گلخانه‌ای است.

شهرستان شهرضا، با تولید سالیانه مقادیر زیادی از محصولات گلخانه‌ای، به عنوان یکی از قطب‌های تولید از محصولات در استان اصفهان مطرح است.

عبدالرضا تاکی – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا در مراسم افتتاح یکی از بزرگترین مراکز تولید کشت گلخانه‌ای استان اصفهان در این شهرستان، عنوان کرد: توسعه گلخانه‌ها به سه دلیل عهده مصرف کم آب، راندمان تولید بالا و اشتغالزایی زیاد در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در شهرستان شهرضا وجود دارد و این شهرستان از این نظر یکی از مهمترین قطبهای تولید اینگونه محصولات در استان اصفهان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا بیان کرد: گلخانه‌داران در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستند که از جمله آنها نرخ بالای سود تسهیلات بانگی تا سقف ۱۸ درصد است که باتوجه به شرایط کشاورزی، اصلاً توجیه اقتصادی مناسبی ندارد.

تاکی اضافه کرد: در حال حاضر مبالغ زیادی به عنوان احداث سازه از کشاورزان گلخانه‌دار اخذ می‌شود که باید کاهش یابد زیرا سازه گلخانه‌ای با سایر سازه‌ها تفاوت دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: پروژه تولید سبزی و صیفی «منصور جهانبانی» به عنوان یکی از بزرگترین انواع این طرح در استان اصفهان در هفته دولت امسال به بهره برداری می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا ادامه داد: این گلخانه در مساحتی به متراژ ۱۵۵۰۰ ایجاد شده و زمینه اشغال مستقیم برای ۱۸ نفر و امکان بهره مندی برای ۲۱ خانوار را فراهم کرده است.

تاکی اظهار کرد: برای ایجاد این مجموعه گلخانه‌ای مجموعه ۱۳۹۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری انجام شده که از این میزان ۹۹۰۰ میلیون ریال از محل تسهیلات بانکی و ۴۰۰۰ میلیون ریال از محل آورده شخصی سرمایه گذار تأمین شده است.

وی در بخ دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: در هفته دولت امسال، ۳۵ پروژه جهادکشاورزی با سرمایه گذاری ۱۱۱ هزار و ۴ میلیارد ریال در شهرستان افتتاح می‌شود که زمینه اشتغال ۸۱ نفر و بهره مندی ۶۲۴ خانوار را فراهم کرده است.

کد خبر 317034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.