تفاوت «نقض برجام» و «نقض فاحش برجام» چیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اینکه اقدامی نقض برجام و یا نقض فاحش برجام باشد از سوی هیات نظارت بر اجرای برجام تعیین می شود و یک بحث فنی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایمنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه و گرامی داشت یاد شهدای رسانه ای و به خصوص شهید صارمی، پیرامون هیات های خارجی که در مراسم تحلیف رئیس جمهور شرکت کردند، اظهار داشت: ۱۰۵ کشور و ۹ سازمان بین المللی در تهران حضور داشتند و ۱۴۰ ملاقات حاشیه ای میان مقامات ایرانی و هیات های خارجی شکل گرفت و در خصوص مسائل مهم اقتصادی، سیاسی، منطقه ای و بین المللی بحث شده است.

قاسمی درخصوص برخی حواشی به وجود آمده توسط محافل سیاسی و غربی پیرامون پرتاب موشک ماهواره بر سیمرغ اظهار کرد: در بخش های دفاعی و نظامی ما همچنان سیاست خود را ادامه خواهیم داد، ولی این مسئله ماهواره بر سیمرغ بخش جدیدی است که در حوزه تحقیقاتی و علمی رخ داده و ما در یک مرحله جدیدی در علوم موشکی و فضایی قرار گرفته ایم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آنچه درخصوص سیاست های دوگانه امریکا وجود دارد قابل فهم نیست، گفت: آنها همواره سعی می کنند، موارد علمی و فنی جدید را صرفا در اختیار خودشان داشته باشند و دیگران را از داشتن آن محروم کنند که امری ناپسند است و ما آن را محروم می کنیم، چراکه این کار آنها با نگاه سیاسی صورت می پذیرد.

وی پیرامون صحبت های اخیر رهبر انقلاب درخصوص تعامل با جهان خاطرنشان کرد: این بیانات بسیار مهم است و ایران همواره سعی کرده از سیاست مسالمت آمیزی که در رابطه با تعامل جهان در پیش گرفته است پیروی کند و قطما تاکید ایشان برای تعامل با جهان در دوره جدید مورد بهره برداری لازم قرار خواهد گرفت.

قاسمی پیرامون هیات های خارجی شرکت کننده در مراسم تحلیف رئیس جمهور عنوان کرد: حضور این تعداد هیات های خارجی بعد از انقلاب اسلامی بی نظیر است و بیانگر ایران دوستی در برابر ایران هراسی است و همچنین نشانگر شکست اقدامات برخی بازیگران منطقه و فرامنطقه ای که قصد تخریب چهره ایران را داشتند، است و امیدوارم بتوانیم از این وضعیت به وجود آمده در راستای منافع خودمان بهره برداری کنیم

سخنگوی وزارت خارجه افزود: حضور هیات های خارجی در تهران در روزهای جاری فرصتی بود تا دو طرف بتوانند در ملاقات های انجام شده میان یکدیگر مباحث مورد علاقه خود را بیان کنند. در دیدارهای انجام گرفته قطعا در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی، منطقه ای و بین المللی مذاکراتی صورت گرفته است.

قاسمی با بیان اینکه سطح شرکت کنندگان خارجی باتوجه به اینکه تحلیف برای دور دوم بوده است بسیار خوب بود، افزود: معمولا برای انتخاب یک رئیس جمهور که برای بار دوم رای آورده است شرکت کنندگان خارجی کمتری نسبت به دور اول آن در مراسم حاضر می شوند و این در صورتی است که در دور اول تحلیف آقای روحانی از ۴۷ کشور خارجی مهمان داشتیم و این دور از ۱۰۵ کشور و ۹ سازمان بین المللی.

وی ادامه داد: همچنین باید توجه کنیم که مراسم تحلیف ما با تعطیلات تابستانی بسیاری از کشورها در یک بازه زمانی قرار گرفته بود و از طرفی نشست وزرای خارجه آ. سه. آن در همین بازه زمانی بود که اینها همه می توانست در حضور مقامات خارجی در تهران تاثیرگذار باشد اما با وجود همه این مسائل سطح بسیار خوبی از شرکت کنندگان خارجی داشتیم که این را یک اقدام جهانی معنادار پس از تحریم های کنگره علیه ایران می توان تفسیر کرد.

