۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
تکرار جام زهرهای تاریخ

از کسی که ذاتش زورگویی‌ست نقض پیمان هم بعید نیست؛ شاید نتوان از خباثت دشمن کم کرد اما میتوان با آن مقابله کرد؛ تجربه و تاریخ بهترین راهنما در این زمینه است؛ از عهدنامه فینکنشتاین تا قطعنامه 598 همگی جام زهرهایی‌ست که بی‌نتیجه بودن اعتماد به دشمن را نشان می‌دهد و اکنون برجام هم دست کمی از آنها ندارد.

خبرگزرای ایمنا - گروه سیاسی - محدثه احمدی: از زمانی که جام زهر به وسیله قطعنامه 598 نوشیده شد این نکته به ذهن متبادر می‌شد که پس از آن، موقعیتی برای زیر بار زور رفتن پیش نمی‌آید؛ تا اینکه پس از گذشت چند سال به اعتقاد کامران غضنفری نویسنده کتاب راز قطعنامه «مسئولان دولتی و تیم مذاکره کننده با گوش نکردن به توصیه‌های رهبری چه در سال 92، چه در سال 93 و چه در سال 94، کار را به جایی رساندند که معاهده سراسر خسارتی به نام برجام، به جمهوری اسلامی تحمیل شود».

در آن روزگار عراق خود عامل جنگ بود و خودش هم مشتاق به آتش بس، این‌بار هم آمریکا خود تحریم را اعمال می‌کند و سپس خود را مشتاق به لغو آن نشان می‌دهد؛ این در حالی است که مرتب اظهار می‌کند بدترین معاهده را با ایران امضاء کرده است؛ اما باید گفت زمانی که آمریکا، خود آن را بدترین توافقنامه می‌داند، یعنی باید از نظر ما هم بدترین توافقنامه به حساب آید؛ چراکه طبق وعده‌های رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران، قرار بر این شد در اثر این توافق، تحریم‌ها لغو شود؛ اما تاکنون شاهد بوده‌ایم که نه‌تنها تحریم علیه ایران لغو نشده بلکه تحریم‌های جدیدی هم وضع شده است؛ به گونه‌ای که کامران غضنفری هم بر این نکته تأکید دارد «وضعیت کنونی ما به مراتب بدتر از وضعیت قبل از برجام است».

همانند کودکی که به بازی‌های هرچند ترسناک دیگران می‌خندد، ایران هم در مقابل فشارها و تحریم‌ها «تنها لبخند تحویل آنها می‌دهد» که با توجه به اظهارات اخیر دولتی‌ها، از نظر غضنفری این واکنش‌ها جدی نیست «(آنها) تمایل ندارند یک عکس‌العمل جدی نسبت به گستاخی‌های آمریکا نشان دهند...روحانی به صالحی نامه می‌نویسد که طرحتان را روی موتورهای پیشران هسته‌ای آماده کنید و ظرف 3 ماه به من گزارش دهید؛ این عکس العمل است در مقابل تحریم‌های آنها؟ کجایش عکس العمل است؟ این یعنی عکس العمل نشان ندادن و آمریکایی‌ها هم این را خوب می‌فهمند».

از نظر غضنفری این واکنش‌ها در اعمال تحریم جدید علیه ایران مؤثر است « با کمال تأسف این (موضوع) سبب می‌شود که آنها در اعمال تحریم‌های جدید، گستاخ‌تر شوند».

اما می‌دانیم که دشمنی آمریکا با ایران سر جای خود قرار دارد و گستاخی او روز به روز بیشتر می‌شود؛ اما دلیل نمی‌شود که مقابل بدعهدی و گستاخی‌های او چاره‌ای نیندیشیم؛ راه حل‌هایی که غضنفری بر آن تأکید دارد، راه حل‌هایی است که از نظر او «مقامات دولتی اعتقادی به آن ندارند»؛ راه حل‌هایی همچون «تکیه کردن به توان داخلی، اقتصاد مقاومتی، تکیه بر جوان‌ها، مرزهای کشور، امکانات داخلی و دل بریدن از کمک‌های آمریکا و غرب».

شاید تاکنون برجام منفعتی نداشته باشد اما به اعتقاد غضنفری می‌توان از آن عبرت و تجربه‌ای کسب کرد «هر موقع ما به تذکرات و دستورها و هشدارهای رهبری گوش نکردیم، دچار ضربه و شکست و خسارت شدیم»؛ اما با این حال «مسئولان چنین درسی را تاکنون نگرفته‌اند، حال اینکه در آینده (درس) بگیرند خدا می‌داند».

همانگونه که رهبر معظم انقلاب هم تأکید دارند «برجام تجربه بی نتیجه بودن مذاکره با آمریکاست» در اظهارات غضنفری نکته دیگری هم پیدا می‌شود؛ نکته‌ای که به تجربه‌ها و عبرت‌های گفته شده اضافه می‌شود؛ به آن دلیل که او اعتقاد دارد «مقصر خودی‌ها هستند...(آنها) در این چند سال در مقابل زورگویی دشمن عقب نشینی کرده‌اند و امتیاز داده‌اند.»

