شهردار بر اساس یک فرآیند معقول و منطقی و بررسی کارشناسانه انتخاب شود

استاندار اصفهان گفت: شهردار بر اساس یک فرآیند معقول و منطقی و بررسی کارشناسانه انتخاب شود.

به گزارش ایمنا، همایش منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر، فرمانداران و شهرداران استان اصفهان با حضور استاندار استان اصفهان، معاونین و مدیران استانداری به میزبانی شهرداری شاهین شهر در تالار شیخ بهایی این شهر برگزار شد.
دکتر رسول زرگرپور استاندار اصفهان گفت: امیدوارم تعداد حدود 570 نفری که با رای اعتماد مردم به دوره پنجم راه یافتند بتوانند از فرصت طلایی خود استفاده کنند و در جهت رضایتمندی شهروندان قدم بردارند.
وی با اشاره به تصویب آیین نامه تشکیل شوراها گفت: در نظام حکومتی دو نوع مدیریت ملی استانی که وظیفه حاکمیتی را بر عهده دارند و مدیریت محلی که تشکیل شوراها است وجود دارد که این دو مدیریت مکمل هم هستند و هنر جمهوری اسلامی ایران در مدیریت کشور تلفیق این دو مدیریت می باشد.
استاندار اصفهان ضمن بیان موقعیت استان که 75درصد جمعیت آن شهری هستند، گفت: استان اصفهان در کشور بیشترین تعداد شهر را دارد و به همین علت دارای بیشترین تعداد شوراها است و این مورد نشان از اهمیت جایگاه شوراها را دارد.
وی اظهار داشت: با توجه به شرایط استان که یکی از اقتصادی ترین استان های کشور است تعداد 20 نماینده در مجلس شورای اسلامی باید از ظرفیت ها استفاده و بسیاری از مشکلات در سطح ملی را حل کرد.
زرگرپور ادامه داد: در این دوره از شوراها 65درصد منتخبین دولتی و 35درصد آزاد هستند و از این تعداد 571 نفر 87 نفر مدرک کارشناسی به بالا دارنند که مطمئنا در تصمیم گیری های علمی حوزه خود تاثیرگذار است و همچنین طبق آمار 11 درصد به حضور بانوان اختصاص یافته و انتظار داریم نقش خود را به گونه ای نشان دهند که در دوره بعد شاهد افزایش سهم آنان باشیم.
شوراها تاکنون نتوانستند خود را به دولت نشان دهند
استاندار در ادامه به نکاتی در خصوص شوراهای اسلامی اشاره کرد، از جمله اینکه شوراها اجرایی نیستند و نباید به مسائل اجرایی وارد شوند، آنها با انتخاب شهردار به عنوان مجری تنها باید تصمیم گیری و نظارت کنند.
دکترزرگرپور تاکید کرد:  سال ها پیش 32 وظیفه از دستگاه های دولتی و شرکت ها می توانست به شهرداری ها منتقل شود اما نه تنها منتقل نشد بلکه الان در کشور شرایطی بوجود آمده است که برخی از وظایف شوراها هم گرفته شود مانند انتخاب شهردار که با رای مردم انتخاب شود و این موضوعات به عملکرد شوراها برمی گردد که نتوانسته وظیفه 100 درصدی خود را به دولت و تصمیم گیران منتقل کند.
وی ادامه داد: الان فرصت خوبی است که شوراها ظرفیت و پتانسیل خود را در مدیریت واحد شهری نشان دهند اما مشروط به اینکه مسائل پیش پا افتاده را کنار بگذارند.
استاندار به برخی ظرفیت های شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: شوراها می توانند قانون هم به مجلس ببرند و از سلسله مراتب خود و ظرفیت های قانونی استفاده کنند، شما عزیزان باید چالش های استان را جز مسائل خود بدانید و خود را بخشی از مدیریت استان بدانید.
دکتر زرگرپور بیان داشت: به درآمد شهر خود اهمیت دهید، آینده شهر را نفروشید و خود را با ساختار جدید شهرداری ها هماهنگ کنید.
شاهین شهر یکی از شهرهای مدرن با امکانات کامل است
وی ادامه داد: برخی از شهرها مشکلات مالی ندارند و دارای امکانات کافی هستند مانند شاهین شهر که شهری مدرن است و بر اساس اصول مهندسی ساخته شده و امکانات و درآمد خوبی دارد و تنها شهری است که از درآمد ناشی از عوارض ارزش افزوده و آلودگی بهترین استفاده ها را در جهت رشد شهر می کند و باید از ظرفیت های هر شهر استفاده کرد. 
استاندار به انتخاب شهردار که در حال حاضر تمامی شوراها درگیر آن هستند اشاره کرد و گفت: از شهرهای بزرگ الگو بگیرید و تنها اطراف خود را برای انتخاب نگاه نکنید، افق خود را بلندتر کنید و برای شهرتان ارزش قائل باشید.
وی افزود: شهردار را بر اساس یک فرآیند معقول و منطقی و بررسی کارشناسانه انتخاب کنید ، بر اساس یک انتخاب اصلح در قالب یک برنامه برتر.
شاهین شهر در بحث مترو بسیار موفق عمل کرده است
محمد علی طرفه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز در این همایش گفت: خوشبختانه در استان در حوزه عمرانی در چهار سال اخیر حدود 127 هزار پروژه معادل تقریبی 107 هزار میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسیده که سهم شهرداری ها در این خصوص 40 درصد سهم بخش خصوصی 48 درصد و مابقی توسط اعتبارات دولتی بوده است.

