افزایش شیوع بیماری‌های قلبی-عروقی در ایران/تغذیه سالم،راه پیشگیری از بیماری قلبی-عروقی است

با توجه به اینکه عوامل متعددی از جمله فشار خون، چربی، دیابت، ورزش و غیره در کنترل خطر بیماری قلبی عروقی مؤثر هستند، پیشگیری از بیماری های قلبی کار چندان دشواری نیست.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، بی شک درحال حاضر بیماری های غیرواگیر به دلیل تراکم جمعیت در مناطق شهری، تغییر سبک، شیوه زندگی و گرایش افراد به عادت های نامناسب غذایی افزایش یافته است.

همچنین کارشناسان بر این باورند که مهمترین دلایل این امر ابتلا به فشار خون بالا، کلسترول بالا و افزایش وزن، عدم فعالیت فیزیکی مناسب، روابط جنسی غیر ایمن و مصرف داروهای غیرمجاز است.

یکی از متخصصان قلب و عروق در اصفهان با تاکید بر اینکه شیوع بیماری های قلبی و عروقی در کشور رو به افزایش است، می گوید: بسیاری از بیماری های مرتبط با قلب و عروق ژنتیکی هستند، حتی چربی بالا وابتلا به دیابت به دلیل ژنتیک ایجاد می شوند.

دکتر علی پور مقدس اظهار می کند: عدم پیاده روی و کنترل نکردن ریز فاکتورهای قلب و عروق باعث تشدید بیماری های قلبی می شود.

وی تصریح می کند: در ۳۰ سال گذشته کشورهای اروپایی پی بردند که بیماری های قلبی و عروقی رو به افزایش است، آنها با انجام تحقیقات دریافتند که نحوه اشتباه زندگی آنها باعث شیوع بیماری های قلبی شده است، از این رو برنامه جدی گذاشتند تا فردی که قرار است به زندگی خود ادامه دهد، کنترل بیماری را داشته باشد، راهکارهای لازم را آموزش دادند و البته افراد بیمار هم این راهکارها را عمل کردند تا جایی که به عنوان مثال کشور فنلاند افت بیماری های قلبی و عروقی را تجربه کرد.

اکثر بیماران قلبی سیگاری هستند

متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه متأسفانه اکثر بیماران قلبی سیگاری هستند، می افزاید: یک سکته قلبی عضله قلب که عامل اصلی حیات بدن است را ضعیف می کند و سلامتی افراد را به خطر می اندازد.

وی با ابراز تأسف از اینکه در کشورمان هر روز به دلیل عدم توجه به نکات پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی افراد کارآمدی را از دست می دهیم، می گوید: امروزه بیماری های قلبی و عروقی، حوادث و سرطان ها، مهمترین دلایل مرگ و میر به شمار می روند.

دکتر پورمقدس یادآور می شود: بیماری‌های قلبی عروقی شکل های مختلفی همچون فشارخون‌بالا، بیماری‌ تصلب‌ شرایین (آترواسکلروز) ‌کرونری و سکته قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، آترواسکلروز و سایر عروق همانند اندام ها، احشا و غیره دارند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل بار سنگینی که این بیماری‌ها از لحاظ اقتصادی و سلامت بر جامعه وارد می‌کنند، تصریح می کند: در طول سال های اخیر وزارت بهداشت جهانی مطالعات وسیعی انجام داده و مهمترین عامل های خطر که باعث افزایش احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی-‌عروقی می شود را مشخص کرده است.

این پزشک معتقد است که آگاهی از این عامل های خطر و چگونگی کنترل آنها این فرصت را به وجود می آورد که بتوان از ایجاد  بیماری ها پیشگیری کرد.

بررسی، تشخیص و کنترل زودرس عامل های خطر ضروری است

بسیار پر واضح است که بیماری‌های قلبی-عروقی تهدیدی عمده برای جوامع مترقی انسانی، کشورمان به ویژه استان خوزستان به شمار می رود اما خوشبختانه اغلب می‌توان با یکسری از  تغییرات مثبتی در شیوه زندگی، از ایجاد و یا بدترشدن این بیماری‌ها پیشگیری کرد و حتی پس از ایجاد می توان میزان عارضه و  مرگ و میر ناشی از آنها را به شکل قابل توجهی کاهش داد.

دکتر پورمقدس این تغییرات پیشگیرانه را شامل: تغذیه ‌سالم، افزایش‌ فعالیت‌ بدنی، قطع عادات زیان آور همچون استعمال ‌دخانیات سیگار، قلیان، مصرف الکل و غیره عنوان می کند و ادامه می دهد: بیماری‌های قلبی-‌عروقی به آهستگی ایجاد شده و در مراحل اولیه اغلب علامتی ندارند.

