مافیای گرانی در بازار مرغ/سود افزایش نرخ جوجه یک‌روزه در جیب سایه‌نشینان

اگرچه مسئولان در ظاهر به هر افزایش قیمتی واکنش نشان می‌دهد، اما واقعیت بازار و آمارهای رسمی کشور حاکی از خیز آرام قیمت بسیاری از کالاها و مواد غذایی دارد.

به گزارش ایمنا، گوشت مرغ به عنوان محصولی استراتژیک طی سال های اخیر درگیر نوسان شدید قیمت بوده که دلایل متعددی برای آن از سوی مسئولان و تولیدکنندگان مطرح شده است. در سال‌های اخیر همه ‌جور گران شدن مرغ را تجربه کرده بودیم از گرانی تحریمی گرفته تا گرانی فصلی و یا مناسبتی همچون ماه رمضان و نوروز؛ اما طی چند ماه گذشته دلیل گرانی مرغ را افزایش نرخ جوجه یک روزه عنوان کرده اند.

نوسان قیمت جوجه یک روزه از اواخر سال گذشته آغاز شده است که تاکنون دولتمردان نتوانسته‌اند قیمتی را که درست یا غلط برای این نهاده ها تعیین کرده را به کرسی بنشاند.

البته در سال گذشته سازمان حمایت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد از آن جا که گوشت مرغ شامل کالای تنظیم بازار است، بنابراین حداکثر قیمت برای هر قطعه جوجه یکروزه باید ۱۷۰۰ تومان باشد و تمامی واحدهای تولیدی موظف به رعایت این نرخ هستند. اما این قیمت در عمل رعایت نمی‌شود و جوجه یک روزه ۲۲۰۰ تا ۲۶۰۰ به فروش می‌رسد و در مقطعی حتی ۳۰۰۰ تومان به فروش رسید.

طبیعتا افزایش قیمت جوجه یک روزه در نرخ تمام‌ شده گوشت مرغ تاثیر دارد و می‌توان رشد نرخ کنونی را که در این فصل غیرعادی است، به این موضوع نسبت داد. در شرایط کنونی از یک سو بازار مرغ در تنور گرما می‌سوزد و افت تقاضا را تجربه می‌کند و از سوی دیگر قیمت ها میل به افزایش دارد، به نحوی که به گفته فعالان بازار، اگر توزیع مرغ منجمد دولتی نبود، رکورد گرانی مرغ جابه‌جا می‌شد و بهای این کالای استراتژیک به ۱۰ هزار تومان هم می‌رسید.

حال جای سؤال است که چرا با وجود سرپیچی واحدهای توزیعی مرغ مادر از نرخ مصوب و عدم ارائه فاکتور به مرغداران، نظارت و برخوردی با متخلفان امر صورت نمی‌گیرد.

مخالفت مرغداران با نرخ تنظیم بازاری جوجه یک روزه/ ۱۷۰۰ تومان گران است

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در این باره معتقد است: کارگروه تنظیم بازار هر قطعه جوجه یکروزه را ۱۷۰۰ تومان تعیین کرده که مرغداران نسبت به این قیمت معترض و معتقدند که نرخ مصوب باید کمتر از این عدد و رقم باشد.

محمد یوسفی اگفت: وزارت جهاد کشاورزی قیمت تمام شده هر قطعه جوجه یکروزه را کمتر از ۱۲۲۰ تومان تعیین کرده بنابراین نرخ این نهاده نباید بالاتر از ۱۴۰۰ تومان باشد.

وی افزود: قیمت هر قطعه جوجه یکروزه اوایل سال گذشته ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰تومان بوده، اما متاسفانه از هشت ماه گذشته تاکنون هر قطعه جوجه یک روزه به نرخ ۲۰۰۰ و۲۵۰۰ و ۲۹۰۰ تومان افزایش یافته است.

صدور فاکتورهای صوری واحدهای مرغ مادر برای خریداران جوجه ‌یکروزه

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه واحدهای مرغ مادر از نرخ مصوبه کارگروه تنظیم بازار تمکین نمی‌کنند، گفت: این واحدها فاکتور ۱۷۰۰ تومانی برای خریداران جوجه یکروزه صادر می‌کنند، اما در برابر نهاده مزبور را به قیمت مصوب در اختیار مرغداران قرار نمی‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین حجم جوجه یکروزه به دلیل نداشتن نام و نشان مشخص (نوع معامله) از سوی واسطه‌ها به بازار عرضه می‌شود.

یوسفی با بیان اینکه واحدهای مرغ مادر و تولیدکنندگان جوجه یک روزه عرضه‌کنندگان و پرورش دهندگان مرغ گوشتی متقاضیان این نهاده تولید در کشور هستند، یادآورشد: با توجه به صدور بیش از اندازه مجوز ایجاد ظرفیت پرورش مرغ گوشتی طی سنوات گذشته تقاضا برای جوجه یکروزه امروز در کشور بسیار زیاد شده است.

