۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم

سمیرم-خبرنگاران در تمام روزهای سال خبرنگار اند نه تنها در اوایل مرداد ماه و این بی مهری به خبرنگاران همیشه و بوده و هست و امیدواریم در آینده نباشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا سال ۹۶ به نیمه خود رسید به ماه مرداد به ۱۷ روز خود و شاید حتی بسیاری از افرادی که این متن را بخوانند در ابتدای نمی دانستند روز خبرنگار چندمین روز از کدامین ماه سال است و علت نام گذاری آن چیست!

در تقویم شمسی ۱۷ مرداد به‌خاطر شهادت محمود صارمی شهید عرصه خبر به‌عنوان روز خبرنگار نام نهاده شده است.

بله روز خبرنگار امسال هم با آمدنش تکاپویی در ادارات و دستگاه‌ها برای تجلیل و تقدیر از زحمات این قشر تلاشگر و زحمتکش و البته مظلوم جامعه را به راه انداخته است.

از لوح‌های رنگارانگِ سپاس و قاب‌های مختلف گرفته تا انواع و اقسام فولدرها و پیام تبریک‌ها تبریک و تقدیر که همه و همه برای این است که بگویند قدردان خبرنگاران و اصحاب رسانه هستیم تا جایی که بسیاری این موضوع را به قلم طنز کشیده اند و بسیاری کاریکاتور برای این روز بر روی کاغذ ها نقش بسته است.

آری یک روز از تمامی این روز های سال که یک یکی به انتها می رسند هم به خبرنگاران اختصاص یافته و در این روز به رسم همه ساله شاهد تعریف و تمجید و تجلیل هستیم. هرکس تعابیری نو به کار می‌برد و تلاش می‌کند از همه قشنگ‌تر بگوید خبرنگار چیست و کیست؟

اما به راستی خبرنگار کیست و خبرنگاری چیست؟ در جامعه ما تا چه حد به خبرنگاران ارزش داده می‌شود؟ مگر چند خبر نوشتن و ویرایش کردن چه دشواری دارد که آن را جزو مشاغل سخت می‌دانند؟ خبرنگاری که همه دنیا آن را در صدر مشاغل سخت و زیان‌آور می‌دانند، انصافا سخت است؟ سختی‌هایش چیست؟

اینها سخت نبوده و نیست... و هیچکس بابت آن درخواست سختی کار نمی‌کند هرچند همین اندازه هم باید آمیخته با هنر، ذوق، قریحه، تجربه و تعهد باشد.

خبرنگار قلبی به روشنی خورشید دارد که در فراسوی آسمان بی قصد و غرض بر همه جامعه خود می تابد. هجمه های دروغ، توهین، تهمت و تحریم هر یک به فراخور خود از روشنایی این آفتاب تابان می کاه و چه بسا کسانی که آفتاب تابانشان در این بی مهری ها خاموش شد.

خبر واژه ای مقدس است که قداست آن به حرمت صداقت و ایمان است و خبرنگاری کاری است که کوچکترین تعلل در آن هجمه ها را به سمتی می برد که شاید با واقعیت هزاران فرسخ دور باشد.

سختی کار خبرنگاران را میدانید؟ سختی کار خبرنگاران نه این باشد که از ۲۴ ساعت وقت روزانه شان ۲۴ ساعتش را باید در تمامی نقاط جامعه باشند! نه این نیست؛ نه اینکه بسیاری از خبرنگاران با شوق و علاقه کار می کنند و دخل این کار به خرجش نمی خورد! نه این هم نیست؛ نه این که ساعاتی متوالی در پشت در های بسته جلسه ای منتظر مسئولان باشند و در آخر با جواب: «در این رابطه نمی توانم صحبت کنم.» که همچون دیوا خبرنگاری سختی کارش این است که باید زمان شادی مردم در غم خود باشد و در غم مردمان جامعه غم خوار آنها باشد؛ خبرنگاری آنجا سختی کار دارد که باید خود را به جای یک معلول بگذارد تا بتواند درد او را به نگارش قلم در آورد و مردم را به عمق موضوع ببرد تا شاید دلی به رحم بیاید یا قلبی مسیر خود را پیدا کند.