وی می گوید: عواملی همچون کلسترول و فشارخون بالا ممکن است از کودکی وجود داشته یا در جوانی آغاز شده و برای چندین دهه تشخیص داده نشوند، بنابراین بهترین راهکار، بررسی، تشخیص و کنترل زودرس عامل های خطر و پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی است.

متخصص قلب و عروق خاطرنشان می کند: ایجاد تغییرات سالم در شیوه زندگی مطابق با رهنمودهایی که از چندین دهه تحقیقات بدست آمده‌ است نه تنها باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌-عروقی می‌شوند بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی همچون  سرطان و دیابت را نیز کاهش می‌دهند.

وی به برخی از عامل های ‌خطر بیماری‌های قلبی‌ عروقی اشاره کرده و اظهار می کند: برخی از این عامل ها قابل اصلاح و کنترل هستند، در حالی که سایر عامل‌ های خطر تحت کنترل نیستند.

دکتر پورمقدس تصریح می کند: برخی از عامل های خطرممکن است در طول زندگی دچار تغییر شوند؛ البته داشتن یک یا چند عامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی به این مفهوم نیست که فرد حتما مبتلا به بیماری‌های قلبی، ‌ عروقی شده یا در اثرآنها می‌میرد.

وی اضافه می کند: هر چه تعداد این عامل های خطر بیشتر باشد، فرد به احتمال بیشتری به بیماری قلبی-عروقی مبتلا خواهد شد و بلعکس نبود عامل خطر دلیل عدم ابتلا به بیماری‌های قلبی‌-عروقی نیست وفقط احتمال را کم می کند.

زنان پیش از یائسگی در مقابل بیماری‌های قلبی‌ وعروقی محافظت می‌شوند

این پزشک متخصص قلب و عروق با تاکید براینکه زنان با سن ۶۰-۵۵سالگی در معرض خطرکمتری از مردان هستند، افزود: زنان پیش از یائسگی به دلیل وجود هورمون‌های جنسی خود در مقابل بیماری‌های قلبی‌عروقی محافظت می‌شوند.

وی تصریح کرد: با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی افزایش می‌یابد که مردان نسبت به زنان در سنین پایین‌تری دچار حملات قلبی می‌شوند.

به گفته پژوهشگران، ژنتیک، قومیت و نژاد هم در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی نقش مهمی دارند به طوری که افراد با پوست تیره به دلیل فشارخون بالاتر نسبت به افراد سفید پوست در معرض خطر بیشتری هستند.

متخصص قلب و عروق معتقد است: افزایش سطح کلسترول خون ژنتیکی به طورمستقیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد.

این پزشک عامل های خطری که قابل کنترل، اصلاح و یا  درمان هستند را شامل کلسترول خون بالا، فشارخون‌بالا (هیپرتانسیون)، دیابت، پاسخ غیر طبیعی به انسولین افزایش وزن و چاقی، نحوه توزیع چربی در بدن(چاقی شکمی)، الکل و رژیم غذایی نادرست  عنوان کرده و اظهارمی کند: برخی داروها همچون قرص‌های ضدبارداری و برخی داروهای هورمونی، کمبود آنتی اکسیدان ها، غیر عادی شدن فاکتورهای انعقاد خون و افزایش هموسیستئین در خون نیز  ممکن است باعث افزایش ایجاد بیماری های قلبی عروقی شوند.

به گفته دکتر پورمقدس، چاقی و افزایش وزن بدن در ایجاد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی مستقل از سایر عامل های خطر دیگر نقش ایفا می کنند.

وی تاکید می کند: چاقی علاوه بر افزایش فشارخون باعث افزایش بارکاری قلب نیز می‌شود و اثرات زیان آوری هم بر روی کلسترول دارد و اترواسکلروز را تشدید می کند که این امر هم  در ایجاد بیماری دیابت(بیماری قند خون) نیز دخالت دارد.

متخصص قلب و عروق تاکیدذ می کند: حداقل ۳۰دقیقه فعالیت متوسط در اغلب روزهای هفته (حداقل ۵روز) یا هر روز به سلامت قلب کمک کرده همچنین می‌ تواند احتمال بیماری‌های قلبی و سکته ی قلبی همچین خطر سرطان روده ی بزرگ، فشارخون بالا، دیابت و غیره را نیز کاهش دهد.

 وی در پایان با بیان اینکه دیابت می تواند باعث افزایش بیماری های قلبی عروقی شود، می گوید: حتی با وجود کنتر قند خون، دیابت شانس بیماری قلبی را افزایش می دهد اما در صورت عدم کنترل این خطر به مراتب بالاتر خواهد رفت.

کد خبر 316586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.