نوسانات قیمت مرغ با سلب اختیار از مرغداری‌ها

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان نیز در این باره با بیان اینکه مرغداری‌ها با نبود اختیارات لازم نمی‌توانند برای تولیدات برنامه‌ریزی داشته باشند و در تاریکی حرکت می‌کنند، اظهار داشت: متاسفانه طی چند سال گذشته در برخی از زنجیره‌های تولید مرغ گوشتی، با رانت اطلاعاتی مواجهیم.

بهرام پاکزاد نوسانات قیمت را به ضرر تولید و مصرف‌کننده دانست و افزود: برخی از اختیارات مرغداری‌ها زیرنظر جهادکشاورزی و بخشی دیگر در دست سازمان صنعت و معدن است باید این سازمان‌ها ابزارها و اختیارهای لازم را به تشکل‌های مرغداری‌ بدهند.

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان تاکید کرد: به دولت و مجموع حاکمیت اعلام می‌کنیم که چنانچه اختیارات لازم را برعهده ما بگذارند و برای مرغ هم قیمت رسمی بدهند با برنامه‌ریزی از نوسانات نرخ مرغ جلوگیری شود.

عدم قدرت اجرایی در برخورد با نرخ مرغ در بازار

وی تصریح کرد: نظارت بر قیمت مرغ بازار با ما نیست و قدرت اجرایی برای برخورد با آن نداریم.

پاکزاد بیان داشت: با سلب اختیار از تشکل‌های مرغداری، تولیدکننده از تولیدات شهرستان و استان محل زندگی خود اطلاع ندارند، اما با احتساب ابزارهای لازم می‌تواند بر تولید مدیریت کند. متاسفانه هنوز مدیریت مشخص در تولید نداریم و نوسانات قیمت در بازار وجود دارد.

وی با انتقاد از اینکه قیمت جوجه اکنون در اصفهان بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است، گفت: جوجه‌ای که نرخ آن بیشتر از ۱۲۰۰ تومان نیست در حال حاضر ۲۵۰۰ تا ۲۹۰۰ تومان عرضه می‌شود، اما کسی پاسخگوی این گرانی نیست.

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان اظهار کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که استان اصفهان ظرفیت جوجه‌ریزی ۱۲ میلیون قطعه در ماه دارد، اما در سال گذشته تنها ۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شد.

نبود کنترل تشکل‌های مرغداری‌ها بر جوجه‌ریزی‌ با عدم مدیریت در بازار

پاکزاد با بیان اینکه مرغداری‌های استان اصفهان اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند، افزود: نیمی از واحدهای تولیدی استان به دلیل عدم اعتماد به بازار، نوسانات قیمت و نبود اختیارات لازم از چرخه تولید کنار رفته‌اند.

وی با انتقاد از اینکه تشکل‌های مرغداری‌ها با عدم مدیریت در بازار بر جوجه‌ریزی‌ها کنترلی ندارند، افزود: هیچ‌گونه اطلاع صحیح از جوجه‌ریزی و ورود آنها از کدام شهرستان‌ها و استان نداریم، اما با واگذاری اختیارات و مدیریت درست می‌توانیم از نوسانات نرخ مرغ جلوگیری کنیم.

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان تاکید کرد: ارگان‌های مرتبط آمار واقعی از جوجه‌ریزی و تولید مرغ در اختیار ندارند، چرا که این سه ارگان هر ساله سه آمار مختلف ارائه می‌کنند.

وی تصریح کرد: مبادی خروجی بهترین مکان برای کسب اطلاع واقعی آمار از جوجه‌ریزی است که توسط نمایندگانی از سوی تشکل‌های گوشتی انجام می‌شود.

پاکزاد بیان داشت: چنانچه واحد مرغداری خط تولید مشخص داشته باشد دست واسطه‌ها و افرادی که در این زنجیره سودهای هنگفت به جیب می‌زند، حذف خواهد شد و مرغ با قیمت واقعی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با نبود اختیارات و ابزارهای لازم مرغداری‌ها، بازنده نخست تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند و برنده‌های اصلی افرادی‌اند که از این بی‌برنامگی‌ها سود می‌برند.

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان با انتقاد از اینکه در زنجیره تولید گوشت آخرین حلقه ما هستیم، گفت: می‌خواهیم با احتساب اختیارات گرانی‌های قبل از حلقه را اصلاح کنیم تا تولید و مصرف کننده متضرر نشوند.

وی تاکید کرد: هیچ‌گونه نظارتی بر قیمت مرغ نیست، چرا جوجه یکباره باید بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نرخ داشته باشد این ناحقی است، طی دو تا سه سال اخیر تولیدکنندگان ضررهای سنگینی متحمل شده‌اند.

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان با انتقاد از اینکه هیچ‌گونه نظارتی بر قیمت نهاده‌ها از جمله جوجه و ذرت انجام نمی‌شود، افزود: تمام هم و غم مجموع حاکمیت افزایش نیافتن قیمت مرغ گوشتی است و با کمی صعود نرخ‌ها ارگان‌ها، نمایندگان مجلس و رسانه‌ها جبهه می‌گیرند، اما کسی بر نبود اختیارات مرغداری‌ها پاسخگو نیست.

