جوان سازی قلب به کمک "سلول های بنیادی"

بررسی های جدید محققان نشان می دهد که می توان علائم پیری را با تزریق سلول های بنیادی قلب های جوان به قلب های مسن تر فراهم کرد.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری ایمنا و به نقل از "مدیکال نیوز" محققان دانشگاه کالیفرنیا به تازگی کشف کرده اند که تزریق سلول های بنیادی قلب موش های جوان به موش های مسن تر باعث بهبود عملکرد قلب و عروق شده و گنجایش قلب آنها را افزایش می دهد.

بنابر یافته های جدید سلول های بنیادی قلب های جوان قابلیت جوان سازی قلب های از کار افتاده را داشته و علائم پیری را معکوس می کند.

امروزه در کشورهای فقیر بیشتر افراد مسن به دلیل بیماری های قلبی، دیابت، سرطان، بیماری های غیر مسری و قرار گرفتن در معرض امراض عفونی و اگلی جان خود را از دست می دهند و بیماری های قلبی در کشور امریکا علت اصلی مرگ مردان و زنان است.

اما اگرچه جهان به سمت پیر شدن در حرکت است، در ۱۰۰ سال گذشته پیشرفت های قابل توجهی در زمینه افزایش طول عمر انسان ها صورت گرفته است و درمان بهبود عملکرد قلب، افزایش ظرفیت قلب به کمک  ورزش و معکوس کردن شاخص های مختلف پیری چالش بزرگی در این زمینه محسوب می شود.

محققان موسسه قلب Cedars-Sinai در لس آنجلس، کالیفرنیا معتقد هستند که بیماری های قلبی عروقی به طور چشمگیری در حال افزایش است و با مسن شدن قلب، این عضو حیاتی بدن دچار نارسایی شده و امکان ابتلا به سکته های قلبی بیشتر می شود.

یکی دیگر از موضوعات مورد توجه محققان اتفاقاتی است که با مسن شدن قلب در سلول های آن رخ می دهد و همچنین با افزایش سن در عملکرد قلب اختلال ایجاد می شود.

به گفته آنها راهکارهای جوان سازی شامل انتقال خون افراد جوان برنامه ریزی سلول ها می تواند برخی از این مشکلات را کمرنگ کند، اما اختلال عملکرد قلب به دلیل افزایش سن هنوز به قوت خود پابرجا است.

آنها برای انجام تحقیقات خود سلول های " cardiosphere" نوزاد موش را در محیط آزمایشگاهی به قلب موش های مسن تر تزریق کردند.

قبل از انجام تحقیقات فاکتورهایی نظیر عملکرد قلب، ظرفیت انجام تمرینات ورزشی و شاخص های خونی مورد بررسی قرار گرفت و یک ماه بعد پس از بررس های صورت گرفته این آزمایشات تکرار شد.

نتایج این تحقیقات نشان داد که با تزریق سلول های بنیادی قلب موش های جوان به موش های مسن تر، عملکرد دیاستولیک قلب بهبود یافته و امکان آرام سازی قلب و پمپاژ بهتر خون توسط آن فراهم می شود.

کد خبر 315415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.