لزوم توجه به دانشگاه‌ها بر اساس ظرفیت و توان علمی

شانزدهمین نشست معاونین اداری و مالی دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور، با حضور معاون اداری و مالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، بیش از دو سال از آغاز همکاری های مشترک دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور می‌گذرد که بر لزوم ارتباط بیشتر این دانشگاه‌ها با یکدیگر در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی، باید توجه بیشتری شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با ابراز خرسندی از تقارن میزبانی این دانشگاه از این گردهمائی با چهلمین سال تأسیس دانشگاه صنعتی اصفهان، گفت: تبادل نظر پیرامون مسائل مشترک، انتقال تجربیات گوناگون، تأثیرگذاری مثبت در وزارت علوم، تحقیقات وفناوری و همچنین نزدیک شدن دیدگاه‌ها در حوزه‌های مختلف را از جمله دستاوردهای ارتباط دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور با یکدیگر است و نشست‌های معاونین اداری ومالی، فعال‌ترین بخش این همکاری‌ها بوده است.

با توجه به لزوم همفکری و انجام کار های مشترک در بخش‌هایی مانند بودجه، قوانین، آیین‌نامه‌ها و موارد گوناگون با دستگاه‌های اجرایی و خدماتی مختلف کشور، مدرس هاشمی معتقد است، نگاه یکسان و مشترک به تمامی دانشگاه‌های کشور، مانع ایجاد شرایط لازم برای جهش مناسب و ارتقای این دانشگاه‌ها خواهد شد، و این در حالی است که ۷۵ درصد از علم کشور در ۱۳ دانشگاه برتر تولید می‌شود و لازم است نگاه توزیع یکسان به دانشگاه‌های کشور، تغییر پیدا کند.

هاشمی بر لزوم به‌روزرسانی دستگاه‌ها و تجهیزات دانشگاهی و ارتقاء مباحث رفاهی، تسهیلات، بیمه و حقوق دانشگاهیان تأکید کرد و گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان از نظر پژوهشی، تعداد مقالات و تعداد طرح‌های پژوهشی صنعتی همواره یکی از دانشگاه‌های برتر کشور بوده و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در داخل و خارج از کشور زبانزد هستند.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۱۵۰ دانشگاه دولتی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز حدود دو هزار و ۸۰۰ واحد دانشگاهی در سراسر کشور، تعدد مراکز دانشگاهی را موجب سخت شدن برنامه‌ریزی‌های آموزشی و پژوهشی برای دانشگاه‌های برتر کشور عنوان کرد.

معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست با بیان این که دانشگاه‌ها از نظر اعتباری مستقل هستند، گفت: تلاش می‌کنیم در حوزه‌های مختلف به آنها کمک کنیم.

دکتر حسین عسگریان با تأکید بر لزوم دیدار رؤسای دانشگاه‌های برتر کشور با رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اول رئیس‌جمهور؛ این دیدارها را در تبیین مسائل علم و فناوری دانشگاه‌ها برای مسئولین کشوری بسیار مؤثر دانست.

وی افزود: به رغم مشکلات موجود درکشور، در حال حاضر ۱۸۰ دانشگاه بودجه هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی را در اختیار دارند و تلاش می‌کنیم این بودجه را در سال آینده به ۱۷ هزار میلیارد ریال در حوزه‌های مختلف افزایش دهیم.

عسگریان ، شناسایی منابع داخلی، خلق منابع و استفاده از آن ها را از جمله اولویت‌ها در این زمینه دانست و ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش می کند تا با اصلاح برخی قوانین، به مراکز علمی و آموزشی دانشگاهی کشور کمک نماید.

وی با بیان این که بدنه آموزش عالی در برنامه ششم توسعه خیلی مناسب نیست و لازم است با تلاش، تغییراتی در آن صورت پذیرد، افزود: ضروری است از منابع موجود و قانون برنامه ششم توسعه، جهت ارتقای دانشگاه‌های برتر کشور حداکثر بهره‌برداری صورت پذیرد.

معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اضافه کرد: طرح بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به صورت پایلوت در دانشگاه شیراز در حال انجام است.

کد خبر 313729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.