رکورد ذخیره سازی اطلاعات شکسته شد

نوار مغناطیسی جدید نتیجه همکاری شرکت های سونی و آی بی ام است که می تواند حجم وسیعی از اطلاعات را ذخیره سازی کند.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و به نقل از "گیزمگ"، ممکن است ذخیره سازی اطلاعات بر روی نوار مغناطیسی موضوعی قدیمی به نظر برسد، اما با وجود اطلاعات زیادی در دنیای امروز این روش هنوز هم می تواند یکی از کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین شیوه های ذخیره اطلاعات و صرفه جویی در انرژی محسوب شود.

 این در حالی است که به تازگی شرکت های سونی و آی بی ام توانسته اند رکورد تراکم ذخیره سازی اطلاعات را شکسته و حدود ۲۰۱ میلیارد بیت از داده های غیر فشرده شده را در یک اینچ مربع  از نوار مغناطیسی ذخیره کنند.

در واقع شرکت آی بی ام تاکنون ۵ عدد از این رکوردها را به خود اختصاص داده است که جدیدترین آنها یک نوار مغناطیسی است که با همکاری شرکت رسانه ای سونی توسعه یافته است.

تکنولوژی جدید از نوار مغناطیسی " arium ferrite" و از چندین لایه نازک فیلم های فلزی تشکیل شده است که در فرآیندی موسوم به " sputter deposition"  در نوار مغناطیسی جای گرفته است.

این در حالی است که ترفند پردازش جدید شرکت سونی باعث کاهش میزان ناخالصی می شود بدین معنی که اصطکاک بین سر نوار مغناطیسی و سطح نوار کمتر شده و سرعت خواندن و نوشتن را کاهش دهد.

همچنین شرکت آی بی ام مسئول ایجاد سرهای نوار مغناطیسی است که اصطکاک کمتری داشته و آنها را بر روی نقاط کوچک قرار می دهد تا سیگنال ها را با دقت بیشتری پردازش کند.

نتیجه این همکاری نمونه نوار مغناطیسی با تراکم ۲۰۱ گیگا بایت است که به ادعای شرکت های سازنده، ظرفیتی ۲۰ برابر سیستم های فعلی را دارد. بنابراین ۳۲۰ ترابایت اطلاعات می تواند بر روی یک کارتریج به اندازه کف دست قرار گیرد که در مقایسه با کارتریج های ۱۵ ترابایتی یک جهش بزرگ  محسوب می شود.

کد خبر 313841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.