خبرنگار فرد مظلومی است که وقایع و صحنه‌های افتخارآمیز هر کشور را به قلم، زبان و هنر خود برای همیشه تاریخ ماندگار می‌کند و آن را در قالب تصویری به یادگار می گذارد و چه زیبا می‌سوزد تا جامعه را به نور حقیقت روشن کند.

آری از دید دیگر ببینیم تا بهتر درک کنیم، خبرنگار باید حقایق را بگوید که اگر حقایق را ننویسد در پیشگاه خدا و مردم مسئول است و اگر بنویسد تا مردم بداند و تصمیم بگیرند مورد کم‌مهری های فراوانی قرار می‌گیرد.

خبرنگاری دیده اید که تا به امروز بدهکار کسی نباشد؟ این را باید قبول کنیم که خبرنگار دایه ای مهربان برای جامعه است و گاهی هم که انتقادی از سر دلسوزی خطاب به فرد، گروه یا جریانی مطرح کند تا آن را بررسی کنند؛ متاسفانه بی‌مهری‌ها شروع می‌شود.

خبرنگاران و اصحاب رسانه با سیلی صورت خود را سرخ میکند تا مبادا انگ قلم به مزد بودن بردوششان باشد، او با عزت می نویسد و هیچ‌گاه شرافت خود را فدای دو روز دنیا نکرده، نمی کند و نخواهد کرد.

بگذریم از افرادی که به ناچار یا برای اهدافی دیگر به میدان رسانه آمده‌اند و سوار بر اسب تیز پای قلم می‌تازند و از قدم از خبرنگاران واقعی جلوتر حرکت کرده و در مراسمات بیشتر از دیگران دیده می شوند و ...

خبرنگاران انتظارات فراوانی را از سوی جامعه بر دوش می کشند؛ یکی دیگر از انتظارات جامعه از قشر خبرنگار به عنوان یک گروه تأثیرگذار و مورد اعتماد جامعه، توجه اساسی به مصالح عمومی و منافع ملی است. خبرنگار عصر جدید به‌عنوان یک کنشگر، نگاه ملی به مسائل و اتفاقات پیرامون خود دارد و با عینک مصالح و منافع ملی و نه محدود به نگاه خرد و روزمره و زودگذر به مسائل و حوادث می‌نگرد.

هنگامی که از نظام و انقلاب و ارزش‌های کم نظیر ملتت یاد می‌کنی چه بسیار افرادی که با توغریبه‌ می شند از نوع غریبه های هفت پشت، از هجمه فرهنگی و ماهواره، اینترنت و رسانه‌ای که می‌نویسی، متهم به خیال‌پردازی و توهم می‌شوی.

خبرنگار تلنگر میزند به کسانی که در امر صداقت در گفتار و صداقت در عمل دچار دوگانگی می شوند.

خبرنگار کسی است که دلش بیش از همه برای اسلام، انقلاب و نظامش می‌سوزد و از همین رو به دنبال بیان مسائل، نقاط ضعف و اشتباهات می‌گردد تا با ارائه بهترین راهکارها در رفع آنان، چاله‌های فقر، فساد، تبعیض، بی‌عدالتی و ظلم را که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید فرموده‌اند را شناسایی و پر کنند و امید به آینده و احساس آن تجلی دوباره بیابد.

خبرنگار خبرنگار است حتی اگر در سامانه سمان هم پرونده نداشته باشد یا تنها او را در حد یک کد کاربری تعریف کنند.

اما شعار خبرنگاران این است «ما زنده به آنیم که آرام نگیریم» و تا تا آخرین توان خود در این مسیر گام بر خواهیم داشت و دست از وظیفه خود بر نمی داریم. /

کد خبر 314456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.