۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
امام جواد(ع)تجسم علم الهی و مظهر جود و بخشش/لزوم تبیین سبک زندگی امام جواد(ع)برای نسل جوان

لنجان_رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان گفت: رمز موفقیت جوانان در تبعیت از دستورات الهی و حرکت در مسیر ولایت است و جوانان با الگو قرار دادن راه و روش امامان(ع) همچون جوادالائمه (ع) می‌توانند زندگی خود را در مسیر سعادت و خوشبختی قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، تبیین سیره معصومان (ع) برای پیروان آن‌ها به‌ویژه شیعیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و همواره بر شناخت و پیروی از آن اهتمام داشته‌اند. ارائه و شناساندن روش و سبک زندگی اهل‌بیت(ع) به جامعه و پیروان آن‌ها علاوه بر سیراب کردن روان تشنه مشتاقانِ سبک زندگی و سیره معصومان(ع) می‌تواند در دنیای امروز راهگشای بسیاری از مشکلات بوده و در دفع و رفع ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی به‌کار آید.   از طرفی شناخت ادوار زندگانی معصومان(ع) و شرایط حاکم بر آن برای درک رفتار آنان و فهم چگونگیِ رفتار آن بزرگواران با حاکمیت و شرایط عصرشان ضروری است. در واقع تبیین مناسب و فهم بهتر سیره آنان نیازمند بسترشناسی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.اما از میان دوران پرفرازونشیب تشیع به‌ویژه عصر حضور ائمه(ع) زمان امامت حضرت امام جواد(ع) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه دوران امام جواد(ع) دورانی بود، که علی‌رغم کوتاهی و محدودیت‌های فراوانی که حکومت عباسیان برای این امام همام به‌وجود ‌آورده بود، نمود ویژه‌ای در تاریخ تشیع داشته و به دلیل اقدامات آن امام همام از نقاط برجسته عصر حضور به‌شمار می‌رود.

حجت الاسلام داود صائبی با اشاره به سالروز شهادت حضرت امام جواد(ع) اظهار کرد: امروز بیش از هر زمانی دنیا نیازمند معرفی الگوهایی است تا با تأسی به منش آنها در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، جامعه خود را بسازند و بدون شک دنیا اگر با این الگوها آشنا شوند از آنها تبعیت و پیروی خواهند کرد.

وی افزود: امام جواد(ع) از جمله امامانی هستند که کمتر به سیره تربیتی و اخلاقی ایشان توجه شده، لذا باید در تبیین معارف و ابعاد مختلف شخصیتی ایشان تلاش شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان تصریح کرد: امام نهم شیعیان حضرت جواد(ع) در سال ۱۹۵هجری در مدینه متولد شدند و هنگام شهادت پدر تنها ۸ سال داشتند و پس از شهادت جانگداز حضرت رضا(ع) در اواخر ماه صفر سال ۲۰۳ مقام امامت به فرزندشان امام جواد الائمه(ع) انتقال یافت.

وی ادامه داد: مأمون خلیفه عباسی که همچون سایر خلفای بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم و گسترش فضایل آن‌ها در بین مردم هراس داشت، سعی کرد ابن الرضا(ع) را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد.

صائبی اضافه کرد: از روش‌هایی که مأمون در مورد حضرت رضا(ع) به کار می‌بست، تشکیل مجالس بحث و مناظره بود، مأمون و بعد معتصم عباسی می‌خواستند از این راه به گمان باطل خود امام(ع) را در تنگنا قرار دهند آنان در مورد حضرت جواد(ع) نیز چنین روشی را به کار بستند، به خصوص که در آغاز امامت هنوز سنی از عمر امام جواد(ع) نگذشته بود.

وی عنوان کرد: و این مسئله در حالی بود که که مأمون نمی‌دانست که مقام ولایت و امامت که موهبت الهی است و بستگی به کمی و زیادی سال‌های عمر ندارد لذا باید توجه داشت حضرت امام جواد(ع) در دوره‌ای که فرقه‌های مختلف اسلامی و غیر اسلامی در میدان رشد و نمو یافته بودند و دانشمندان بزرگی در این دوران، زندگی می‌کردند و علوم و فنون سایر ملت‌ها پیشرفت نموده و کتاب‌های زیادی به زبان عربی ترجمه و در دسترس قرار گرفته بود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان بیان کرد: امام جواد(ع) با کمی سن وارد بحث‌های علمی شدند و با سرمایه خدایی امامت که از سرچشمه ولایت مطلقه و الهام ربانی مایه گرفته بود، احکام اسلامی را مانند پدران و اجداد بزرگوارش گسترش دادند و به تعلیم و ارشاد پرداخت و به مسائل بسیاری پاسخ گفتند.

وی خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) حدود ۱۷ سال مسئولیت ارشاد و رهبری معنوی جامعه اسلامی را به عنوان امام شیعیان برعهده داشتند که حدود ۱۵ سال از امامت ایشان همزمان با خلافت مأمون و دو سال دیگر نیز مقارن با حکومت معتصم بود.