سخنگوی وزرات خارجه در پاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال سفر مقتدی صدر به عربستان چیست، بیان کرد: روابط ما با عراق بسیار خوب و دیرینه است و در سطوح مختلفی دیدارهای مقامات ایرانی و عراقی صورت گرفته و همچنان ادامه خواهد داشت. ما عراق را کشوری مستقل می دانیم و قرار نیست مقامات آنها بخواهند برای سفر به کشورهای مختلف با ما مشورت و یا از ما کسب اجازه کنند.

قاسمی ادامه داد: ما در حوزه مسائل داخلی هیچ کشوری از جمله عراق دخالت نمی کنیم، رفت و آمد مقامات آن کشور به سایرکشورها به خودشان ارتباط دارد، چرا که این مسئولان عراقی هستند که سیاست خود را تبیین می کنند.

وی پیرامون نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول اظهار کرد: آقای ظریف در این مراسم شرکت کردند و به نظر ما این جلسه بسیار خوب و به جا بود و فرصتی بدست آمد تا با برخی از مقامات کشورهای اسلامی رایزنی ها را داشته باشیم. هرچندزمان این نشست کوتاه بود اما فکر می کنم در این برهه زمانی نیاز بود که با توجه به وظیفه ذاتی و اهداف سازمان همکاری اسلامی مسئله فلسطین باردیگر مورد توجه قرار گیرد و جامعه اسلامی حمایت خود را از آرمان های مردم فلسطین بیان کنند و در کل این نشست به نظر ما به اهداف خودش نائل آمد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مسئله نقض برجام از سوی آمریکا و سیاست ایران در این رابطه گفت: نقض برجام خوابی است که تعبیر نخواهد شد، تلاش دولت جدید آمریکا این است که برجام به دست ایران نقض شود، ولی ایران بارها اعلام کرده که ما پیشقدم نقض برجام نخواهیم بود و در قبال این مسئله از سوی آمریکایی ها هم واکنش لازم را خواهیم داشت و با هوشیاری تمام و خردمندی لازم اقدامات مقتضی را در این رابطه انجام خواهیم داد.

قاسمی تصریح کرد: در رابطه با این مسئله، پس از تحریم های صورت گرفته از سوی آمریکا هیات نظارت بر اجرای برجام با توجه به گزارشات مختلفی که در این خصوص مطرح است، تصمیم لازم را اتخاذ خواهند کرد.

وی افزود: ما برای حفظ برجام تلاش خواهیم کرد و در روزهای اخیر هم با توجه به حضور هیات های خارجی در تهران با خانم موگرینی و دیگر هیات های اروپایی حاضر روندهای اخیر در مسئله برجام و نقض های مکرر آن از سوی آمریکا را بحث و بررسی کردیم و همچنان تلاش های خود را در این رابطه ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از نظر وزارت خارجه چه اقدامی از سوی آمریکا به عنوان نقض فاحش برجام به حساب می آید، گفت: اینکه اقدامی نقض برجام و یا نقض فاحش برجام باشد از سوی هیات نظارت بر اجرای برجام تعیین می شود و یک بحث فنی است و قطعا در زمان لازم خود هیات نظارت می تواند در این خصوص اظهارنظر داشته باشد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا هیاتی از سوی عربستان به منظور بازدید از اماکن دیپلماتیک به تهران سفر خواهند داشت یا خیر، گفت: بر اساس تفاهمی که میان دو کشور صورت گرفته قرار بود هیاتی از عربستان جهت بازدید از اماکن دیپلماتیک به ایران سفر داشته باشد و متقابلا هیاتی از ایران هم به عربستان سفری را داشته باشد.

وی گفت: چند هفته ای است که ویزای هیات سعودی صادر شده و در مدتی کوتاه با تلاش همکاران وزارت خارجه مجوز پرواز آنها هم صادر شد، اما به دلیل برخی مشکلات بروکراتیک، اطلاع رسانی در این خصوص به طرف عربستانی با توجه به بسته بودن کانال های دیپلماتیک میان این دو کشور با تاخیر صورت گرفت، اما آنها همچنان می توانند هر زمان که بخواهند به ایران سفر کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما نیز در شُرف دریافت ویزا برای هیات ایرانی به منظور بازدید از اماکن دیپلماتیک مان در آن کشور هستیم، تصریح کرد: احتمالا برخی رسانه ها با اهداف مشخصی می خواهند این اتهام را علیه ایران مطرح کنند که ایران با کارشکنی قصد صدور ویزا برای هیات سعودی را ندارد، اما من این مسئله را تکذیب می کنم و هیچ مانعی برای سفر آنها وجود ندارد.