وی در ادامه گفت : عمده فعالیت های عمرانی در سطح استان توسط شهرداری ها انجام می شود و کل اعتباراتی که شهرداری ها و سازمان های تابعه سالانه بر اساس بودجه های مصوب به آنان ابلاغ می گردد شصت هزار و پانصد میلیارد ریال است.
طرفه با اشاره به مشکلات زیست محیطی و حمل و نقل در استان گفت: امیدواریم با تدابیر صحیح و کارشناسی شده این مهم را مدیریت نموده مانند شاهین شهر که در بحث مترو بسیار موفق عمل نموده و در آینده نزدیک شاهد اجرای این پروژه در شاهین شهر خواهیم بود.
محمد رضا کمالی مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری اصفهان نیز در این همایش گفت: بحث آموزش شوراها را به عنوان مهم ترین و اصلی ترین محور در شوراهای می باشد و مدیریت شهری در کشور با بیش از یکصد سال سابقه با تکثر و تعدد قوانین و مقررات باید به بحث آموزش اهمیت ویژه ای قائل شویم.
وی در ادامه با اشاره به 300 وظایف کلی و 34 وظیفه حاکمیتی برای شوراهای اسلامی گفت: از مجموع این وظایف، سه وظیفه تصمیم گیری و تصمیم سازی در مورد مدیریت شهری، وظیفه اجرایی و وظیفه نظارتی مهمترین وظایف شوراها قلمداد می گردد.
کمالی همچنین توضیحاتی در خصوص عدم بکار گیری نیروی انسانی در شهرداری توسط اعضای شورا، رعایت سلسله مراتب در شهرداری توسط اعضای شورا و نظارت دقیق و حساس در شهرداری کرد.
در ادامه این همایش یک روزه توکلی رئیس شورای اسلامی استان اصفهان نیز با بیان تعلق 9 اصل از قانون اساسی به شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: مقام معظم رهبری در هر دوره از شوراهای اسلامی ایشان را به خدمتگزاری مردم و رفع مشکلات آنان سفارش نمودند و با توجه به اینکه با تأسیس نهاد شوراها به مردم سالاری دینی دست پیدا نموده ایم سعی و همت خود را در عمران و آبادانی شهرها معطوف نمایید.
مطالعه قانون راهگشای فعالیت شوراها است
علیرضا بصیری فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه گفت: مطالعه قانون و مسلط بودن به قوانین می تواند چراغ راهنما و راهگشای اقدامات و فعالیت های شوراهای اسلامی دوره پنجم باشد و امیدوارم اعضای دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا با شرایط امروزی و توقعات و انتظاراتی که وجود دارد در توسعه و آبادانی شهر و دیار خود کوشا و پیروز باشند.

کد خبر 315010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.