نبود نظارت بر قیمت جوجه مهمترین عامل گرانی مرغ

نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان پیرامون اینکه بهای جوجه با احتساب بهای کرایه بار و هزینه دستمزدها در حدود ۲۶۰۰ تا ۲۹۰۰ تومان در اختیار مرغداران گذاشته می‌شود، اظهار داشت: خرید نقدی جوجه ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان برای مرغدار تمام می‌شود، اما اکثر مرغداران عرفی خرید می‌کنند که با صدی سه درصد محاسبه شده و این برای تولیدکنندگان ضرر است.

محمدعلی فروغی ابری افزایش نرخ جوجه را در گرانی مرغ طی سال جاری بی‌تاثیر ندانست و افزود: هیچ‌گونه نظارتی توسط مراجع ذی صلاح، ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با مساله حیاتی تولیدکنندگان نیست.

افزایش ۱۷۰۰ تومانی نرخ جوجه در اصفهان از ابتدای امسال

نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان با اشاره به افزایش ۱۷۰۰ تومانی نرخ جوجه از ابتدای امسال، گفت: به دلیل شیوع آنفلوآنزای پرندگان فوق حاد پرندگان شمار بسیاری از جوجه‌ها و مرغ‌ها در استان معدوم شده است.

وی در پاسخ به اینکه در دی ماه سال گذشته ۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در اصفهان انجام شد، چرا اکنون توقف جوجه‌ریزی در استان داریم، اظهار داشت: به دلیل شیوع آنفلوآنزای پرندگان فوق حاد پرندگان در استان اصفهان شمار بسیاری از جوجه‌ها و مرغ‌ها در استان معدوم شده است.

فروغی پیرامون اینکه قیمت جوجه چرا به یکباره با افزایش بیش از ۲ برابر روبه‌رو شده است، افزود: دلیل این موضوع را نمی‌دانم؛ باید از دست‌اندرکاران این مسئله مهم را بپرسید.

وی با بیان اینکه استان اصفهان جوجه‌ریزی ندارد، تصریح کرد: این استان به دلیل نداشتن دستگاه جوجه‌کشی، بیشتر جوجه‌ها را از تهران، تبریز و شمال کشور وارد استان می‌کند.

کاهش ۱۵۰۰ تومانی نرخ مرغ در گرو سیر نزولی ۱۰۰۰ تومانی بهای جوجه

نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان در پاسخ به اینکه کاهش قیمت جوجه تا چه میزانی بر نرخ مرغ تاثیرگذار است، اظهار داشت: اگر بهای جوجه یک‌هزار تومان کاهش یابد، ۱۵۰۰ تومان بر قیمت مرغ اثرگذار است، البته این موضوع بستگی به نرخ نهاده‌ها هم دارد.

وی پیرامون نرخ نهاده‌ها در بازار، بیان داشت: تاکنون حرفی از گرانی نهاده‌ها نبوده، اما در بهار امسال جوجه‌ریزی در استان اصفهان نبوده و در استان‌هایی که جوجه‌ریزی صورت گرفته، قیمت ها گران عرضه شده است.

فروغی با بیان اینکه طی ۵۰ روز جوجه‌ریزی در استان اصفهان نداشته‌ایم، گفت: اکنون جوجه‌ها را از تهران، تبریز، اردبیل و شمال کشور وارد استان می‌کنیم و هزینه‌های سنگینی را هم باید تقبل کنیم.

وی پیرامون اینکه چرا در استان اصفهان جوجه‌کشی انجام نمی‌شود، افزود: آب و هوای اصفهان اجازه این فعالیت را در استان نمی‌دهد و شرایط جوی استان مناسب برای جوجه‌کشی ندارد.

باید در نظر داشت که پاسخ برخی مسئولان و فعالان این عرصه به رسانه‌ ها نه تنها شرایط مرغداران را بهتر نمی‌کند و گرهی از مشکلات آنها باز نمی‌کند بلکه انکار گران فروشی خود مهر تأییدی بر تخلف سودجویان است.

بر اساس این گزارش، در این آشفته بازار که افزایش قیمت بسیاری از کالاها، خیز آرامی دارند و سود افزایش جوجه یک روزه به جیب سایه نشینانی می‌رود که هیچ وقت نامی از آنها برده نمی‌شود جز "مافیای گرانی‌ها"!

بنابراین باید در نظر داشت مسئولیت تنظیم بازار جوجه یک روزه با وزارت جهاد کشاورزی است، این نهاد دولتی بر اساس قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی باید شرایطی را فراهم کند که تولیدکنندگان به اندازه نیاز بازار به تولید بپردازند، اما در صورت مشاهده گران فروشی این بار مسئولیت با سازمان‌های نظارتی نظیر سازمان حمایت است و هیچ کدام از دو نهاد دولتی نباید از مسئولیت خود شانه خالی کنند.

کد خبر 316180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.