قاسمی پیرامون بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران گفت: این بحث همچنان در دستور کار دو طرف قرار دارد و در حال طی شدن روند طبیعی خودش است و هر زمان که این مسئله به نتیجه برسد و مجوز آن صادر شود، اطلاع رسانی خواهیم داشت.

وی در خصوص دست دادن دو وزیر خارجه ایران و عربستان با یکدیگر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی، افزود: این امر یک مسئله طبیعی در عرف دیپلماتیک است که زمانی که همتایان یکدیگر را می بینند، با یکدیگر احوالپرسی داشته باشند، ولی اینکه آیا این می تواند به منزله تغییر رفتار عربستان نسبت به ایران باشد چنین چیزی نیست، اما ما از تغییر سیاست های عربستان نسبت به ایران استقبال می کنیم و امیدواریم آنها رفتارهای اشتباه خودشان را تصحیح کنند و ما همچنان امیدوار و علاقه مند به همکاری با کشورهای منطقه جهت ایجاد صلح و امنیت در منطقه هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد روابط میان ایران، آذربایجان و ارمنستان گفت: روابط ما با دو کشور آذربایجان و ارمنستان به عنوان دو کشور همسایه شمالی خوب و دیرینه است و مشکل بزرگ در این میان درگیری های این دو کشور با یکدیگر در مسئله قره‌باغ است.

قاسمی افزود: همواره ایران به این دو کشور توصیه کرده که در این خصوص با یکدیگر گفتگو و مذاکره داشته باشند و ما امیدواریم آنها بتوانند با گفتگو بر مشکلات خود فائق آیند و بتوانند به ثبات و امنیت منطقه کمک کنند. ما با دقت تحولات منطقه را رصد می کنیم و اجازه نخواهیم داد به علت برخی درگیری ها میان کشورهای مختلف، مرزهای ما خدشه دار شوند.

وی پیرامون ادامه روند مذاکرات آستانه اعلام کرد: می توانم تاکید کنم که آرزوی ما در خصوص سوریه تثبیت آتش بس، امنیت و ثبات است و هر کشوری که بتواند در این امر کمک کننده باشد، می تواند در کنار ما قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اهداف مذاکرات آستانه که جدی ترین گفتگوها در این حوزه بوده همچنان ادامه دارد و ما می توانیم از کمک دیگران هم در این حوزه استفاده کنیم.

قاسمی تصریح کرد: فردا و پس فردا نشست کارشناسی مذاکرات آستانه را خواهیم داشت و هفته اول شهریور هم این نشست در سطح عالی برگزار می شود. امیدواریم این نشست ها بتواند به تثبیت آتش بس و ثبات در سوریه بینجامد.

وی پیرامون حواشی ایجاد شده در خصوص عکس های یادگاری نمایندگان مجلس با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بیان کرد: این مسئله در حوزه سیاست خارجی نیست، بلکه سیاست داخلی است و با توجه به تفکیک قوا در کشور، من نمی توانم در خصوص مسئله اتفاق افتاده در قوه دیگری ورود پیدا کنم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر خانم موگرینی در این خصوص اظهارنظری می کرد، قطعا من هم واکنش نشان می دادم، اما همان طور که گفتم این مسئله ارتباطی به حوزه سیاست خارجی ندارد.

قاسمی در خصوص برخی مشکلات بانکی موجود میان ایران و بانک های بزرگ اروپایی تصریح کرد: همچنان در این حوزه مشکلاتی وجود دارد و البته علت آن هم مختلف است که می تواند سیاسی و فنی باشد، از جمله این دلایل بدعهدی های آمریکا، فشارها و ایجاد فضای سیاه و مخرب روانی آنها علیه ایران است که می تواند در کنار دیگر تلاش هایی که در این حوزه وجود دارد، مانع از روان شدن این مسئله شود.

کد خبر 314427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.