مرمت حصار ساسانی شهر کوهپایه همزمان با هفته دولت آغاز می شود

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از آغاز مرمت حصار ساسانی شهر کوهپایه در محور تاریخی شرق اصفهان همزمان با هفته دولت خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ فریدون اله یاری با اعلام این مطلب افزود: همزمان با هفته دولت، کار مرمت این حصار تاریخی که از جمله با ارزش ترین بناهای باقیمانده محور تاریخی شرق اصفهان از دوران پیش از اسلام است آغاز شد.

او افزود: این دیواره که تماما از خشت خام تشکیل شده بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی متعلق به دوران ساسانیان است که متاسفانه در طول ادوار گذشته بخشهایی از آن به طور کامل ویران شده و بخشهای باقیمانده نیز بر اثر نفوذ تدریجی آب و سایر عوامل طبیعی نیاز به مرمت اساسی داشته است.

در همین رابطه حمید محمد نژاد، ناظر طرحهای مرمتی محور تاریخی شرق اصفهان نیز عنوان کرد: از این حصار تاریخی حدود یک کیلومتر باقی مانده که مرمت آن با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال همزمان با هفته دولت آغاز شده است.

او تاکید کرد: با توجه به آسیب های شدیدی که این دیوار در طی سالهای گذشته متحمل شده، هم اینک کار مرمت پیوندی آن با سنگ و اندود گل در راستای مرمت برج ها و کنگره های دیوار آغاز شده و سپس در مرحله بعدی تمامی این حصار یک کیلومتری به طور کامل مرمت می شود.

شهر تاریخی کوهپایه یکی از کهن ترین مراکز تمدنی محور شرق اصفهان است. وجود روستاها و مناطق تاریخی با نامهایی همچون اسپارت و فارفان و همچنین وجود یک آتشکده تاریخی در این محور و حصار تاریخی شهر کوهپایه نشان از قدمت تاریخی این محور در دوران بیش از اسلام و سپس دوران اسلامی دارد./

کد خبر 316849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.