ایفای نقش جدی داروسازان در تولید، اشتغال و اقتصاد میهن

پنجم شهریور، روز بزرگداشت زکریای رازی، پزشک، فیلسوف و شیمیدان ایرانی که آثار ماندگاری در زمینه پزشکی و شیمی و فلسفه نوشته است. به پاس زحمات و کشفیات این حکیم و شیمیدان بزرگ ایرانی در عرصه داروسازی، روز بزرگداشت وی، روز داروسازی نام نهاده شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، محمدبن زکریای رازی طبیبی حاذق و پزشکی عالی‌قدر بود که در زمان خود شهرت به‌ سزایی داشت. رازی از زمره پزشکانی است که بعضی از عقاید وی مخصوصا در درمان بیماران با مایعات و غذا در درمان طب امروزی نیز به‌کار می‌رود. همچنین ابن‌سینا، رازی را در طب بسیار عالی‌مقام می‌داند و می‌توان گفت برای تألیف قانون از الحاوی رازی استفاده فراوان کرده است.

پنجم شهریور در ایران  به عنوان روز داروساز در نظر گرفته شده است که مصادف با زادروز محمد زکریای رازی است. در واقع کشف‌های بسیار به رازی نسبت داده می‌شود که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی گمان یکی از شاخه های بسیار مهم دانش پزشکی زمان ما دانش دارو شناسی و دارو سازی است، که مهارت روزمره را مطلبد و دانش داروشناسی از نیاز های اولیه است و هیچ کدام از دست اندر کاران رشته های پزشکی از این دانش بی نیاز نیستند پزشک، داروساز،دندانپزشک، پرستار، ماما و دیگر وابستگان این رشته اگر دارو شناس نباشند در کار خود موفق نخواهند بود

رازی از اولین افرادی است که بر نقش خوراک در تندرستی و درمان پافشاری بسیار دارد. وی کتابی درباره تغذیه به نام "منافع‌الاغذیه و مضارها"  دارد که یک دوره کامل بهداشت خوراک است و در آن از خواص گندم و سایر حبوبات و خواص و ضررهای انواع آب ها، گوشت‌های تازه و خشک و ماهی ها و… سخن گفته است و فصلی در مورد علل اشتها و هضم غذا، ورزش و غذاهای گوارا و پرهیزهای غذایی و مسمومیت‌ها دارد.

پیشرفت داروسازی در ایران و تحولات آن

در سال ۱۲۲۹ شمسی به منظور پیشرفت علوم به همّت امیرکبیر دارالفنون تأسیس شدو در قسمت پزشکیبا کمک معلم داروساز ایتالیائی در سال ۱۲۹۷ کلاس طب جدا شد و مدرسه عالی طب نام گرفت و مدرسه دواسازی تاسیس شد. اولین داروخانه با داروهای گیاهی در سال ۱۲۲۷ شمسی در مریض خانه دولتی که توسط امیرکبیر تأسیس شد. از نخستین ایرانیانی که داروخانه تاسیس کردند آقای دکتر هوشنگ نظامی بودند که داروخانه نظامی را در خیابان چراغ برق افتتاح کردند.

امروز نیز پس از گذشت ۱۲ قرن از درخشش طب و داروسازی در جهان اسلام، درحالی جایگاه داروسازی و پایه گذار آن رازی بزرگ را گرامی می‌داریم که پژوهشگران کشورمان در عرصه علوم دارویی همگام با تولید بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز و کسب رتبه برتردر میان ۲۲ کشور منطقه مدیترانه شرقی از نظر دسترسی مردم به دارو و کنترل عوارض دارویی موفق شده‌اند تولید علم و ارایه مقالات بین المللی خود را افزایش دهند. داروسازی در ایران امروز نه تنها علمی با جنبه‌های پایه و کاربردی است که در خانواده علوم پزشکی از جایگاهی ممتاز برخوردار است بلکه به نوعی الگویی کارا و نوین در ارتباط میان دانشگاه و صنعت است که توفیق یافته علم را به عرصه ‌عمل برده و با شناخت جامعی از توانمندی‌ها و ضرورت‌های مورد توجه جامعه، آنچه را مردم نیاز دارند با خلاقیتی قابل تقدیر تولید و عرضه کند.

اسراف در مصرف دارو مضر است

رازی اسراف در دارو را بسیار مضر می‌داند، وی معتقد بوده‌ است تا ممکن است باید مداوا با غذا و در غیر این‌صورت با داروی منفرد و ساده و در غیر این صورت با داروی مرکب به عمل آید. رازی می‌گوید:" هرگاه طبیب موفق شود بیماری‌ها را با غذا درمان کند، به سعادت رسیده‌است." وی بسیاری از داروها را روی حیوانات امتحان کرده، اثرات آن‌ها را ثبت و تشریح کرده و سپس برای بیماران تجویز ‌کرده‌است.

ایفای نقش جدی داروسازان در تولید، اشتغال و اقتصاد میهن
وزیر بهداشت در پیامی ضمن گرامیداشت روز داروساز ، داروسازان کشور را به عنوان رکنی اساسی در حوزه سلامت و پیام آوران سلامتی عنوان کرد که با علم و دانش خود بر زخم های مردم مرهم می گذارند و نقشی جدی در تولید، اشتغال و اقتصاد میهن ایفا می‌کنند.
متن کامل پیام دکتر هاشمی که آن را با عنوان " روزی برای پاسداشت پیام آوران سلامتی" در صفحه شخصی خود منتشر کرده به شرح زیر است:

پنجم شهریور نه فقط روز بزرگداشت محمدبن زکریای رازی، شیمیدان بزرگ ایرانی، که روزی است برای ارج نهادن به زحمات تلاشگران عرصه تحقیق و پژوهش و همه آنهایی که دانش و تجربه و عمر خویش را وقف خدمت به مردم کرده و می‌کنند.

و چه فرصت نیکویی است این روز، برای گرامیداشت مقام داروسازان عزیز کشور که نه تنها به عنوان رکنی اساسی در حوزه سلامت و پیام آوران سلامتی، با علم و دانش خود بر زخم های مردم مرهم می گذارند، بلکه نقشی جدی در تولید، اشتغال و اقتصاد میهن ایفا می‌کنند.

این روز را به تمامی همکاران داروسازم تبریک می‌گویم و امیدوارم با توکل به پروردگار متعال، توجه بیشتر به حوزه‌های مختلف دانش و همت و کوششی فزون‌تر، بتوانند داروسازی کشور را بیش از پیش رونق داده و آوازه این حرفه را به خارج ازمرزهای میهن گسترش دهند.

کد خبر 316900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.