صائبی با بیان اینکه امام جواد(ع) نخستین امامی است که در سنین کودکی به امامت رسید، اذعان کرد: در دوران امامت امام رضا(ع) برای مردم و همچنین بسیاری از علما این سئوال ایجاد شد که چه کسی پس از امام رضا(ع) امامت جامعه اسلامی را بر عهده دارد که علی بن موسی رضا(ع) به امام جواد(ع) که پسر بچه‌ای ۴ ساله بودند اشاره کردند و آن حضرت را به عنوان جانشین و امام پس از خود معرفی کردند.

وی یادآور شد: پس از اینکه امام رضا(ع) فرزند خردسال خود را به عنوان امام پس از خود معرفی کردند بسیاری از افراد متعجب شدند که چگونه می‌شود در شخصی در سنین کودکی به امامت برسد که امام رضا(ع) فرمودند که فرزند من در دامن عصمت متولد شده و باید رهبری جامعه را بر عهده بگیرد و فرمودند حضرت عیسی(ع) نیز در سنین کودکی حجت خداوند بود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان متذکر شد: باید توجه داشت که امام جواد (ع) به عنوان شخصیت ممتازی که در سنین کودکی به امامت رسیدند بهترین الگو و سرمشق برای جوانان جامعه اسلامی هستند چراکه ایشان از یک سو با دستگاه حکومتی که با خاندان رسول خدا(ص) دشمنی را به حد اعلا رسانده بود مواجه بودند و از سوی دیگر با مراجعات شیعیان برای پاسخ سئوالات روبرو بودند.

وی تاکید کرد:لذا باید توجه داشت که امام جواد(ع) عصری بسیار حساس زندگی می‌کردند و در کنار مبارزه با ظلم و جور و ایستادگی در برابر خلفای باطل، به نشر و تبیین مکتب اهل بیت(ع) پرداختند و برکت وجودی این امام همام باعث شد نسل ما به سمت انحرفات نروند.

صائبی تصریح کرد: باید به این مهم توجه داشت که مأمون اقدامات زیادی در راستای مقابله با امام جواد(ع) انجام داد و مناظره‌های علمی و بحث و گفت‌وگو میان امام جواد و دانشمندان برپا کرد تا شخصیت امام جواد(ع) را زیر سئوال ببرد؛ اما امام(ع) با پاسخ‌های قانع کننده دانشمندان و افراد حاضر در جلسه را انگشت به دهان کرد.

وی ادامه داد:باید توجه داشت که امام جواد(ع) با اخلاص در عبادت خود را به بالاترین درجات معنوی رساندند و در اوج کمالات قرار گرفتند و هیچ‌گاه از مسیر هدایت دور نشدند و همواره در تلاش برای معاشرت با خردمندان هوشیار موجبات رشد و کمال اخلاقی را برای خود ایجاد کردند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان اضافه کرد: امام جواد(ع) از مرتبه دانش و کمالات معنوی و اخلاقی در اداره جلسات علمی برخوردار بودند؛ و نفوذ معنوی و کلامی آن حضرت سبب شد مأمون نتواند وجود چنین شخصیتی را تحمل کند و در سن ۲۵ سالگی آن امام‌ همان را به شهادت رساند.

وی عنوان کرد: امام جواد(ع) با رفتار، علم، تقوا و مدیریت والا توانستند اصل امامت را به تثبیت برسانند و درس‌های ماندگاری را برای بشریت به یادگار بگذارند.

صائبی بیان کرد: رمز موفقیت جوانان در تبعیت از دستورات الهی و حرکت در مسیر ولایت است و جوانان با الگو قرار دادن راه و روش امامان(ع) می‌توانند زندگی خود را در مسیر سعادت و خوشبختی قرار دهند لذا باید گفت صبر و بردباری و سعه صدر ایشان و نیز ایثار و از خودگذشتگی از جمله درس هایی است که ما باید از سبک زندگی امام جواد(ع) فرابگیریم و با تاسی به آن، زمینه هر چه نورانی تر شدن زندگی خود را فراهم کنیم.

وی در پایان با اشاره به حضور جوانان در جبهه‌های مبارزه با دشمنان اسلام ناب محمدی و دفاع از حرم عقیله بنی هاشم(س)، گفت: امروز بسیاری از جوانان با انگیزه بالا و ایمان باورنکردنی، به‌دنبال آن هستند که از زندگی خود بگذرند و با عشق به جهاد و دفاع از ارزشها با دشمنان اسلام ناب محمدی مبارزه کنند لذا باید قدر این رویش‌های جدید و ارزشمند را دانست و شهید حججی نمونه بارزی از این رویش‌ اسلام ناب محمدی بود که با پیروی از سیره اهل بیت(ع) در مبارزه با دشمنان اسلام بار دیگر فرهنگ عاشورا را برای جهانیان زنده کرد.

کد خبر 316379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.