۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
تربیع اول ماه را رصد کنید

ماه، بیست‌وپنجم خرداد وارد فاز ربع اول می‌‏شود و تقریبا نیمه‌روشن به نظر می‌رسد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه امروز _جمعه، بیست‌وپنجم خرداد_ در فاز ربع اول قرار می‌گیرد، در آسمان غروب پدیدار می‏‌شود و نیمه شب نیز غروب می‌کند، این پدیده از اصفهان از ساعت ۱۱:۵۴ تا ۰۰:۲۱ قابل رصد است، ماه در این زمان از چرخه ماهانه تقریباً نیمه‌روشن به نظر می‌رسد؛ ماه هر چهار هفته یک‌بار به دور زمین می‌چرخد و باعث می‏‌شود فازهای آن از ماه جدید، ربع اول، ماه کامل و ربع آخر هر ۲۹.۵ روز یک بار تغییر کند.

در روزهای آینده، ماه هر روز دیرتر غروب می‌کند و بیشتر ساعات شب قابل مشاهده است، تا زمانی که ماه به فاز کامل برسد، بیشتر ساعات شب قابل مشاهده است، حوالی غروب طلوع می‌کند و حوالی سحر نیز غروب می‌کند.

ماه در اوج زمینی

ماه امروز _جمعه بیست‌وپنجم خرداد_ به دورترین نقطه در امتداد مدار خود به زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد؛ فاصله ماه از زمین متفاوت است، زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست، کمی بیضی شکل است و یک مسیر بیضوی را طی می‌کند؛ همان‌طور که ماه هر ۲۹.۵ روز یک‌بار این مسیر بیضی شکل را به دور زمین طی می‌کند. فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند.

اندازه زاویه‌ای ماه نیز با همان فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است و روشنایی آن نیز تغییر می‌کند، البته تشخیص این اتفاق در عمل دشوار است زیرا فازهای آن نیز هم‌زمان در حال تغییر است.

سیاره عطارد در اتصال خورشیدی

سیاره عطارد امروز _جمعه بیست‌وپنجم خرداد_ از نزدیکی خورشید در آسمان عبور خواهد کرد، این سیاره در نزدیک‌ترین فاصله از زاویه صفر درجه و ۵۶ دقیقه‌ای خورشید عبور می‌کند و در حالی که در تابش خیره‌کننده خورشید محو می‌شود، برای چندین هفته کاملاً غیرقابل مشاهده خواهد بود.

تقریباً در همان زمان، سیاره عطارد در اوج زمینی نیز قرار می‌گیرد، زیرا دقیقاً در مقابل زمین در منظومه شمسی واقع می‌‏شود، به طوری که از فاصله ۱.۳۲ واحد نجومی از زمین حرکت می‌کند.

کد خبر 763030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.