دست اندازی دولت به آب های فسیلی/ اجرای طرح «سرهنگ قذافی» در جنوب ایران!

در حالی دولت مصوبه استخراج آب از عمق 2000 هزار متری زمین را برای تامین آب استانهای سیستان ،کرمان و خراسان جنوبی صادر کرده که این منابع زیرزمینی آبهای استراتژیک نسل بعدی نامیده میشوند و در دنیا به عنوان گزینه نهایی و اضطراری در هنگام وقوع جنگ‌ به حساب می‌آیند.

به گزارش ایمنا، هیات دولت با صدور بخشنامه‌ای به وزارت نیرو اجازه داد با اختصاص 250 میلیارد ریال از محل منابع قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور برای تامین آب شرب مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان از منابع آب های ژرف که به آنها آبهای فسیلی گفته می شود استفاده کند.
این مصوبه به دنبال شناسایی و اکتشاف ذخایر آب ایران در اعماق 500 تا 1000 متری زمین که سال گذشته با مشارکت روس ها و سرمایه‌گذاری 250 میلیارد ریالی انجام شده است صورت گرفت و ظاهرا پس از سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و جنوب کرمان نیز در لیست اولویت برخورداری از منابع آب ژرف شمرده شده است.
در گزارش وزیر نیرو آمده است "که کشورهای نظیر لیبی از منابع آب های ژرف پیش از این استفاده کرده‌اند" که گفته می شود آبهایی که پس از شکستن پوسته سخت زمین امکان دسترسی به آن میسر خواهد بود. به گفته چیت چیان "مطالعات نشان داده است که در اعماق 1000 تا 2000 متری منابع آب وجود دارد که با فناوری مشابه حفر چاه‌های عمیق برای استخراج نفت، قابل برداشت است. اگر چاه‌های عمیق آب را در دو دسته‌بندی تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر تقسیم کنیم گونه اول از طریق گسل‌ها تغذیه و در صورت استفاده نکردن از آن، از طریق منافذ خارج می شود و به دریای خزر و خلیج‌فارس می‌رود. در واقع اگر ما از این آب‌ها به اندازه منطقی استفاده کنیم، هیچ‌گونه آسیب زیست‌محیطی در پی نخواهد داشت."
موضع گیری وزیر نیرو و مصوبه هیات دولت نشان می دهد، که عزم دولت برای حفر چاههای عمیق 2000 هزار متری برای دسترسی به آبهایی که متعلق به نسل های آینده است جزم شده ،آبهایی که کارشناسان معتقدند تجدید ناپذیر بوده و می تواند حیات نسل بعدی بشر را در خاک ایران زمین را تهدید کند.
علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس می‌گوید: آنچه در هماهنگی با کمیسیون کشاورزی مجلس انجام شده است، اجازه مطالعات برای بررسی میزان ذخایر آب کشور است و مجوزی برای برداشت داده نشده است.
وی می افزاید: برداشت از آبهای عمیق کشور که زیر پوسته سخت زمین قرار دارد نیازمند تجهیزاتی شبیه استخراج نفت است که می‌تواند هزینه زیادی به کشور تحمیل کند و پدیده فرونشست زمین را تشدید کند. لذا هر تصمیمی باید با در نظر گرفتن شرایط اضطرازی منابع آب انجام شود.
شاعری معتقد است هنوز اثبات تجدیدپذیری یا عدم آن روشن نشده و دولت نمی تواند بدون نظر مجلس برای برداشت آبهای سطح زیرین زمین آغاز بکار کند.
به گفته کارشناسان آب، برداشت از آبهای ژرف که به آن "آبهای فسیلی" نیز گفته می شود آخرین دستاویز برای پاسخ به بی آبی است که باید برای نسل های بعدی به امانت بماند و دست درازی به آن بدعت نامبارکی است که نشان‌دهنده بدون متولی ماندن آب است.
آبهای فسیلی که در اعماق 2000 متری زمین قرار دارند به گفته کارشناسان در همه کشورها شناسایی می‌شوند تا امکان استفاده از آن برای نسل‌های آینده که سده‌های بعد متولد می‌شوند و در صورت بروز جنگ‌های آب بکار آید.
صفر معروفی استاد دانشگاه بوعلی همدان با اشاره به برداشت آبهای ژرف در منطقه سیستان می‌گوید: آبهای ژرف را آبهای استراتژیک می گویند و مطالعه و شناسایی آن تنها برای برنامه‌ریزی و پژوهش‌های نسل‌های بعدی صورت گرفته و قرار نبود به این سرعت برای استفاده از آن مصوبه‌سازی شود.
وی ادامه می‌دهد: کشور افغانستان با بستن رود هیرمند و سد دوستی در واقع از دو موضع به ایران صدمه زده است و اکنون فشارهای سیاسی باعث شده به جای فعالیت دیپلماتیک برای استفاده از منابع آبی  برداشت از منابع نسل آینده  در دستور کار قرار گیرد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان می کند: عراق کشوری جنگ زده و به شدت ضعیف به لحاظ ساختارهای اقتصادی و سیاسی است اما توانست برای برداشت 4 میلیارد متر مکعب به صورت قانونی اقدام کند اما ایران به جای فعالسازی وزارت امور خارجه برای استفاده از آب سد دوستی که با مشارکت ترکمنستان زده شده است، دست به استفاده از منابع تجدیدناپذیر خود میزند که بی گمان محدود به سه استان نبوده و با فشارهای سیاسی نمایندگان مجلس سراسر ایران را خواهد گرفت.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تصریح کرد : برداشت از آبهای ژرف یک ضایعه زیست محیطی است که بدون شک عوارض زیان باری داشته و قابل جبران نیست کمااینکه سابقه استفاده از آن تنها در کشور لیبی در زمان قذافی و همچنین آبیاری جنگلهای آمازون گزارش شده و سایر کشورهای توسعه یافته هرگز چنین اقدامی را در دستور کار قرار نداده‌اند و این در حالیست که آب های ژرف در اغلب کشورهای دنیا وجود دارد.
معروفی با اشاره به تجارب دنیا در شرایط اضطراری کمبود آب گفت: مدیریت مصرف آب مهمترین اقدام دولتها است که کشوری مثل ایتالیا اکنون با سهمیه بندی آب شرب، آب کشاورزی و صنعتی مدیریت مصرف آب را برای ساکنین این کشور نهادینه کرده است.
وی با اشاره به کمبود منابع آب در ایران گفت: در حالی ایتالیا سهمیه‌بندی آب را آغاز کرده که میانگین بارش در این کشور بسیار بالاتر از ایران بوده و حتی در ماه اوت نیز بارندگی دارد با این وجود با همین جمعیت و همین منابع نیز اگر الگوی مصرف آب تغییر پیدا کند منابع کنونی پاسخگوی نیاز کشور خواهد بود.
منبع: شهر فردا
کد خبر 314492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.