در این میان با وجود اینکه از این روند، عبرت‌هایی می‌توان گرفت، اما عراقچی معاون حقوقی و بین المللی اظهاراتی داشته است «ما هنوز به نقطه‌ای که منافع‌مان از رفع تحریم‌ها کاهش یابد نرسیده‌ایم؛ اگر آن‌قدر شخصیت‌های حقیقی و حقوقی تحریم‌شده را زیاد کنند که منافع ما تأمین نشود، ما از برجام خارج می‌شویم، اما تا آن نقطه خیلی فاصله داریم».

اما اظهارات عراقچی از نگاه کامران غضنفری دلیل دیگری دارد «ببخشید؛ عراقچی مخاطبین، کارشناسان، مردم و منتقدین را بسیار ساده لوح و با عرض پوزش احمق تصور کرده‌اند».

دلیلی که سؤالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند «(می‌گویند) اگر آمریکا برجام را نقض کند؟ یعنی چی؟ یعنی آمریکا تاکنون برجام را نقض نکرده است؟ پس این کارهایی که می‌کند چیست؟».

گفته‌هایی که غضنفری محتوایش را ارسال پیام به دشمن می‌داند «با این حرف‌ها به دولت آمریکا اعلام می‌کنند علیرغم اینکه شما دو سال است که ده ها تحریم علیه ما وضع کرده‌اید، ما این کارهای شما را نقض برجام نمی‌دانیم و اگر باز هم دلتان خواست فشارهای جدیدی بیاورید؛ ما هیچ کدام اینها را نقض برجام حساب نمی‌کنیم»؛ با این حال، اظهارات عراقچی در حالی  است که رهبر معظم انقلاب و وزیر امور خارجه برجام را از سوی آمریکا نقض شده می‌دانند.

اینجاست که کامران غضنفری با طرح سؤالاتی به این اظهارات واکنش نشان می‌دهد «ببخشید؛ عراقچی کدام طرف است؟ طرف خودی یا بیگانه؟ ازمنافع کدام طرف دفاع می‌کند؟ آمریکا در این دو سال این همه خباثت علیه ما کرده است؛ اینها هیچ کدام نقض برجام نیست؟»

اما برخی با وجود خباثت‌ها و نقض پیمان‌ها، سعی در پاک کردن صورت مسئله دارند «اگر آمریکا سپاه را تحریم نمی‌کرد باید تعجب می‌کردید و می‌گفتید عراقچی در پشت‌پرده چه کرده‌اید که آمریکا با ما دشمنی ندارد؟» با این حال غضنفری این اعتقاد عراقچی را رد می‌کند؛ «(آمریکا) جمهوری اسلامی را نقض کننده حقوق بشر، حامی تروریست و برهم زننده صلح و ثبات منطقه می‌داند؛ بیانیه‌هایی که آمریکا علیه ما صادر می‌کند چیست؟ دشمنی نیست؟ عراقچی تازه فهمیده آمریکا دشمن ماست؟»

در حالی که آمریکا هرگونه تحریم، دشمنی و بدعهدی را علیه ایران و حتی دیگر کشورها روا می‌دارد، گویا کسانی در داخل کشور هستند که با دشمن رودربایستی دارند؛ از آن جهت که بدعهدی‌های او را نادیده می‌گیرند و به جای واکنش اساسی، روی خوش به آمریکا نشان می‌دهند و حتی واکنش را در حالت تئوری خلاصه می‌کنند؛ این در حالی است که پیش از این رهبر معظم انقلاب یادآوری کرده بودند که «اگر برجام را پاره کردند، ما آن را آتش می‌زنیم»؛ این مطلب به آن معناست که اگر با نقض برجام از سوی آمریکا روبرو شدیم باید از برجام خارج شویم؛ به همین خاطر است که غضنفری به اعتقادات برخی در داخل کشور اعتراض دارد «من فکر می‌کنم احتمالا دوستان منتظرند آمریکا بخشی از خاک ایران اشغال و تصرف کند تا این آقایان بگویند که نقض برجام کرده است؛ وگرنه آنها هر نوع فشار و تحریم را وضع می‌کنند اما اینها می‌گویند برجام هنوز نقض نشده است؛ پس چگونه نقض می‌شود؟ کارهای آمریکا نقض مواد 26 و 31 برجام است؛ دیگر باید چه‌کار کند که اینها بفهمند نقض برجام است؟»

اما این واکنش‌ها از نظر غضنفری یک جنبه دیگری هم دارد؛ «این (واکنش‌ها) فریب افکار عمومی است و شاخ و دم ندارد؛ از سال 92 تا کنون اطلاع غلط به مردم دادند و واقعیت‌ها را برای مردم بیان نکردند؛ به جز فریب افکار عمومی چه چیزی می‌توان اسمش را گذاشت؟»

کد خبر 313808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.